آیدی نوین - معرفی انواع مدارس در مقاطع پیش دبستانی تا متوسطه – لیست مدارس ایران

معرفی انواع مدارس در مقاطع پیش دبستانی تا متوسطه – لیست مدارس ایران

معرفی انواع مدارس در مقاطع پیش دبستانی تا متوسطه - لیست مدرسه های ایران

معرفی انواع مدارس در مقاطع پیش دبستانی تا متوسطه، امر جستجوی مدرسه را برای شما بسیار آسان می کند. شما با دیدن لیست مدارس ایران و شباهت ها و تفاوت های آنها، انتخاب و تصمیم درستی را خواهید گرفت.

معرفی مدارس را به صرف فنجانی دمنوش مهمان آیدی نوین باشید.

جهت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد معرفی مدارس کل کشور با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

دغدغه ی آموزش فرزندان در خانواده های ایرانی، از سنین ابتدایی تولد به وضوح مشخص است. از این که بچه را به مهدکودک بفرستند یا خودشان در خانه کودک را آموزش بدهند؛ تا انتخاب مقطع متوسطه دوم در یک مدرسه عالی که برای کنکور حسابی آماده بشوند. ولی با وجود این همه اسم و مدل که بر سردر مدرسه ها جلب توجه می کنند، چه باید کرد؟

لیست مدارس ایران را که بسیار متنوع هستند را به 2 شیوه می توان مورد بررسی و نقد قرار داد:

  1. از لحاظ ارائه تمام مقاطع تحصیلی یا بعضی از مقاطع
  2. از لحاظ انواع مدرسه

در ابتدا مدارس را از این لحاظ که آیا در کلیه ی مقاطع تحصیلی پذیرش دارند یا خیر، مورد بررسی قرار می دهیم. در این حالت، خیالتان راحت است که برای مقطع تحصیلی بعد، آیا باید پرونده بغل، از این مدرسه به آن مدرسه بروید؛ یا در همان مدرسه اولی تحصیل را ادامه بدهید.

در بخش دوم مقاله، به معرفی مدارس و امکانات آموزشی و رفاهی آنها خواهیم پرداخت. با آیدی نوین همراه باشید.

میخواید از آخرین اخبار مدارس اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

معرفی مدارس بر اساس مقاطع تحصیلی

در جدیدترین تقسیم بندی سیستم آموزش و پرورش ایران، سن شروع تحصیل افراد از چهار سالگی شروع و تا هجده سالگی ادامه می یابد. برای این دوره ی آموزشی مهم، باید چشم انداز آینده ی فرزندان خود را مشاهده نمایید. این روند از مهدکودک، پیش دبستان و دبستان شروع شده و تا مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم ادامه دارد.

مدارس مقطع پیش دبستانی

سال های گذشته، روال آموزش کودکان ایران به این صورت بود که بعد از آموزش ها و کسب مهارت های اجتماعی در مهدکودک ها، به دوره ی پیش دبستانی منتقل می شدند. البته شرکت در مهدکودک به هیچ عنوان اجباری نبوده و نیست. آموزش پیش دبستانی هم جزو آموزش های رسمی ولی غیر اجباری است.

یعنی محتوای کتاب ها و آموزش های پیش دبستانی توسط وزارت آموزش و پرورش به رسمیت شناخته شده است. با این حال، هیچ اجباری برای شرکت در پیش دبستانی وجود ندارد. (با توجه به تغییر بنیادی کتاب های درسی پایه اول ابتدایی، بهتر است کودک خود را در پیش دبستانی ثبت نام بکنید.)

در روند آموزشی جدید، این مقطع، به دو دوره ی: «پیش دبستانی 1» و «پیش دبستانی 2» تقسیم بندی شده است.

پیش دبستانی 1، به نوعی ادامه ی آموزش های مهدکودک است. برای ثبت نام در این دوره، فرزند شما باید چهار سال داشته باشد.

پیش دبستانی 2، کودک با مفاهیم اعداد و شمارش و هم چنین حروف الفبا آشنا می شود. سن ثبت نام در این دوره 5 سال می باشد.

لیست مدارس مقطع پیش دبستانی

در کل، برای مقطع پیش دبستانی در ایران، تنوع مدارس کم است. طبق اعلامیه ی آموزش و پرورش، مدارس دو زبانه در این مقطع به هیچ وجه اجازه ی فعالیت ندارند و اقدامات آنها غیر قانونی است.

برای ثبت نام مقطع پیش دبستانی به این مدارس می توانید مراجعه کنید:

  1. مدارس دولتی 2. مدارس غیر دولتی 3. مدارس قرآنی 4. مدارس خیریه 5. مدارس دانش آموزان استثنایی 6. مدارس ورزش و 7. مدارس اقلیت های مذهبی

معرفی مدارس مقطع دبستان

دبستان، اولین مقطع آموزشی رسمی و جدی فرزندان است. در انتخاب دبستان برای ثبت نام فرزندان خود به هیچ وجه اسیر حرف و شعارهای متفاوت نشوید. بهترین حالت پرس و جوی محلی از والدین دیگر و یا بچه های مشغول به تحصیل در آن دبستان است. باید به دنبال مدرسه ای باشید که علاوه بر شبیه سازی محیط خانه، فرآیند آموزش را همراه با بازی و ایجاد انگیزه در کودکان انجام بدهد.

لیست مدارس مقطع دبستان ایران

برای ثبت نام مقطع دبستان به این مدارس می توانید مراجعه کنید:

  1. مدارس دولتی 2. مدارس غیر دولتی 3. مدارس شاهد و ایثارگران 4. مدارس عشایری 5. مدارس هیات امنایی 6. مدارس قرآنی 7. مدارس خیریه 8. مدارس دانش آموزان استثنایی 9. مدارس سما 10. مدارس ورزش 11. مدارس اقلیت های مذهبی

مدارس مقطع دوره اول متوسطه

مقطع دوره اول متوسطه به عنوان پلی برای ورود به مقطع حساس متوسطه دوم است. چنان چه در انتخاب مدرسه ی مناسب برای فرزندتان کم دقتی بکنید، ممکن است حتی از ادامه ی تحصیل دل زده بشود. در نتیجه حتی اقدام به انتخاب رشته در متوسطه دوم نخواهد کرد، چه برسد به این که دیپلم بگیرد!

لیست مدارس مقطع دوره اول متوسطه

برای ثبت نام مقطع دوره اول متوسطه ایران به این مدارس می توانید مراجعه کنید:

  1. مدارس دولتی 2. مدارس غیر دولتی 3. مدارس نمونه دولتی 4. مدارس شاهد و ایثارگران 5. مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) 6. مراکز شبانه روزی 7. مدارس عشایری 8. مدارس شبانه (بزرگسال) 9. مدارس هیات امنایی 10. مدارس آموزش از راه دور 11. مدارس خیریه 12. مدارس دانش آموزان استثنایی 13. مدارس سما 14. مدارس ورزش 15. مدارس اقلیت های مذهبی 16. مدارس قرآنی

معرفی مدارس مقطع دوره دوم متوسطه

در مدارس مقطع دوره دوم متوسطه دانش آموزان باید انتخاب رشته انجام بدهند. بنا به این که دانش آموز در چه رشته ای می خواهد ادامه تحصیل بدهد، گزینه های متفاوتی پیش روی او قرار دارد. بعضی از مدارس ایران در علوم انسانی عملکرد بهتری دارند و مخصوص این رشته هستند، نظیر دبیرستان های فرهنگ. بعضی دیگر در رشته های ریاضی-فیزیک و تجربی دارای رتبه بهتری هستند نظیر مدارس تیزهوشان.

لیست مدارس مقطع دوره دوم متوسطه

برای ثبت نام مقطع دوره دوم متوسطه به این مدارس می توانید مراجعه کنید:

  1. مدارس دولتی 2. مدارس غیر دولتی 3. مدارس نمونه دولتی 4. مدارس شاهد و ایثارگران 5. مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) 6. مراکز شبانه روزی 7. مدارس عشایری 8. مدارس شبانه (بزرگسال) 9. مدارس هیات امنایی 10. مدارس علوم و معارف اسلامی 11. مدارس فرهنگ 12. مدارس آموزش از راه دور 13. مدارس خیریه 14. مدارس دانش آموزان استثنایی 15. مدارس ماندگار 16. مدارس سما 17. مدارس ورزش 18. مدارس اقلیت های مذهبی 19. مدارس قرآنی

معرفی مدارس بر اساس نوع مدرسه

تنوع مدارس امری است که به دلایل تاریخی تشکیل آنها نمی پردازیم. با این حال، لیست مدارس ایران، از لحاظ امکانات رفاهی و آموزشی و نوع تدریس، تفاوت های زیادی دارند. وجود این تفاوت ها، باعث حساسیت و دقت به خرج دادن دانش آموزان، هنگام ثبت نام در مدرسه می شود.

لیست مدارس ایران

لیست مدارس ایران

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که ورود به بعضی از مدرسه ها خیلی راحت می باشد و برای ثبت نام در بعضی از مدرسه ها علاوه بر آزمون ورودی باید شهریه نیز پرداخت کنید.

در ادامه لیست مدرسه های ایران را برای شما معرفی می کنیم.

1. مدارس دولتی (عادی)

مدارس دولتی عادی ایران

به هیچ وجه اشتباه برداشت نکنید! درست است که مدارس دولتی، در اصطلاح: «مدارس عادی» نیز خوانده می شوند؛ با این حال همیشه این طور نیست! خیلی از مدارس دولتی وجود دارند که سطح آموزشی آنها از خیلی از مدرسه های پولی، بالاتر است. این را بدانید که همیشه خرج پول بیشتر، نتیجه ی بهتری به بار نمی آورد و باید هوشمندانه انتخاب بکنید.

بخش عمده مدارس، مدارس دولتی تحت نظارت آموزش و پرورش هستند که امکانات آموزشی در آنها به صورت رایگان ارائه شده و هزینه اش توسط دولت تامین می شود.

ثبت نام مدارس دولتی، با توجه به منطقه جغرافیایی محل سکونت دانش آموزان انجام می شود. تعیین شرط معدل از سوی مدارس، برای ثبت نام دانش آموزان غیرمجاز است.

2. مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی)

مدارس غیر دولتی (غیرانتفاعی) ایران

مدارس غیر انتفاعی به صورت خصوصی توسط افراد غیر دولتی تاسیس شده اند. زمینه فعالیت شان در راستای اهداف، برنامه ها، دستورالعمل، ضوابط و مقررات سازمان آموزش و پرورش ایران می باشد. بیشتر مدارس غیر انتفاعی، امکانات رفاهی بهتری را، نسبت به سایر مدارس به دانش آموزان ارائه می دهند. در رابطه با امکانات آموزشی و سطح علمی، بین مدارس غیرانتفاعی رقابت وجود دارد و هرکدام بصورت متفاوت و در سطح های مختلفی خدمات آموزشی را ارائه می دهند.
مدارس غیر انتفاعی جزء مدارس شهریه پرداز هستند و بیشترین شهریه پرداختی در بین مدارس، به مدارس غیرانتفاعی تعلق دارد.
عمده ی مدارس غیر انتفاعی، برای پذبرش دانش آموزان، آزمون برگزار نمی کنند. با این حال، بعضی از مدارس مطرح غیر انتفاعی در تمامی استان ها، آزمون ورودی داشته و برای پذیرش دانش آموزان سخت گیری زیادی به خرج می دهند. این سخت گیری ها باعث شده تا دانش آموزان این مدارس، نتایج قبولی کنکور خیلی خوبی را درا باشند.
از جمله مدارس غیر انتفاعی که برای پذیرش دانش آموزان، آزمون ورودی برگزار می کنند، می توان به: «علامه طباطبایی، سلام و مفید تهران» و «مدارس انرژی اتمی وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران» و همچنین «مدارس غیر انتفاعی امام صادق (ع) اصفهان» و … اشاره کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این پست سر بزنید:

معرفی مدارس غیرانتفاعی

3. مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی ایران

نمونه دولتی ها به صورت تمام و کمال زیر نظر سازمان آموزش و پرورش قرار دارند. این مدارس با ارائه امکانات آموزشی خوب علاوه بر برنامه ی اصلی، نظیر: «کلاس های تقویتی و فوق برنامه»، علاوه بر بالا بردن سطح علمی دانش آموزان، آنها را برای کنکور سراسری نیز آماده می کنند. معمولا نسبت به مدارس عادی از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند.
دانش آموزان متقاضی تحصیل در دوره متوسطه دوم نمونه دولتی، باید آزمون ورودی بدهند.

آزمون مدارس نمونه دولتی ایران، به صورت استانی برگزار می شود. پذیرش نمونه دولتی برای رشته های نظری و همچنین رشته های فنی هنرستان انجام می شود.
مدارس نمونه دولتی جزء مدارس شهریه پرداز هستند. برای ثبت نام اینترنتی، به دلیل استانی بودن آزمون ورودی، هر استان سایت مشخص و مختص همان استان را دارد. دانش آموزان با داشتن شرایط می توانند در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی استان خود ثبت نام کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این پست سر بزنید:

معرفی مدارس نمونه دولتی

4. مدارس شاهد و ایثارگران

مدارس شاهد و ایثارگران ایران

مدارس شاهد تحت نظارت سازمان آموزش و پرورش و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند. هدف از تشکیل آن، ارائه خدمات به فرزندان شاهد، مفقود الاثر، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و فرهنگیان می باشد. بنابراین اگر قصد ثبت نام دانشگاه فرهنگیان را نیز داشته باشید این گزینه مناسبی برای شماست.

شکی نیست که کیفیت سطح علمی و امکانات آموزشی، تربیتی و پژوهشی مدرسه های شاهد و ایثارگران بهتر از مدارس عادی می باشد. در این مدارس علاوه بر آموزش، به طور ویژه به مسائل تربیتی دانش آموزان نیز پرداخته می شود.
مدارس شاهد چه در تهران و چه شهرستان، آزمون ورودی نداشته و 50 درصد ظرفیت آنها برای فرزندان شاهد، جانباز، آزاده و ایثارگران هست؛ که به صورت رایگان ثبت نام شده و شهریه پرداخت نمی کنند. 50 درصد باقی مانده ظرفیت مدرسه های شاهد، برای افراد عادی یا بدون سهمیه است. درست است که مدارس شاهد آزمون ورودی ندارند؛ اما برای ثبت نام افراد عادی، علاوه بر داشتن شرایط لازم، شهریه نیز دریافت می کنند.
برای ثبت نام پایه های اصلی (اول ابتدایی، هفتم و نهم)، باید به سایت سجا (saja.medu.ir) مراجعه شود؛ و ثبت نام دانش آموزان میان پایه به صورت حضوری انجام می گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این پست سر بزنید:

معرفی مدارس شاهد

5. مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد)

مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) ایران

مدارس سمپاد با همکاری سازمان آموزش و پرورش و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان تاسیس شده است. وظیفه ی آن، شناسایی دانش آموزان با بهره ی هوشی بالا و رشد و پرورش آنها، جهت ساختن جامعه و کشوری بهتر می باشد.
دانش آموزان مدارس تیزهوشان، به نسبت مدارس عادی، مطالب بیشتر و سنگین تری را برای موفقیت بیشتر در کنکور، آموزش می بینند. همچنین یکی دیگر از بخش هایی که این مدارس سرمایه گذاری می کنند؛ آماده سازی و شرکت دادن دانش آموزان در بخش المپیاد های کشوری-جهانی می باشد.
مدارس تیزهوشان جزء مدارس شهریه پرداز هستند و برای هر دو دوره متوسطه اول و دوم آزمون ورودی برگزار می کنند.

دانش آموزان در صورت داشتن شرایط، می توانند از طریق سایت «hoosh.medu.ir» برای متوسطه اول و از طریق سایت «azmoon.medu.ir» برای متوسطه دوم، اقدام به ثبت نام کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این پست سر بزنید:

معرفی مدارس سمپاد

6. مدارس هیات امنایی

مدارس هیئت امنایی ایران

مدارس هیئت امنایی متشکل از یک هیئت رئیسه است که به مدارس چند مدیره نیز معروف هستند.
مدیران مدارس هیات امنایی، همکاری بسیاری در تامین هزینه های تحصیل با وزارت آموزش و پرورش ایران دارند؛ ولی از اولیای دانش آموزان نیز شهریه ناچیزی دریافت می کنند.
مدرسه های چند مدیره، آزمون ورودی ندارند. با این حال، دانش آموزان دارای امتیازات خاص و کسانی که از نظر منطقه ی جغرافیایی به مدرسه نزدیک هستند، در پذیرش دارای اولویت هستند.

7. مدارس علوم و معارف اسلامی

مدارس علوم و مغارف اسلامی ایران

مدارس علوم و معارف اسلامی، از همکاری وزارت آموزش و پرورش با نهاد های آموزشی-دینی، از قبیل سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه تاسیس شده است؛ و یک مدرسه ی هیات امنایی به حساب می آید.

سال های ابتدایی انقلاب، خلا مدرسه ای که اخلاق و اسلام ناب را به نوجوانان و جوانان یاد بدهد؛ احساس می شد. اینجا بود که مدرسه عالی شهید مطهری دست به کار ساخت اولین مدرسه ی علوم و معارف اسلامی زد.

هنوز که هنوز است شاید خیلی ها ندانند که علوم و معارف اسلامی جزو رشته های چهار گانه نظری به حساب می آید؛ که در دبیرستان‌ های علوم و معارف اسلامی (که به دبیرستان های صدرا نیز معروفند)، به تعلیم و تربیت دانش آموزان می پردازد.

این مدارس برای پذیرش دانش آموزان، از پایه ی نهم، آزمون ورودی و مصاحبه حضوری برگزار می کند.

8. مدارس قرآنی

مدارس قرآنی ایران

مدارس قرآنی هم به شکل دولتی و هم به شکل غیر دولتی می توانند فعالیت نمایند. از لحاظ برنامه و دروس تعیین شده توسط آموزش و پرورش، هیچ تفاوتی با مدارس دیگر ندارند؛ یعنی در کنار آموزش دروس اصلی، به تعلیم قرآن و مفاهیم قرآنی نیز می پردازند.

حداکثر زمان آموزش مفاهیم قرآنی، 6 ساعت در طول هفته می باشد. دانش آموزان پس از اتمام درس در این مدارس، مفتخر به دریافت گواهینامه ی قرآنی می شوند.

9. مدارس فرهنگ

مدارس فرهنگ ایران

مدارس فرهنگ، زیر مجموعه ی مدارس هیات امنایی و  تحت نظارت سازمان آموزش و پرورش می باشند. این مدارس مخصوص دانش آموزان متقاضی رشته علوم و ادبیات انسانی تاسیس شده است.
دبیرستان فرهنگ، فقط در دوره متوسطه دوم فعالیت دارد. دراصل هزینه تحصیل دبیرستان فرهنگ رایگان است. با این حال، طبق ضوابط و دستور وزارت آموزش و پرورش، به خاطر داشتن کلاس های تقویتی و فوق برنامه، شهریه مصوبی از خانواده های دانش آموزان مدرسه فرهنگ دریافت می شود.
پذیرش دانش آموزان فرهنگ، با آزمون ورودی که به صورت استانی برگزار می شود؛ صورت می پذیرد.
در صورتی که شرایط و شرط معدل لازم برای ثبت نام را داشتید، از طریق سایت ثبت نام که برای هر استان متفاوت است، می توانید اقدام به ثبت نام کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این پست سر بزنید:

معرفی مدارس فرهنگ

جهت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد لیست مدارس ایران و معرفی انواع خدمات و امکانات آنها با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

میخواید از آخرین اخبار مدارس اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

10. مدارس ماندگار

مدارس ماندگار ایران

مدارس ماندگار هم عضو دیگر مدارس هیات امنایی می باشند. با این حال می شود گفت جزو معروف ترین و مشهورترین اعضای این خانواده هستند. سیستم آموزشی در مدارس ماندگار بسیار خوب بوده و علاوه بر آن، امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سایر مدارس هیات امنایی ارائه می دهند. به عنوان مثال دبیرستان ماندگار البرز تهران، علاوه بر وجود آزمایشگاه های درسی، دارای زمین چمن اختصاصی و هم چنین مسجدی کامل می باشد.

یکی از شرایط قرارگیری مدارس ایران در لیست مدرسه های ماندگار، اینست که قدمت مدرسه بیشتر از 50 سال باشد. علاوه بر این، در طراحی ساختمان این مدارس، توجه ویژه به معماری ایرانی و اسلامی شده است. دبیرستان های ماندگار، در عرصه های ملی و خارجی، در زمینه های علمی و فرهنگی از قدیم، افتخار آفرینی کرده اند.

موسسان و مسئولان دبیرستان های ماندگار، اکثرا از چهره های ماندگار و برجسته علمی و فرهنگی کشور می باشند که انگیزه ی اصلی آنها برای بودن در این مدارس، علاقه و کمک به دانش آموزان مستعد و تربیت آنها برای کسب نتایج درخشان در زندگی و تحصیل می باشد.

حدود 48 مدرسه ماندگار در کشور وجود دارد. شهریه این مدارس، از سایر مدارس هیات امنایی بیشتر است. با این حال، به نسبت سطح علمی و کیفیت آموزش و خدمات رفاهی، پرداخت شهریه اصلا به چشم نخواهد آمد.

این مدارس فقط در مقطع دوم متوسطه پذیرش دانش آموز دارند. برای ثبت نام در این مدارس باید آزمون ورودی را در تاریخ های معین شده از طریق سایت هایی که معرفی می کنند، انجام بدهید.

11. مدارس سما

مدارس سما ایران

مدارس سما جزو مدارس غیر انتفاعی به شمار می آیند. این سازمان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. سما مخفف: ـ«سازمان مدارس دانشگاه آزاد اسلامی» می باشد و تاریخ تاسیس آن به سال 1370 بر می گردد.

امکانات آموزشی و رفاهی مدارس سما بر کسی پوشیده نیست و سطح آن در اکثر مراکز متوسط رو به بالا می باشد.

تاکید مدارس سما علاوه بر برنامه های درسی اصلی، آموزش کامپوتر، زبان دوم و همچنین فرهنگ و تربیت قرآنی می باشد. جدای این ها در بعضی از مراکز به آموزش موسیقی می پردازد. در بعضی از مراکز هم اقدام به راه اندازی مدارس ورزش توسط این سازمان شده است.

یکی از اهداف سما، مهارت آموزی و آموزش یک حرفه به دانش آموزان این مدارس است. این مهم، تحت عنوان «بوستان های تربیت»، قرار است اجرایی بشود.

مدرسه های سما به صورت کلی آزمون ورودی ندارند. شرط ورود به این مدارس بیشتر کسب نمره های خوب و بعد از آن، قبولی در مصاحبه حضوری می باشد. با این حال، به دلیل استقبال بیش از حد ازین مراکز در بعضی از شهرها، تعداد متقاضیان بیشتر از ظرفیت موجود می شود. به عنوان مثال در چند سال گذشته، متقاضیان تحصیل در مدارس سما کرمانشاه بیش از حد بودند. در نهایت، مسئولین سما کرمانشاه، مجبور به برگزاری آزمون ورودی برای ثبت نام دانش آموزان شدند.

12. مدارس شبانه روزی

مدارس شبانه روزی ایران

مدارس شبانه روزی امکان یادگیری و آموزش در کنار زندگی مشترک را فراهم می کنند. علاوه بر این که دانش آموزان همراه با همکلاسی های خود پنج روز در هفته و 24 ساعته در مدرسه حضور دارند؛ در بعضی مراکز، حتی معلم ها نیز در کنار دانش آموزان خود بوده و حامی و راهنمای آنها می باشند.

این مدارس، در مقاطع تحصیلی دوره اول و دوم متوسطه فعالیت می نمایند. همچنین در صورت نیاز سنجی های محلی، تا سقف 6 ساعت در هفته می توانند کلاس های فوق برنامه اجرا بکنند.

مدرسه شبانه روزی برای دانش آموزان روستایی و مقاطع محروم ایران بنا شده است. از آن جا که در اکثر روستا ها امکان تحصیل در مقاطع بالاتر وجود ندارد، آموزش و پرورش به فکر ایجاد این مراکز افتاد. دانش آموزان در طول هفته در این مدارس به تحصیل و زندگی پرداخته و آخر هفته ها می توانند به منزل خود برگردند. در بعضی از مراکز شبانه روزی، سرویس رفت و آمد هم مستقر می باشد.

13. مدارس شبانه (بزرگسالان)

مدارس شبانه (بزرگسالان) ایران

در بسیاری از سایت ها، به اشتباه مدارس شبانه را با مدارس شبانه روزی یکی دانسته اند؛ در حالی که این تفکر اشتباه است. تنها شباهت مدارس شبانه و شبانه روزی در اینست که هر دو فقط در مقاطع اول و دوم متوسطه، آموزش ارائه می دهند!

در مدارس بزرگسال، دانش آموزان ترک تحصیل کرده و یا افرادی که سنشان بیشتر از سن مجاز تحصیل در دوره های روزانه است؛ به آموزش مشغول می شوند. این مراکز به صورت دولتی و غیر دولتی اداره شده و زیر نظر آموزش و پرورش می باشند.

دانش آموزان پسر تا سن 20 سالگی برای تکمیل تحصیل دوره ی متوسطه، می توانند معافیت تحصیلی دریافت کنند. بعد از 20 سالگی، ادامه ی تحصیل، منوط به روشن کردن وضعیت خدمت سربازی می باشد.

14. مدارس آموزش از راه دور

مدارس آموزش از راه دور ایران

در سال 1383 اولین پایه های ایجاد مراکزی تحت نام «آموزش از راه دور» زده شد. پس از ایجاد چند مرکز موفق و تصویب اساسنامه های لازم، این مراکز تبدیل به مدرسه شدند.

مدارس آموزش از راه دور، به منظور فراهم کردن امکانات تحصیل برای افراد بالای 18 سال سن ایجاد شده اند. هم چنین افراد متاهل و اشخاص دارای بیماری ها و نواقص جسمانی می توانند در این مدارس ثبت نام کنند.

برای دانش آموزانی که از تحصیل در دوره ی روزانه منع شده اند، شرط سنی وجود نداشته و می توانند در این مدارس ثبت نام خود را انجام بدهند. لازم به ذکر است که برای پسران 20 سال به بالا، تکلیف وضغیت خدمت باید انجام بشود.

شیوه ی تحصیل آموزش از راه دور بیشتر به صورت خودآموز است. با این حال، برای هر واحد درسی، 6 ساعت کلاس رفع اشکال حضوری هم در نظر گرفته می شود.

15. معرفی مدارس عشایری

مدارس عشایری ایران

انتخاب و گزینش معلمان مدارس عشایری بر اساس بومی بودن است. معلم های این مدارس، معمولا باید خود عشایر بوده و در دانشگاه فرهنگیان یا رجایی دوره گذرانده باشند.

در سال 98، آمار مدارس کانتینری عشایر به 1335 عدد و تعداد مدارسی که در چادر برگزار می شوند؛ به 800 عدد رسیده است.

مدارس عشایری ایران از لحاظ استقرار به سه دسته تقسیم می شوند.

  1. مدارس سیار عشایری که دانش آموزان همراه با ایل، در میانه ی سال تحصیلی مجبور به کوچ هستند.
  2. مدارس نیمه سیار عشایری که والدین همراه با ایل کوج می کنند. ولی دانش آموزان در محل تحصیل باقی مانده و پس از اتمام آموزش، خود را به ایل می رسانند.
  3. مدارس ثابت عشایری در مناطق اسکان عشایر، به صورت ثابت بنا شده و زمینه ی تحصیل دانش آموزان را فراهم می آورد.

16. مدارس خیریه

مدارس خیریه ایران

کسانی که برای پیشرفت جامعه و رضایت خدا مدرسه می سازند و هیچ چشمداشت مالی ندارند، از زمان های قدیم وجود داشته اند. با این حال، گروهی از این افراد در ایران، در سال 1377، اقدام به تاسیس یک تشکل مردمی به نام «جامعه خیرین مدرسه ساز کشور» نمودند؛ تا فعالیت های خیریه به صورت منسجم تر انجام بگیرد.

تحصیل در مدارس خیریه، نیاز به هیچ گونه پرداخت مالی نداشته و برای تحصیل افراد دارای بضاعت کم، یا کودکان بی سرپرست ایجاد شده اند.

17. مدارس دانش آموزان استثنایی

مدارس دانش آموزان استثنایی ایران

مدارس استثنایی به هفت گروه از دانش آموزان، خدمات خود را ارائه می دهد. این هفت گروه دانش آموزی عبارتند از:

  1. کم توان ذهنی 2. آسیب دیده شنوایی 3. آسیب دیده بینایی 4. دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری 5. دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری و هیجانی 6. دانش آموزان معلول جسمی-حرکتی و 7. دانش آموزان چند معلولیتی

در مدارس استثنایی، برنامه ها مطابق اهداف سازمان آموزش و پرورش است. با این حال، کتاب ها و برنامه های درسی این دانش آموزان، مطابق با نیازهای آن ها ساماندهی شده است.

در این مدارس، تمرکز ویژه بر تک تک دانش آموزان و توجه به نیازهای خاص یادگیری و تربیت آن ها، انجام می شود.

18. مدارس ورزش

مدارس ورزش ایران

مدارس ورزش را نباید با مدرسه های فوتبال اشتباه گرفت. مدرسه های فوتبال از هیات فوتیال هر استان مجوز خود را دریافت می کنند؛ در حالی که مدارس ورزش زیر نظر مستقیم آموزش و پرورش بوده و برنامه های درسی این سازمان را اولویت اصلی خود قرار می دهند. به عبارتی مدرسه های فوتبال، تنها نام «مدرسه» را یدک می کشند و بهتر است به آکادمی یا اسمی دیگر تغییر نام بدهند.

در مدارس ورزش، می توان چند رشته ی ورزشی را منوط به نیاز سنجی بومی و ارائه امکانات ویژه آن رشته، ارائه داد.

مدارس ورزش در تمام مقاطع تحصیلی می توانند فعالیت های خود را انجام بدهند.

این مدارس هم به صورت دولتی و هم به صورت غیر دولتی می توانند تاسیس شوند. جذب دانش آموزان این مدارس از میان استعدادهای برتر هر رشته ورزشی صورت می پذیرد.

میخواید از آخرین اخبار مدارس اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

19. مدارس اقلیت های مذهبی

مدارس اقلیت های مذهبی ایران

مدارس اقلیت های مذهبی اکثرا در شهرهای بزرگ ایران نظیر تهران و اصفهان، که جمعیت اقلیت های مذهبی نسبت قابل قبولی دارند؛ تاسیس می شوند.

در این مدرسه ها، علاوه بر دروس مورد تایید آموزش و پرورش، اقدام به آموزش برنامه ها و مراسم ویژه اقلیت های مذهبی می گردد.

20. مدارس وابسته به نهادها و افراد خاص

مدارس وابسته به نهادها و افراد خاص

افراد خاص، ارگان های دولتی و غیر دولتی، طبق آئین نامه های آموزش و پرورش می توانند اقدام به تاسیس مدارس ویژه اهداف خود نمایند.

برنامه ی درسی این مدارس، مشابه برنامه ی درسی اصلی کشور است. با این حال، بنا به نیاز و اهداف سازمان مورد نظر، می توانند برنامه ها و فعالیت های فوق برنامه خود را نیز انجام بدهند.

لازم به ذکر است که پذیرش در این مدارس کار آسانی نبوده و شرایط ویژه ی خود را می طلبد، مانند مدارس انرژی هسته ای.

جهت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد کیفیت، سطح علمی، نحوه ثبت نام و پذیرش مدرسه های گوناگون کشور با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

4 replies on “معرفی انواع مدارس در مقاطع پیش دبستانی تا متوسطه – لیست مدارس ایران”

profile avatarسحر گفت:

سلام ، میخواستم لیست مدارس شبانه پسرانه تهران رو داشته باشم . غیر انتفاعی نباشد .

profile avatar گفت:

درود
متاسفانه ما همچین لیستی نداریم برای اطلاع از این موارد میتونید به آموزش و پرورش محل سکونت خودتون مراجعه کنید

profile avatarMahan گفت:

سلام
من خیلی استرس اینو دارم که برای مقطع متوسطه دوم چیکار کنم. واقعا آدم می مونه با لیست مدارس ایران که تو آیدی نوین جمع آوری کردین، کدوم مدرسه رو باید انتخاب کنه.
با این حال خیلی ممنون بابت مقاله ی جامع و کاملی که زحمت نوشتنش رو کشیدین.

profile avatarسعید نورالهی گفت:

خوشحالیم که لیست مدارس ایران آیدی نوین مورد توجه شما واقع شده.
هدف موسسه ی IDN اینه که دانش آموزا با چشم باز و اطلاعات کامل، مسیر خودشون رو انتخاب بکنن و ادامه بدن. هر جایی ام که کم بیارن و یا احساس خستگی کنن ما با مشاورهای رتبه برتر کنکور، حامی و پشتیبان اونها میشیم.
اگه سوالی مونده که جوابش رو هنوز نگرفتین، می تونین با شماره ی ۷۰۷۰۳۰۳۹ (۰۲۱) تماس بگیرین تا با کارشناس های تحصیلی مون در ارتباط باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }