آیدی نوین - انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 – زمان و نحوه انجام

انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 – زمان و نحوه انجام

انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402

داوطلبان در هر دو انتخاب رشته دانشگاه های آزاد و سراسری می‌توانند شرکت کنند، از آنجایی که شانس قبولی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه سراسری بیشتر هست، اگر داوطلبان نتوانستند در انتخاب رشته کنکور سراسری موفق بشوند، احتمال قبولی آنها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد وجود دارد. انتخاب رشته کنکور دانشگاه های آزاد و سراسری به صورت جداگانه انجام می‌شود و داوطلبان بعد از مشاهده و تحلیل کارنامه اولیه خود، می‌توانند با کمک مشاوران، انتخاب رشته کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 و زمان و انجام آن و همچنین چینش رشته‌ها در فرم انتخاب رشته آشنا کنیم.

شما می‌توانید با پرکردن فرم زیر با استفاده از مشاوران انتخاب رشته آیدی نوین، انتخاب رشته آزاد موفقی داشته باشید:

فرم ثبت نام در طرح انتخاب رشته ویژه

با پر کردن فرم زیر انتخاب رشته خود را به مشاوران با تجربه انتخاب رشته آیدی نوین بسپارید و با خیال راحت بهترین قبولی را دریافت کنید:

با استفاده از طرح انتخاب رشته 6 مرحله‌ای آیدی نوین شانس قبولی در رشته مورد نظر خود را افزایش دهید. 

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403

انتخاب رشته دانشگاه آزاد به دو صورت با آزمون و بدون آزمون انجام می‌شود، که در زیر هر کدام را توضیح خواهیم داد:

انتخاب رشته دانشگاه آزاد با کنکور

انتخاب رشته آزاد با کنکور مخصوص داوطلبانی هست که در کنکور دانشگاه آزاد شرکت کردند و اگر طبق کارنامه اولیه آنها مجاز به انتخاب رشته شده باشند باید در زمانی که تعیین شده با کمک و راهنمایی مشاورین برجسته اقدام به انتخاب رشته کنند و فرم انتخاب رشته موجود در سایت دانشگاه آزاد به ترتیب میزان علاقه بچینند.

انتخاب رشته کنکور سراسری به نوع سهمیه های کنکور و رتبه در سهمیه هر داوطلب بستگی دارد ، ولی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به این صورت نیست و میزان تاثیر رتبه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، براساس رتبه کشوری و تراز کل می‌باشد و سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد هیچ تاثیری ندارد.

داوطلبانی که در کنکور دانشگاه آزاد و سراسری شرکت میکنند برای مشاهده کارنامه اولیه خود باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند که  در کارنامه اولیه آنها مجاز بودن به انتخاب رشته در هر دو کنکور را مشخص می‌شود. داوطلبانی که  مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، در قسمت انتهای کارنامه اولیه آنها کد 7 رقمی  بعنوان کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد قراردارد. بعد از مجاز شدن باید در زمان تعیین شده توسط سنجش دانشگاه آزاد (به جز داوطلبان رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی که باید برای انتخاب رشته به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند) با مراجعه به سایت سنجش دانشگاه آزاد، دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 را دانلود و با دقت مطالعه کنند و به ترتیب علاقه با راهنمایی مشاوران برجسته انتخاب رشته، 100 رشته های انتخابی خود را به ترتیب علاقه بچینند. برای وارد کردن لیست خود در فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید قبل از آن، هزینه انتخاب رشته را پرداخت کنند.

لینک دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 (به محض انتشار دفترچه این مطلب آپدیت خواهد شد)

انتخاب رشته دانشگاه آزاد بدون کنکور

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور دانشگاه آزاد را ندارند، میتوانند در اقدام به ثبت نام دانشگاه بدون کنکور 1403 اقدام کنند و در دانشگاه های بدون کنکور انتخاب رشته کنند. پذیرش دانشجو در رشته و دانشگاه های بدون کنکور براساس میزان تاثیر سوابق تحصیلی بر انتخاب رشته دانشگاه آزاد انجام می‌گیرد.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403

برگزاری آزمون کنکور هر در سال دو بار انجام می‌شود و زمان ثبت نام و برگزاری کنکور سراسری و دانشگاه آزاد با هم انجام می‌شود ولی زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد و سراسری در هر کدام متفاوت است.

معمولا انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد در نیمه اول مرداد برگزار می‌شود که بعد از انتشار کارنامه اولیه هر دو آزمون، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید در زمان تعیین شده اقدام به انتخاب رشته کنند.

تمدید مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403

داوطلبان بعد از انتخاب رشته و پرکردن فرم انتخاب رشته ممکن تصمیم بگیرند که انتخاب خود را جابجا یا حذف کنند یا داوطلبانی که فرصت انتخاب رشته توسط دانشگاه آزاد را از دست دادند و  موفق نشدند انتخاب رشته کنند. سنجش دانشگاه آزاد برای آن راه چاره درنظر گرفته و معمولا مهلت انتخاب رشته را در نیمه دوم شهریور تمدید می‌کند.

این کونه داوطلبان در این بازه زمانی می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را ویرایش کنند یا آنهایی که در زمان اولیه انتخاب رشته موفق نشدند انتخاب رشته خود را انجام بدهند،  میتوانند در زمان تمدید مهلت انتخاب رشته، از این فرصت استفاده کنند.

معمولا سنجش دانشگاه آزاد، در نیمه دوم شهریور مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد را تمدید می‌کند.

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402

 

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد (نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403)

داوطلبان رشته های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، باید به سایت سنجش دانشگاه آزاد و داوطلبان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. در ادامه مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد را برای شما توضیح می‌دهیم:

مرحله اول: داوطلبان 5 گروه آزمایشی، با مراجعه به سایت سنجش دانشگاه آزاد، دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دانلود و با دقت مطالعه کنند.

مرحله دوم: با وارد کردن کدملی و کد7 رقمی انتخاب رشته دانشگاه آزاد خود ( در قسمت انتهای کارنامه اولیه آنها درج شده است) وارد صفحه کاربری خود می‌شوند.

مرحله سوم: داوطلبان باید هزینه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد را از طریق درگاه های بانکی پرداخت کنند.

مرحله چهارم: لیست انتخاب رشته خود را که با بررسی و تحقیق و راهنمایی از مشاوران انتخاب رشته چیده شده است، در فرم انتخاب رشته موجود در سایت قرار بدهند و در آخر کدرهگیری به آنها داده می‌شود.

 

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

از آنجایی که شهریه دانشگاه آزاد بسیار بالا هست، داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید به عوامل مختلفی مانند شهریه، تخمین مسافت دانشگاه تا محل سکونت، میزان علاقه به رشته و دانشگاه و میزان اهمیت رشته از نظر شغلی توجه کنند.

 

نحوه چینش اولویت ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403

از آنجایی که سنجش دانشگاه آزاد فرم انتخاب رشته داوطلبان را به ترتیب از رشته های بالا به پایین بررسی می‌کند، اگر داوطلب در انتخاب های اول قبول شود دیگر در رشته های پایین آن شانس قبولی را ندارد.

ابزار پیشنهادی: تخمین رشته قبولی با رتبه

 

فرم ثبت نام در طرح انتخاب رشته ویژه

با پر کردن فرم زیر انتخاب رشته خود را به مشاوران با تجربه انتخاب رشته آیدی نوین بسپارید و با خیال راحت بهترین قبولی را دریافت کنید:

با استفاده از طرح انتخاب رشته 6 مرحله‌ای آیدی نوین شانس قبولی در رشته مورد نظر خود را افزایش دهید. 

انتخاب رشته اصولی و دقیق باعث بالارفتن درصد قبولی در رشته و دانشگاه‌های موردعلاقه آنها می‌شود. به همین خاطر، داوطلبان در هنگام انتخاب رشته باید با نحوه درج الویت ها در فرم انتخاب رشته آشنایی داشته باشند.

داوطلبان برای چیدن رشته ها در فرم انتخاب رشته می‌توانند اولویت رشته ها را براساس تقسیم‌بندی انتخاب‌های خوش بینانه یا رویایی، واقع بینانه و بدبینانه بچینند.در ادامه نحوه دسته بندی اولویت ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403را برای شما توضیح می‌دهیم:

انتخاب های خوش بینانه یا رویایی: لیست رشته های موردعلاقه خود، که در آنها  درصد قبولی خیلی کم و غیر ممکن وجود دارد، را باید در بخش های اول و 20 درصد فرم انتخاب رشته قرار دهید.

انتخاب های واقع بینانه: رشته‌هایی که داوطلب براساس  رتبه خود با آگاهی و راهنمایی از مشاوران انتخاب رشته، انتخاب کرده باید در بخش دوم فرم انتخاب رشته قرار بدهید و حدود 50 درصد فرم انتخاب رشته را تحت پوشش قرار می‌دهد.

انتخاب های بدبینانه: جایگاه آن در بخش آخر فرم انتخاب رشته قرار دارد و مخصوص رشته‌های هست، که اطمینان دارید که درصد قبولی بالایی در این رشته ها دارید.

 

سخن پایانی

از آنجایی که دانشگاه آزاد به صورت خصوصی هست به همین دلیل میزان شهریه دانشگاه آزاد نسبت به سایر دانشگاه ها بسیار بالا هست و دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند باید در طول یک ترم تحصیلی شهریه ثابت و متغیر پرداخت کنند. شهریه ثابت را باید در ابتدای ترم پرداخت کنند و شهریه متغیر براساس میزان انتخاب واحدهای درسی مشخص میشود. استفاده از مشاوره کنکور و مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 به شما کمک میکند در 100 کدرشته محل موردعلاقه خود با درنظرگرفتن تمام پارامترها بچینید و در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید.

 

سوالات متداول

  1. داوطلبان رشته ها برای انتخاب رشته باید به چه سایتی مراجعه کنند؟
    داوطلبان رشته های تجربی،ریاضی، انسانی و هنر و زبان برای انتخاب رشته به سایت سنجش دانشگاه آزاد و داوطلبان رشته های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }