آیدی نوین - تراز کنکور چیست؟

تراز کنکور چیست؟

تراز کنکور چیست

تراز کنکور چیست؟ آیا چیزی درباره محاسبه تراز کنکور می‌دانید؟ خیلی از داوطلبان به درستی نمی‌دانند تراز کنکور به چه معناست و تصور می‌کنند تراز کنکور همان رتبه کنکور است. در تعریف تراز کنکور باید گفت: تراز کنکور در لغت به معنی تعادل بوده و نتیجه نهایی را در کنکور مشخص می‌کند. در ادامه به صورت شفاف تر این موضوع را توضیح دادیم.

تراز کنکور عاملی است که وضعیت علمی داوطلب به نسبت دیگر داوطلبان را در کنکور سراسری نشان می‌دهد، حالا این سوال پیش می‌آید که تراز کنکور باید بالا باشد یا پایین؟ یا بهترین تراز کنکور چیست؟ در جواب باید گفت: هر چه تراز شما از دیگر داوطلبان بالاتر باشد احتمال قبولی شما در رشته دلخواه بیشتر می‌شود. در ادامه با تفاوت تراز و رتبه و محاسبه تراز کنکور و بهترین تراز در رشته‌های مختلف کنکور و… بیشتر آشنا خواهید شد.

تفاوت تراز و رتبه کنکور در چیست؟

در ابتدای مطلب اشاره شد که بسیاری از دانش‌آموزان رتبه و تراز را با هم یکی می‌دانند. رتبه کنکوری، ترتیب داوطلب را در آزمون سراسری مشخص می‌کند و رتبه داوطلب را در بین همه داوطلبان نشان می‌دهد و به‌طور دقیق تفاوت سطح علمی دانش‌آموزان را مشخص نمی‌کند.

اما تراز کنکور، شاخصی است که سطح علمی دانش‌آموزان را در آزمون سراسری به صورت دقیق نشان می‌دهد. پس تفاوت رتبه و تراز کنکور در این است که رتبه کنکوری، ترتیب داوطلب در کنکور بوده و تراز سطح علمی دانش‌آموزان را در بین همه داوطلبان مشخص می‌کند.

هر اندازه رتبه پایین‌تر باشد نشان‌دهنده عملکرد مناسب داوطلب بوده اما در تراز هر اندازه نمره بالاتر باشد نشان‌دهنده عملکرد مناسب داوطلب در کنکور است. در ادامه به نحوه محاسبه تراز کنکور و تکنیک های افزایش آن و آمادگی برای کنکور مثل برنامه ریزی کنکور میپردازیم.

چرا باید تراز کنکور را از پیش تخمین بزنیم؟

در ابتدای مطلب درباره تفاوت تراز و رتبه در کنکور مطالبی گفته شد. آشنایی با نحوه تخمین تراز کنکور به اولویت‌بندی رشته‌های مورد علاقه شما در زمان انتخاب رشته کمک می‌کند‌.

خیلی از داوطلبان در زمان انتخاب رشته به زیرگروه‌ها و ترازهای مربوط به آن هیچ توجهی نمی‌کنند و فقط علاقه خود را در نظر می‌گیرند. در مطلب انتخاب رشته آیدی نوین می‌توانید با روش اصولی انتخاب رشته بعد از کنکور آشنا شده و در بهترین رشته ممکن پذیرفته شوید‌.

برای دریافت مشاوره برنامه ریزی کنکور جهت افزایش تراز و همچنین انتخاب رشته اصولی می‌توانید فرم زیر را پر کنید:

فرم دریافت مشاوره و برنامه ریزی

با برنامه ریزی و مشاوره کنکور آیدی نوین در کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدند! لیست کامل رتبه برترهای آیدی نوین

 

نحوه محاسبه تراز کنکور

بعد از این که با معنی تراز کنکور آشنا شدید حتما دوست دارید با نحوه محاسبه تراز کنکور آشنا شوید. مهم‌ترین نکته در تعیین تراز کنکور سطح دشواری سوالات کنکوری است. ‌

سوالات کنکور در سه سطح ساده، متوسط و دشوار بوده و هر داوطلب با پاسخ دادن به سوالات دشوار تراز بالاتری از داوطلبی که سوالات آسان را پاسخ داده به دست می‌آورد، بنابراین می‌توان گفت: تراز هیچ ربطی به درصد سوالات پاسخ داده ندارد. برای آشنایی با نحوه تخمین تراز کنکور ادامه مطلب را دنبال کنید.

برای این که بدانیم چگونه تراز کنکور را محاسبه کنیم باید موارد زیر را در در نظر داشته باشید:

  • محاسبه نمره خام در کنکور
  • محاسبه نمره تراز
  • محاسبه تراز کل

محاسبه نمره خام در کنکور

برای محاسبه نمره خام در کنکور باید تعداد پاسخ‌های کل، پاسخ‌های غلط و تعداد سوالات صحیح را محاسبه کنیم، نتیجه این محاسبه را با عنوان درصد مشخص می‌کنیم.

کمترین نمره خام در کنکور 33/33- درصد بوده و نشان‌دهنده این است که داوطلب همه سوالات را غلط پاسخ داده و بیشترین نمره خام 100 درصد بوده و نشان‌دهنده این است که داوطلب همه سوالات را پاسخ صحیح داده است.

محاسبه نمره تراز

برای محاسبه نمره تراز باید هر درس را جداگانه محاسبه کرد، نمره تراز هر درس 0 تا 10000 است‌، برای محاسبه نمره تراز هر درس از فرمول زیر استفاده کنید، چند فرمول برای محاسبه نمره تراز وجود دارد اما فرمول زیر آسان‌ترین فرمول است:

  • نمره تراز = 100* ضریب درس * نمره خام

محاسبه تراز کل

مرحله آخر محاسبه تراز کنکور، محاسبه تراز کل است، بعد این که محاسبه نمره خام و تراز را انجام دادید باید محاسبه تراز کل را انجام دهید. حالا که با اهمیت تراز کنکور آشنا شدید این سوال پیش می‌آید که چگونه تراز کنکور را افزایش دهیم؟

چگونه تراز خود را در کنکور افزایش دهیم؟

برای این که این سوال شما را پاسخ دهیم، باید چند عامل مهم را که در افزایش یا کاهش تراز تاثیر دارد را بررسی می‌کنیم.

1- تعداد داوطلبان آزمون سراسری

بهتر است بدانید که تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در محاسبه تراز کنکور نقش مهمی دارد، هر اندازه که تعداد داوطلبان یک آزمون کمتر باشد، در نتیجه تراز کنکور شما در آزمون پایین خواهد بود.

2- سطح علمی داوطلبان

سطح علمی داوطلبان، یکی دیگر از عوامل تعیین سطح تراز خواهد بود، یعنی هر اندازه سطح علمی داوطلبان بالاتر باشد امکان اینکه شما تراز بالایی کسب کنید سخت‌تر می‌شود. برای افزایش سطح علمی خود باید همه درس‌ها را با دقت مطالعه کنید.

3- مطالعه بیشتر و دقیق‌تر

برای کسب تراز بالا در کنکور باید مطالعه زیادی داشته باشید تا شانس قبولی خود را در کنکور افزایش دهید و همه درس‌های خود را با دقت مطالعه کنید.

4- حل تست‌های کنکور

با حل کردن تست کنکور سال‌های گذشته می‌توانید تراز مناسبی را در کنکور کسب کنید، این روش داوطلبان را با نحوه سوالات کنکور آشنا می‌کند و او را افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: انواع تست کنکور + روش های و تکنیک های تست زنی

5- برنامه‌ریزی مناسب و منظم

برنامه ریزی درسی درست و منظم از راهکارهای مهم در افزایش تراز کنکور بوده و داوطلبان کنکور با استفاده از راهنمایی مشاور می‌توانند همه دروس را مطالعه کنند و در حین مطالعه برای کنکور زمان کافی برای استراحت و تفریح داشته باشید.

6- استفاده از منابع آموزشی استاندارد

شکی نیست که کتاب درسی، مهم‌ترین منبع درسی برای شرکت در کنکور بوده و دانش‌آموزان نیاز دارند با استفاده از منابع معتبر کمک‌آموزشی در کنار کتاب درسی خود را برای کنکور آماده کنند. استفاده از منابع مناسب کمک‌درسی شانس شما را برای افزایش تراز بیشتر می‌کند.

7- جمع‌بندی دروس کنکور

اهمیت جمع‌بندی قبل از کنکور برای هر داوطلب کنکور مشخص است، در روزهای نزدیک به کنکور شما باید همه دروس را جمع‌بندی کنید، بهترین زمان برای جمع‌بندی کنکور حدود یک ماه قبل از تاریخ برگزاری آزمون سراسری است. برای این کار می‌توانید از خلاصه‌‌برداری و یادداشت کردن استفاده کنید‌.

8- تقویت نقاط قوت شما

با تقویت نقاط قوت خودتان میتوانید تراز خود را تا حد زیادی افزایش دهید، در حین مطالعه تست‌های کتکو سال‌های گذشته، به تعدادی از سوالات به راحتی پاسخ می‌دهید، این نشان میدهد که شما روی این مباحث کاملا مسلط بوده و نیاز به یک مرور و جمع‌بندی دارید که این نقاط مثبت را تقویت کنید‌.

9- بهبود نقاط ضعف شما

نقاط ضعف کاملا بر عکس نقاط قوت شما در مطالعه برای کنکور است، یعنی سوالاتی که به آن‌ها پاسخ غلط دادید نقاط ضعف شما محسوب شده و مباحث آن نیاز به مطالعه بیشتر دارید‌. برای آشنایی بیشتر با سوالات کنکور سال‌های گذشته می‌توانید از بانک سوالات کنکور در آیدی نوین استفاده کنید.

10- آزمون‌های شبیه ساز کنکور

آخرین عاملی که برای افزایش تراز کنکور معرفی می‌کنیم، آزمون شبیه‌ساز کنکور است. این آزمون‌های شبیه‌ساز، داوطلبان را با کنکور سراسری آشنا کرده و آن‌ها را با نحوه محاسبه تراز آشنا می‌کند.

تراز مناسب در رشته‌های کنکور سراسری

حالا که با نحوه محاسبه تراز کنکور و اهمیت آن آشنا شدید، حتما دوست دارید بدانید بهترین تراز در هر کدام از رشته‌های نظری چیست؟ پس برای اینکه بهترین تراز کنکور رشته خود را بدانید همراه ما باشید.

تراز کنکور سراسری رشته تجربی

تراز 6 هزار برای کنکور تجربی متوسط بوده و امکان قبولی در خیلی از رشته‌ها را برای داوطلبان ایجاد می‌کند‌، البته برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیاز به تراز بهتری دارید. اگر قصد قبولی در رشته‌های پیراپزشکی را دارید به تراز بالای 7000 و رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به تراز 9500 نیاز دارید.

تراز‌بندی کنکور تجربی تا 12000 بوده و داوطلبانی که تراز کنکور را کسب می‌کنند در بالاترین و بهترین رشته‌های تجربی و در عالی‌ترین دانشگاه‌ها پذیرفته خواهند شد.

بهترین تراز کنکور سراسری ریاضی

تراز کنکور رشته ریاضی از 2000 تا 9000 بوده و داوطلبان بالاتر از تراز 9000 می‌توانند در بهترین رشته‌های فنی مهندسی در دانشگاه مناسب پذیرفته شوند. تراز کنکور کمتر از 5500 تراز خیلی خوبی در رشته ریاضی نبوده و شانس قبولی داوطلبان با این تراز اندک است.

بهترین تراز کنکور سراسری انسانی

تراز کنکور رشته انسانی مانند رشته ریاضی بین 2000 تا 9000 بوده و تا تراز 12000 ادامه دارد. بنابراین دانش‌آموزان با تراز بالاتر از 10000 می‌توانند در بهترین رشته و دانشگاه پذیرفته شوند. با تراز کم شانس قبولی در رشته و دانشگاه مناسب کم‌تر می‌شود‌. داوطلبان با تراز بالاتر از 6000 می‌توانند در رشته‌های حقوق و روانشناسی در یک دانشگاه متوسط پذیرفته شوند.

جمع‌بندی

در آخر مطلب درباره بهترین تراز کنکور باید خاطرنشان کنیم که در حین مطالعه برای کنکور خیلی به فکر محاسبه تراز و کسب رتبه بالا نباشید و به جای نگرانی در این مورد مطالعه خود را به صورت اصولی و بادقت انجام دهید و طبق برنامه ریزی خود پیش بروید تا در نهایت بهترین تراز کنکور و رتبه مناسب را کسب کنید‌. شما می‌توانید برای دریافت برنامه‌ریزی اختصاصی خود فرم زیر را پر کنید:

فرم دریافت مشاوره و برنامه ریزی کنکور از رتبه برترها

با برنامه ریزی و مشاوره کنکور آیدی نوین در کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }