آیدی نوین - برنامه ریزی کنکور انسانی 1403

برنامه ریزی کنکور انسانی 1403

برنامه ریزی کنکور انسانی

برنامه ریزی کنکور انسانی برای متقاضیان کنکور انسانی حکم فوندانسیون برای یک ساختمان چندین طبقه را دارد، با توجه به تعداد زیاد دروس رشته انسانی و حجم بالای مباحث مفهومی و حفظی بدون برنامه ریزی موفقیت در کنکور انسانی دست نیافتنیست.

نکته مهم: توی این مطلب نکات کلی برنامه ریزی کنکور مخصوص رشته انسانی رو بیان کردم و توی مطلب برنامه ریزی کنکور به طور کامل از صفر تا 100 بهت یاد دادم چطور از این نکات استفاده کنی و برنامه اختصاصی خودت رو طراحی کنی. پس پیشنهاد میکنم بعد از مطالعه این مطلب، حتما مطلب رایگان برنامه ریزی کنکور آیدی نوین رو هم مطالعه کن.

برنامه ریزی های غلط برای کنکور انسانی باعث می شود که تعداد زیادی از داوطلبان این رشته بعد از مدتی دست از تلاش بردارند و در کنکور موفقتی کسب نکنند. در این مقاله ما رتبه های برتر، برنامه ریزی کنکور رشته انسانی را در 7 گام به همراه ریز نکات برنامه ریزی را به شما آموزش خواهیم داد تا شما بتوانید یک برنامه ریزی برای کنکور انسانی خودتان بنویسید و به رتبه برتر دست پیدا کنید.

همچنین شما میتوانید از طریق پر کردن فرم زیر با ما مشاوران رتبه برتر رشته انسانی در ارتباط باشید و برنامه ریزی اختصاصی خودتان را دریافت کنید:

فرم دریافت برنامه اختصاصی کنکور از رتبه برترهای انسانی

با پر کردن فرم زیر، برنامه ریزی مخصوص خودت را از مشاوران رتبه برتر آیدی نوین دریافت کن:

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین توی کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدن! لیست قبولی ها رو در عکس های زیر ببین

بخشی از رتبه های برتر آیدی نوین در کنکور های گذشته (لیست کامل در لینک زیر)

 

نکات مهم برنامه ریزی انسانی

نکات مهم برنامه ریزی کنکور انسانی

نکات زیر از ضروریات برنامه درسی برای کنکور انسانی است و اگر میخواهید که برنامه استاندارد مطالعاتی داشته باشید حتما باید پیش از شروع به این نکات را رعایت کنید:

  • تنوع درسی و مبحثی در کنکور انسانی زیاد و حجم مطالب بالاست. شما برای پیشروی و پیشرفت در کنکور انسانی نیازمند یک راهبرد دقیق و اصولی هستید که مسیر مشخصی برای اتمام تمامی دروس با کیفیت بالا داشته باشید.
  • دروس مفهومی و حفظی در رشته انسانی حرف اول را میزند، شما باید عادت به مطالعه و حفظ کردن و یادگیری را در خود تقویت کنید.
  • یکی از مهمترین زنجیزه های یادگیری در دروس حفظی مفهومی داشتن مرور است. بدون مرور، مطالب به سرعت از یادتان میرود و شما را نیازمند مطالعه مجدد می کند و قطعا زمان زیادی در اجرای برنامه ریزی کنکور انسانی از شما میگیرد، با مرور به موقع و صحیح میتوانید آفت فراموشی را سمپاشی کنید.
    اگر دنبال راه حلی برای جلوگیری از فراموشی مطالب هستید پیشنهادی میکنیم حتما مطلب منحنی ابینگهاوس را مطالعه کنید. شما با کمک این منحنی که به منحنی فراموشی هم معروف است میتوانید با استفاده از تکنیک مرور مطالب از فراموشی آنها جلوگیری کنید.
  • توجه به اهمیت هر درس در برنامه ریزی از نکات مهم برنامه ریزی کنکور انسانی است. هر درس در کنکور ضریب اهمیت و تعداد تست مجزا دارد و در برنامه ریزی کنکور انسانی حتما باید به این مهم توجه کنید. در ادامه با ضرایب هر درس در کنکور انسانی آشنا میشوید.
  • آزمون و آزمایش آموخته ها از نکات واجب برای هر برنامه ریزی درسی و کنکوریست. شما مطابق با راهبرد باید در هر بازه زمانی مشخصی آزمون داشته باشید تا از آموخته های خود مطمعن شوید.

 

انواع برنامه ریزی

برنامه ریزی کنکور انسانی به سه دسته برنامه ریزی زمانی، برنامه ریزی حجمی، برنامه ریزی حجمی-زمانی می‌شود.

1. برنامه ریزی زمانی

برنامه ریزی زمانی اولین نوع برنامه ریزی درسی برای کنکور انسانی است که به نوعی منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این نوع برنامه ریزی فقط روی زمان تمرکز داشته و به حجم درسی که باید مطالعه شود اهمیت نمیدهد. به عنوان مثال: در این نوع برنامه ریزی باید روز شنبه از ساعت 10 الی 12 درس ریاضی مطالعه داشته باشید. از طرفی اینکه این مطالعه در چه حجمی باید انجام شود اصلا مشخص نیست.

2. برنامه ریزی حجمی

برنامه ریزی حجمی برخلاف برنامه ریزی زمانی روی حجم دروس تمرکز دارد. این نوع برنامه ریزی که به برنامه ریزی راهبردی آزمون هم معروف است به دلیل عدم توجه به زمان مطالعه دروس، از قابلیت شخصی سازی پایینی برخوردار است و با این نوع برنامه ریزی نمی‌توانید حداکثر راندمان مطالعاتی را داشته باشید. به عنوان مثال: باید در این نوع برنامه ریزی شنبه فصل اول ریاضی مطالعه شود و اینکه باید در چه بازه زمانی این کار انجام شود مشخص نیست.

3. برنامه ریزی حجمی-زمانی

بهترین نوع برنامه ریزی که اکثر اوقات یک مشاور تحصیلی پیشنهاد میکند، برنامه ریزی حجمی-زمانی کنکور است. این نوع برنامه ریزی که ترکیبی از دو نوع برنامه ریزی بالاست با تمرکز یکسان بر مبحث زمان و حجم به صورت همزمان باعث می‌شود که قابلیت شخصی سازی بالایی داشته باشد. به همین دلیل طراحی یک برنامه اختصاصی مبتنی بر این ساختار توانایی بالا بردن راندمان مطالعاتی دانش آموز را به حداکثر ترین حالت دارد.

به عنوان مثال: در این برنامه ریزی باید شنبه از ساعت 10 الی 12 فصل اول ریاضی را مطالعه و تمرین کنید.

نکته: مهمترین قسمت آمادگی برای کنکور بعد از طراحی برنامه ریزی کنکور انسانی، یادگیری شیوه صحیح اجرای اون و استفاده از روش مطالعه درست و اصولی هست. پس از آنجایی که هر درس روش مطالعه مخصوص خودش را دارد، حتما روش مطالعه درست و روش اجرای برنامه ریزی را هم در نظر داشته باشید.

 

7 گام کلیدی برنامه ریزی کنکور انسانی

7 گام کلیدی برنامه ریزی کنکور انسانی 1403

بعد از دانستن نکات مهم برنامه ریزی کنکور رشته انسانی حالا نوبت به 7 مرحله اصلی برای داشتن یک برنامه ریزی عالی و قابل اجرا برای رشته ادبیات و علوم انسانی می رسد:

1. راهبرد چینی

قدم اول برای یک مسافرت حتی تفریحی مشخص کردن مقصد و ایستگاه های طول سفر می باشد. راهبرد دقیقا چیزی شبیه چیدن نقشه رسیدن به اهداف بلند مدت و میان مدت در کنکور سراسریست. شما باید بدانید که قرار است تا چه موقعی از سال تحصیلی کنکور کل مطالب را بخوانید، چه زمانی مرور و در چه زمانی جمع بندی کنید. شما باید بدانید که هر ماه در هر درس چقدر پیش روی دارید تا به موقع و با کیفیت بالا بتوانید مطالب درسیتان را ببندید. تمام این موارد جزو راهبرد محسوب میشوند و در واقع راهبرد به این دلایل در برنامه ریزی کنکور انسانی اولویت اول را دارد.

شما میتوانید برای داشتن یک راهبرد خوب به راهبرد آزمون خود (میتوانید از مطلب رایگان بهترین آزمون آزمایشی استفاده کنید) مراجعه کنید یا این راهبرد را از یک مشاور تحصیلی متخصص دریافت کنید. برای چیدن راهبرد سعی کنید از بهترین مشاوران کنکور کمک بگیرید.

یک راهبرد خوب باید:

همگام با مدرسه، کلاس های فوق برنامه، و کنکوری شما باشد.

حجم مطالب باید متناسب با زمانبندی برنامه ریزی شما باشد.

زمانی برای مرور، جبران عقب افتادن از مباحث و جمع بندی در آن طراحی شده باشد.

2. شناخت اهمیت دروس برای زمان بندی اصولی

برای داشتن یک برنامه ریزی خوب که شما را به اهدافتان نزدیک و نزدیکتر کند شما باید متناسب با اهمیت درس ها زمانبندی هایتان را انجام دهید.

مهمترین فاکتور های اهمیت دروس برای کنکور:

  1. ضریب هر درس در کنکور انسانی
    برای اطلاع از ضرایب دروس به جدول زیر دقت کنید:ضرایب-دروس-اختصاصی-رشته-انسانی
  2. تعداد تست هر درس در کنکور انسانی
    این مورد مشخص میکند چه حجم از تست های کنکور انسانی در میان دروس مختلف پراکندگی دارند.

بالا بودن ضریب و تعداد تست هر درس در کنکور بیانگر میزان اهمیت آن درس است و شما در یک برنامه ریزی دقیق باید به این مهم توجه کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از لینک‌های زیر آموزش برنامه ریزی درسی پایه تحصیلی مخصوص خود را مطالعه کنید و نمونه برنامه مطالعه پایه خود را دریافت کنید:

برنامه ریزی درسی دهم انسانی

برنامه ریزی درسی یازدهم انسانی

برنامه ریزی درسی دوازدهم انسانی

3. شناخت خود

در یک برنامه ریزی اختصاصی شده و اصولی، شرایط دقیقا باید متناسب با وضعیت شما باشد، داوطلب کنکوری که در حال حاضر ساعت مطالعه کنکوری ندارد قطعا نمی تواند برنامه 12 ساعته اجرا کند و قطعا برنامه 5 ساعته برای دانش آموز با ساعت مطالعه بالای 10 ساعت مناسب نیست. پس در این گام شما باید شرایط فعلی خود را بسنجید و در برنامه ریزی کنکور انسانی تاثیر دهید. این شرایط شامل:

  • ساعت مطالعه میانگین فعلی
  • میزان سختی و آسانی و البته زمانبری هر درس از دیدگاه شما
  • برنامه خواب و بیداری
  • برنامه غیر درسی (تفریح کلاس غیر درسی و کنکوری و…)
  • برنامه مدرسه
  • برنامه کلاس های فوق برنامه کنکوری
  • راهبرد آزمون ثبت نامی

4. برنامه ریزی روزانه کنکور انسانی 1403

بعد از مشخص شدن راهبرد و مشخص شدن ساعت مطالعه میانگین و اهمیت هر درس و زمان‌بندی آن، حالا نوبت چیدمان دروس و تعیین زمان برای یادگیری و تمرین هر درس است. شما باید بدانید که هر روز چه درسی، چه فصلی، چه مبحثی، چه مرحله از مطالعه و به چه صورت و با چه میزان از پیش روی را در پیش رو دارید.

این یک نمونه برنامه ریزی روزانه و چیدمان مناسب برای یک دانش اموز کنکوری رشته انسانیست:

نمونه برنامه ریزی روزانه انسانی

مشخصا این نمونه برنامه برای شما قابل اجرا نیست و شما باید برنامه ریزی و چیدمان خاص خودتان را با توجه به شرایط خودتان داشته باشید.

5. دانستن مراحل کامل یادگیری، مرور و تمرین

هر درس علی الخصوص در رشته انسانی مراحل یادگیری بخصوص خود را داراست. عملا برنامه ریزی بدون تعیین وقت برای هر مرحله از یادگیری هر درس در برنامه ریزی بی معنی است. پس شما برای داشتن یک برنامه خوب باید بدانید که نحوه مطالعه اختصاصی هر درس در رشته انسانی به چه صورت است و بعد با توجه به شیوه مطالعه هر درس مراحل مطالعه را در برنامه ریزی کنکوری خود قرار دهید

ما در سایت آیدی نوین شیوه مطالعه اختصاصی هر درس را به صورت مفصل در مطالب جداگانه برای شما توضیح دادیم. برای دسترسی به بهترین روش مطالعه دروس انسانی از لینک های زیر استفاده کنید:

روش مطالعه عربی کنکور انسانی

بودجه بندی ریاضی کنکور انسانی

بودجه بندی اقتصاد کنکور

6. ساعت خواب و بیداری در برنامه ریزی کنکور انسانی

هر انسان حدود یک سوم زمان حیات خود را خواب است. کیفیت خواب خوب به طور مستقیم در زمان بیداری تاثیر خود را نشان میدهد. مثلا خیلی اوقات هنگام مطالعه شما خواب آلوده هستید و این یکی از مشکلاتی است که عدم استراحت و خواب درست با خود به همراه می‌آورد. به همین دلیل یکی از راه های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه، تنظیم ساعت خواب و بیداری طی شبانه روز است که در مطلب جداگانه رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به طور کامل در مورد آن توضیح دادیم.

شما همان طور که برای کنکور و درس خود برنامه ریزی میکنید، حتما باید برای خواب و بیداری نیز برنامه ریزی انجام دهید. فراموش نکنید خواب ناکافی یا خواب زیاد بر روند برنامه ریزی شما تاثیر خیلی زیادی دارد، پس برای اینکه آسیب نبینید حتما به مقدار مناسب بخوابید و طبق دستورالعمل های مقاله خواب، خواب خود را تنظیم کنید.

مطلب پیشنهادی: خواب کنکوری تک رقمیا

7. پایبندی و تعهد به برنامه ریزی

از برنامه ریزی مهم تر عمل کردن به برنامه ریزی است، برنامه بی عمل به چه ماند؟! به زنبور بی عسل! همانطور که شما به طور دقیق و با مشورت یک برنامه ریزی اصولی برای خود میریزید، ده برابر بیشتر باید به آن پایبند باشید. از مواردی که میتواند به شما درپایبندی و تعهد و اجرای برنامه خود کمک کند میتوان به:

  1. نوشتن برنامه ریزی در دفتر برنامه ریزی کنکور یا جدول برنامه ریزی درسی

نوشتن کار ها احتمال انجام آنها را تا 3 بر ابر بیشتر میکند!

  1. نوشتن گزارش کار در پایان هر روز

هر روز بعد از اجرای برنامه هایتان گزارشی از آنچه در طول روز انجام دادید به خودتان (یا مشاورتان) ارایه دهید، با توجه به آن در صورت نیاز برنامه روز بعد را تغییر دهید و نکات جدید یاد بگیرید.

  1. ایجاد انگیزه و هدف

برای هر روز خود هدف گذاری کنید و برای هر موفقیتی تشویقی در خور و مناسب در نظر بگیرید.

  1. پارت های مطالعاتی مناسب

یک پارت مطالعه 10 دقیقه ای یا یک پارت مطالعه 4 ساعته مداوم قطعا مناسب شما نیستند. شما میتوانید از پارت های مطالعاتی 50 دقیقه ای و 10 دقیقه استراحت، 1 ساعت و نیم و 15 دقیقه استراحت یا نهایتا 2 ساعته و 20 تا 30 دقیقه استارحت استفاده کنید. در غیر اینصورت مغز تمرکز کافی را نخواهد داشت و قطعا راندمان شما در طول مطالعه کاهش پیدا میکند.

 

سخن پایانی

داشتن برنامه و اینکه از روند مطالعه خود آگاه باشید استرس کنکور را در شما کاهش می‌دهد و با کاهش استرس چرخه بازخورد مثبتی نسبت به مطالعه در شما ایجاد میشود و شما می‌توانید با انگیزه بیشتری مطالعه کنید. در این مطلب با بیان اهمیت دروس مختلف و دروس عمومی و گام های کلیدی موفقیت در کنکور انسانی برای شروع برنامه ریزی کنکور انسانی اصولی، سعی کردیم یک دیدگاه درست و اصولی از سبک برنامه ریزی درست به شما انتقال بدیم. امیدواریم که نهایت استفاده رو ببرید.

دریافت برنامه ریزی و مشاوره از رتبه برتر های آیدی نوین

اگه دوست داری با یکی از مشاوران رتبه برتر کنکور انسانی در آیدی نوین ارتباط بگیری و برنامه اختصاصی خودت را دریافت کنی فرم زیر را پر کن:

با پر کردن فرم بالا توهم میتونی مثل خیلی از دانش آموزان دیگه آیدی نوین جزو رتبه برتر های کنکور انسانی بشی.

 

سوالات متداول

1. آیا شرکت توی آزمون های آزمایشی در برنامه ریزی کنکور انسانی لازمه؟

شرکت در آزمون های آزمایشی برای کسانی که قصد دارن توی رشته های پرمتقاضی مثل حقوق و… قبول بشن به شدت توصیه میشه، چراکه شما بیشتر از هرچیزی توی کنکور با تست سرکار دارید و آزمون های آزمایشی علاوه بر به چالش کشیدن تسلط شما بر مباحث دروس، شمارو با انواع تست کنکور بیشتر آشنا میکنه.

2. در برنامه ریزی کنکور انسانی روزی چند ساعت باید درس بخونیم؟

اگه تا حالا برای کنکور مطالعه جدی نداشتید از روزی 3 الی 5 ساعت شروع کنید ولی این تایم رو باید کم کم به روزی 10 الی 12 ساعت برسونید.

3. بهترین نوع برنامه ریزی کنکور انسانی چه نوع برنامه ریزی هست؟

بهترین نوع برنامه ریزی برای داوطلبین کنکور انسانی، برنامه ریزی حجمی زمانی هست که باید توسط یک مشاور رتبه برتر بسته به نقاط قوت و ضعف شما نوشته شود.

2 replies on “برنامه ریزی کنکور انسانی 1403”

profile avatarسحر گفت:

سلام آیا میتونم تواین وقت کم از صفر شروع کنم

profile avatar گفت:

درود
بله اما بستگی به شرایط شما داره
برای اینکه بتونیم به این سوال بهتر پاسخ بدیم لازمه شرایطت رو بدونیم، فرم داخل مطلب رو پر کن تا یکی از مشاورهای ما باهات تماس بگیره و راهنماییت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }