آیدی نوین - چند درصد سوالات کنکور تکراری است – تاثیر حل سوالات کنکور سال های قبل

چند درصد سوالات کنکور تکراری است – تاثیر حل سوالات کنکور سال های قبل

چند درصد سوالات کنکور تکراری است؟ تاثیر حل سوالات کنکور سال های قبل می دونی چقد مهمه؟ حدس می زنی مشابهت سوالات کنکور با سالهای قبل چقدره؟ در ادامه مقالات مشاوره کنکور و برنامه ریزی کنکور،  دکتر مهدی جعفری از مشاوران آیدی نوین، قراره بهمون بگن درصد سوالات تکراری در کنکور چقدره و بررسی سوال های کنکور سال های قبل، برای ما تا چه اندازه می تونه مفید باشه.

برنامه ریزی کنکور (با این برنامه 100 درصد 2رقمی شو)

مشاوره کنکور  (طرح رتبه شو آیدی نوین توانست 50 دانش آموز ضعیف رو به رتبه زیر هزار برساند)

جهت آگاهی از درصد سوالات تکراری کنکور و تاثیر خواندن و حل آنها در کنکور کافیه فرم زیر رو پر کنید و با دکتر جعفری و سایر مشاوران رتبه برتر آیدی نوین در ارتباط باشید:

سلام به همه ی دوستان عزیز و پرتلاش آی دی نوینی
من مهدی جعفری هستم. رتبه 23 کنکور، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو دپارتمان آموزشی آی دی نوین.
امروز قصد داریم در مورد یکی از مهم ترین مسائل کنکور یعنی تست زنی و یکی از مهم ترین انواع این تست ها یعنی تست های کنکور صحبت کنیم. از اونجا که بررسی تیپ سوال ها خیلی مهمه، باید سوالات تکراری رو حسابی بررسی کنیم.
اما قبلش باید یه موضوع رو با هم مرور کنیم.

چرا تو خونه برای کنکور اصلی باید تست کار کنیم و تست های تمرینی بزنیم؟

اینکه ما داخل خونه با توجه به تشابه سوالات کنکور تست کار می کنیم، به دو دلیل عمده است:
1- مطالب خونده شده رو متوجه بشیم و روی اونها بیشتر و بهتر تسلط پیدا کنیم.
2- با حل تست سرعت خودمون رو افزایش بدیم، تا سر جلسه آزمون های آزمایشی یا کنکور اصلی؛ بتونیم به راحتی و در زمان کم به سوالات پاسخگو باشیم.
خب با گفتن این دو دلیل متوجه میشیم که هر کس تعداد تست بیشتری (البته با رعایت متد درست زدن و تحلیل تست) کار کنه، مطمئنا به هدف موفقیت در کنکور نزدیک تر میشه.
در مورد تست زنی و مخصوصا تست های کنکور، دانش آموزای مختلف سوالای متعددی دارن. میخوایم به مهم ترین پرسش های تستی بپردازیم و خیلی دقیق توضیحشون بدیم.

1- بررسی سوال های کنکور سال های قبل چرا باید انجام شود؟

همیشه در طی سال های تحصیل مون در مقاطع مختلف، با اساتید و معلم های متفاوتی در مدرسه روبرو بودیم. بعضی ها سوالات سخت تری توی امتحان می دادن و یه جورایی بچه ها از دستشون عاصی می شدن. یه عده هم که با سوالات راحت تر کام بچه ها رو شیرین می کردن. نزدیکی های امتحان ترم که می رسید دانش آموزها چند دسته می شدن:
1- دانش آموزهایی که از اول سال به خوبی درس خونده بودن و نزدیک امتحان ترم وضعیت خوبی داشتن.
2- دانش آموزهایی که از ابتدا تنبلی کردن و شروع درس خوندن رو به شنبه های نیومدنی موکول کرده بودن.
با همه ی تفاوت های این دو گروه، یه تشابه خیلی مهم بین شون هست:
هر دو گروه نزدیک ترم، سراغ نمونه سوالایی که معلمشون بهشون داده میرن. یکبار دیگه کوئیز ها و امتحاناتی که ازشون گرفته شده رو مرور می کنن.
با اینکار خیلی راحت میشه متوجه شد معلم به چه نکاتی بیشتر توجه داشته و از کجاها میخواد سوال طراحی کنه.

دلیل بررسی سوال های کنکور دوره های قبلی

برای کنکور هم شرایط تقریبا مشابهه. چرا که تاثیر حل سوالات کنکور، در فهم ذهنیت طراحای سالهای گذشته کنکور کمک می کنه. اینکه برای طراحی تست بیشتر کجا رجوع کردن و کجای کتاب های درسی بیشتر براشون مهم بوده.
با اینکار موقع خوندن مطالب کتاب، می دونیم کجاها مهم ترن و اونها رو با دقت بیشتری می خونیم.
دانش آموزایی که این کار رو نمی کنن و به همه ی مطالب به یک چشم نگاه می کنن، مطمئنا هم وقت بیشتری برای درس خوندن میگذارن و هم نتیجه ی لازم رو نمی گیرن.

تاثیر خواندن سوالات کنکور سال های قبل

شاید بعضیا بخوان مقاومت کنن که تست های کنکور دوره های قبل، برای ما حکم حریف تمرینی رو دارن. ولی با حل این تست هاست که می تونیم متوجه بشیم چقدر مطلب رو خوب فهمیدیم. اینکه آیا برای حل تست های اون مبحث در کنکور سراسری، اطلاعاتمون کافیه یا نه.

دلیل تست زنی تمرینی 

بدون آشنایی با روند برگزاری آزمون، مسلما سر جلسه شوکه خواهیم شد. حل تست های کنکور سال های قبل، تاثیر به سزایی در آمادگی ما داره. خیلی وقت ها اون چیزی که در امتحانات مدرسه یا حتی نهایی از ما میخوان، با اون چیزی که سر جلسه کنکور باید بهش پاسخگو باشیم، متفاوته.
اگه به تشابه سوالات کنکور بی توجهی کنیم؛ میشیم مثل خیل عظیمی از دانش آموزا که هر ساله بعد از برگزاری کنکور سراسری، از نامتناسب بودن اطلاعاتشون با سطح کنکور گلایه دارن.

2- با توجه به مفهومی شدن سوالات کنکور در سالهای اخیر، آیا سوالات کنکور تکرار می شود؟

بله، قطعا
فرقی نداره روند کنکور سال بعد، چه میزان به سمت مفهومی تر شدن پیش بره. یا تصمیم بگیرن ایده ها و خلاقیت های جدید بیشتری در کنکور وارد بکنن. باز هم سوالات تکراری در کنکور، قابلیت طرح دوباره رو دقیقا به همون شکل دارند. به طوری که به جرئت میشه گفت در عمده ی درس ها (حتی اونهایی که روندشون به یکباره در کنکور تغییر و تحول پیدا میکنه)، میشه ردپای سوالات سال های گذشته رو در حداقل 50 درصد از تست ها دید.
به زبانی دیگه تست های کنکور یا خودشون تکرار میشن، یا ایده هاشون! پس نباید از تاثیر خواندن سوالات کنکور سال های قبل غافل شد.
در هر دو صورت، مطالعه ی تست های سالهای گذشته می تونه کمک شایانی به ما بکنه.
البته در این تقسیم بندی باید توجه داشت که ذات بعضی درسها با دروس دیگه متفاوته.
مثلا در درسی مثل ادبیات که چند صد لغت در اون وجود داره و هر سال فقط 3 تست در کنکور سراسری از اونها مطرح میشه.
اگر صرفا به بررسی تست های کنکور بپردازیم، نمیشه صد درصد گفت که می تونیم همه ی تست های لغات کنکور خودمون رو هم پاسخگو باشیم (البته در این مورد هم میشه از تست های قبلی برای دونستن لغات مهم تر بهره گرفت.)
در درس دینی هم اگه متن درسها رو به دقت و با متد صحیح مطالعه نکنیم، نمیشه با بررسی صرف تست ها به درصد بالایی دست پیدا کرد.
در درسی مثل فیزیک و ریاضی هم به خاطر ذات خود درس ها و تکرار پذیری بسیار بالای ایده های طراحی تست، با دقیق خواندن تست های سالهای گذشته میشه در بعضی از مباحث حتی 100 درصد تست ها رو هم پاسخ داد. (مثل حد و پیوستگی در ریاضی یا مغناطیس در فیزیک)

3- از تست های کنکور سال های پیش به عنوان تست آموزشی استفاده کنیم یا زماندار؟

برای جواب به این سوال باید بدونیم تست کنکور برای هر قشر و سلیقه ای قابل استفاده است.
*چه برای دانش آموزای پایه که قصد دارن مطلب درسی رو متوجه بشن.
*چه برای یه کنکوری که میخواد تست سرعتی و زماندار بزنه.
*چه برای اونی که نزدیک به کنکور میخواد مباحث رو مرور و جمع بندی کنه.
البته تفاوت هایی بین این استفاده های مختلف وجود داره.

کدام دوره های کنکور را برای تست زدن آموزشی انتخاب کنیم؟

برای اینکه از دوره های کنکور گذشته، به عنوان تست آموزشی استفاده کنیم، حتما باید از تست های سالهای دورتر شروع کنیم.
این کار رو به دلیل باید انجام بدیم:
  • 1- باعث میشه غیرمستقیم روند کنکور ها رو متوجه بشیم و نوع طراحی تست های کنکور رو خودمون بفهمیم.
  • 2- به علت اینکه معمولا روند تست ها سال به سال دشوارتر میشه، یک روند ساده به سخت رو داشته باشیم تا پله به پله مطلب درسی برامون جا بیفته.

استفاده از کنکور دوره های قبل برای تست زنی زماندار

فردی هم که میخواد از کنکور سال های گذشته، به عنوان تست زماندار بهره ببره؛ باید بدونه که تا حد امکان نباید به تست های کنکور دو سال گذشته نگاه بندازه. صرفا قدیمی تر ها رو در زمانی کمتر از زمان استاندارد کنکور (مثلا 80 درصد زمان اصلی) حل کنه.

چون باید خودش رو تحت فشار زمان قرار بده تا وقتی سر جلسه بهش استرس وارد شد، بتونه اون رو کنترل کنه و از نظر زمانی به مشکل نخوره.
این نکته هم که میگیم نباید سراغ تست های دو سال گذشته بریم به این علته که از این تست ها میخوایم در دو ماه پایانی و برای محک خودمون استفاده کنیم. بدیهیه که اگه قبلا این تست ها رو دیده باشیم، حلشون نمی تونه معیار خوبی برای سنجش توانایی هامون باشه. یه جورایی با درصد های بالای کاذب، توهم دونستن مطالب بهمون دست میده. باعث میشه اولا تنبلی کنیم و ثانیا سر جلسه کنکور بهمون شوک وارد بشه!َ

جهت آگاهی از مشابهت سوالات تکراری در کنکور با سالهای قبل کافیه فرم زیر رو پر کنید و با دکتر جعفری و سایر مشاوران رتبه برتر آیدی نوین در ارتباط باشید:

 

فرم ارتباط با مشاوران آیدی نوین:

4- اگر سوالات کنکورهای سالهای گذشته بررسی نشه، چه اتفاقی میفته؟

مهم ترین اتفاق، از دست دادن مهم ترین و پر فایده ترین منبع موفقیت در کنکوره.
تمام مولفین کتابهای کمک آموزشی و اساتید کنکور تلاش دارن تا خودشون و نوع کارشون رو منطبق بر روند کنکور نشون بدن. می خوان به ما بگن که اگه باهاشون همراه بشیم، میتونیم نتیجه ی خوبی بگیریم.
با یه مقدار توجه میشه اینو درک کرد که منطبق ترین منبع با کنکور، دوره های قبلی آزمون، به خصوص سوالات تکراری در کنکور است که بسیار کمک حال ما خواهد بود.
باید به یاد داشته باشیم که منابع دیگه (از دی وی دی و فیلم های آموزشی گرفته تا کتاب های تست گوناگون) تا وقتی مفید هستن که از منطق تست های کنکور خارج نشن و ما رو در همون مسیر یاریگر باشن.

البته این نکته به این معنی نیست که استفاده از منابعی به غیر از تست های کنکور، به کلی ممنوعه و نباید سمتشون رفت. بلکه این معنی رو میده که سنجش میزان کیفیت شون در گرو همراهی با کنکوره و نه توهمات خودشون!
بذارید با یه مثال توضیح بدم. خود من در زمان کنکور، کتابی برای درس مهم و تعیین کننده رشته ی تجربی، یعنی «زیست شناسی» داشتم که اتفاقا بسیار هم معروف بود و همه ی بچه ها با آب و تاب ازش تعریف می کردن.
ولی چشمتون روز بد نبینه. داخل این کتاب انواع و اقسام تست های خارج از عرف کنکور مطرح شده بود. تست هایی که معلوم نبود باید نکته شون رو از کجا می خوندی و اصلا ایده ی طراحی شون از کجا به ذهن مولف این کتاب رسیده!
به هر حال همیشه باید یک تناسبی بین حل تست های تالیفی و تست های کنکور سراسری باشه. چون هر چقدر هم که تست های کنکور منابع مناسبی باشن، تعدادشون کمه و در اغلب مباحث نمی تونن تسلط لازم رو برای ما ایجاد کنن.

اینکه در کدوم درسها و کدوم مباحث، بیشتر از حالت عادی باید به تست های تالیفی رجوع کنیم؛ هنر مشاور شماست.  یه مشاور خوب کنکور با تجربه ای که داره می تونه اونها رو به شما معرفی کنه.

5- آیا خواندن و حل سوالات کنکور گذشته، ضامن کسب رتبه ی خوب است؟

پاسخ این سوال در نکات بالا نهفته است. تعداد بسیار بالایی از تست های کنکور سال های قبل، یا به طور کامل، یا غیر مستقیم از طریق ایده شون؛ در کنکور سالهای بعدی هم مطرح میشن.

بسیار واضحه که اگر کسی تشابه سوالات کنکور رو به خوبی درک کنه و نکات اونها رو یاد بگیره می تونه 50 تا 60 درصد (البته در درسهایی مثل فیزیک و ریاضی) تست های کنکور سراسری رو درست پاسخ بده. همین مقدار درصد برای رسیدن به رتبه های متوسط معمولا کافیه.
البته دو شرط داره که بتونیم با حل این سوالات به درصد گفته شده برسیم:

  • اول اینکه همه ی تست هایی که حل کردیم، ملکه ی ذهنمون باشه و در حل هیچ کدوم از اونها سر جلسه به اشتباه عمل نکنیم.
  • ثانیا درصد خلاقیت طراحان عزیز کنکور، در سال شرکت شما در آزمون خیلی تغییر نکنه.

برای کسی هم که میخواد به درصد های بالاتر و رشته و دانشگاه بهتری فکر کنه، مطمئنا درصد 50 الی 60 کافی نیست و باید روی قسمت های دیگه ای هم سرمایه گذاری کنه.

یه ضرب المثله که میگه:
«همه ی تست هات رو توی سبد کنکور نگذار!!!» (اگه اصل ضرب المثل رو می دونین، تو کامنت ها برام بنویسینش و برداشتتون رو هم بگین :-))

6- اگر پایه ی علمی ضعیفی داشته باشیم و فقط تشابه سوالات کنکور سالهای گذشته رو بررسی کنیم، چه نتیجه ای حاصل میشه؟

همونطور که بالاتر گفتیم درس ها سه جور هستن:

1- درسهایی مثل ریاضی و فیزیک که تماما برای یادگیری، تسلط، مرور و جمع بندی وابسته به تست زنی هستن و به نوعی نمیشه اونها رو جدای از تست زدن دید.

2- درسهایی مثل زیست و شیمی (عمومیا قسمت های حفظی-مفهومی) که با مطالعه و خوندن نکاتشون اونها رو می فهمیم و برای تعمیق مطلب و تسلط بیشتر، تست هایی رو حل می کنیم.

3- اغلب قسمت های درسهای عمومی که مطالعه کتاب نقش اصلی رو در اونها بازی می کنه و تست ها به نوعی کمک کننده در به حافظه سپاری بهتر مطالب هستن.

مشخصه که حل تست جزئی از روند آموزش محسوب میشه و نه همه ی اون (مخصوصا در درس های نوع دوم و سوم)

اگر در این درسها صرفا به حل تست بپردازیم و به فکر افزایش قدرت پایه ی علمی خومون نباشیم،مثل کسیه که یک گوشی موبایل آخرین مدل تو دستشه و حتی نمیتونه صفحه ی قفلش رو باز کنه!!!
با اینکار حتی بهترین و پرفایده ترین تست های کنکور هیچ فایده ای نخواهند داشت. حتی بخاطر اینکه نمی تونیم تست هارو متوجه بشیم، باعث میشن به نوعی نسبت به کنکور و موفقیت در اون ناامید بشیم.

پس سعی کنید تا ابتدا توشه ای از محتوای درسی تون داشته باشین و بعد به حل تست ها بپردازین و داخلشون به تسلط برسید.
امیدوارم که با نگارش مقاله ی «چند درصد سولات کنکور تکراری است» تونسته باشم گرهی از کارتون در راه پر فراز و نشیب کنکور باز کنم.
به امید موفقیت برای همه ی دانش آموزان سخت کوش میهنم.

برای دریافت برنامه ریزی حرفه ای و قبولی تضمینی در کنکور کافیه فرم زیر رو پر کنید و با دکتر جعفری و سایر مشاوران رتبه برتر آیدی نوین در ارتباط باشید:

فرم ارتباط با مشاوران آیدی نوین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }