آیدی نوین - آشنایی با مدارس فرهنگ استانی – نحوه ثبت نام و شهریه

آشنایی با مدارس فرهنگ استانی – نحوه ثبت نام و شهریه

مدارس فرهنگ استانی

مدارس فرهنگ شباهت زیادی با مدارس نمونه دولتی دارن. تو این مدارس تمرکز بیشتر روی رشته های ادبیات و انسانیه. تو ادامه این مقاله به معرفی، چگونگی نحوه ثبت نام و شهریه مدارس فرهنگ می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

  • مدارس فرهنــگ تو چه رشته هایــی پذیــرش دارن؟
  • زمـان و نحـوه برگـزاری آزمــون مدارس فرهنــگ به چه صورتــه؟
  • هزینـه و ضرایـب ثبـت نـام تو مدارس فرهنگ چه مقداره؟
  • مدارس فرهنگ تو تمام استــان ها وجود دارن؟

اما قبل از مطالعه مقاله مدارس فرهنگ و رسیدن به جواب سوال های مطرح شده. اگه فکر میکنید تو انتخاب مدرسه اطلاعات کافی رو ندارید و نمیدونید که چه مدرسه ای برای کسب رتبه ی بهتر توی کنکور میتونه کمکتون کنه حتما مقاله زیر رو مطالعه کنید.

بهترین مدارس سطح کشور

«راستی مشاوران رتبه برتر آیدی نوین میتونن بهت کمک کنن که علاوه بر قبولی تو مدارس فرهنگ بتونی در کنارش خوب برای کنکورت درس بخونی و رتبه تک رقمی کسب کنی.»

مشاوران متخصص رتبه برتر آیدی نوین نه تنها تو انتخاب مدرسه بلکه تا رسیدنت به رتبه برتر همراهیت می کنن، کافیه فرم زیر رو پر کنی:

 دریافت مشاوره و برنامه ریزی از بهترین مشاوران آیدی نوین

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین، تو هم می تونی مثل خیلی ها رتبه برتر بشی. چون توی کنکور 98، 99 و 1400، بیش از 200 نفر با این برنامه رتبه برتر شدند.

معرفی مدارس فرهنگ

مدارس فرهنگ از لحاظ ساختار و کیفیت تا حد زیادی مشابه مدارس نمونه دولتی می باشد. در مدارس نمونه دولتی تمام رشته های مقطع دوم متوسطه تدریس می شوند؛ ولی در مدارس فرهنگ، تخصص و تمرکز بر روی رشته ی علوم و ادبیات انسانی منعطف است. با توجه به خدمات آموزشی سطح بالا، دانش آموزان این مدارس، نسبت به دیگران، آمادگی بیشتری برای کنکور سراسری داشته و معمولا رتبه های بهتری را کسب می کنند.
مدارس فرهنگ در همه ی استان ها فعالیت ندارند. در بعضی از استان ها هم، آن چنان شناخته شده و فعال نیستند. در سه استان زیر، فعالیت دبیرستان فرهنگ بیشتر و جدی تر است:

  • دبیرستان فرهنگ تهران
  • دبیرستان فرهنگ اصفهان
  • دبیرستان فرهنگ کرمان

شرایط ثبت نام مدارس فرهنگ

نکته ی مهم این است که: بدون داشتن شرایط لازم، در آزمون ورودی شرکت نکنید؛ زیرا حتی اگر نمره قبولی بیاورید، قبولی شما لغو شده و حق ثبت نام در مدارس فرهنگ را نخواهید داشت!

برای ثبت نام در آزمون مدارس فرهنگ، باید شرایط لازم زیر را داشته باشید:

1- برای استان های تهران و کرمان، حداقل معدل دانش آموز در امتحانات نیمسال اول 17 باشد.

2- برای استان های تهران و کرمان، حداقل معدل دانش آموز در امتحانات نیمسال دوم نیز 17 باشد. ( دانش آموزان ناحیه 1 و 2 کرمان، فقط برای مدارس ناحیه محل زندگی خود می توانند ثبت نام کنند.)
3- کسب حداقل معدل 18 در پایه نهم دوره متوسطه اول، برای دانش آموزان استان اصفهان

زمان و نحوه ثبت نام مدارس فرهنگ

زمان ثبت نام آزمون مدارس فرهنگ برای هر استان، متناسب با برنامه ریزی آنها مشخص می شود. (معمولا با فاصله چند روز از هم)

برای سال تحصیلی 1400-1401، هنوز زمان ثبت نام دقیق مشخص نشده است. در صورت تعیین زمان مشخص، به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

زمان ثبت نام آزمون مدارس فرهنگ تهران

سال تحصیلی 1399-1400، بازه ی ثبت نامی از هفدهم تا سی و یکم خرداد بود. دانش آموزان باید به صورت حضوری به نزدیک ترین مدرسه فرهنگ محل سکونت خود مراجعه می کردند. هزینه ی ثبت نام 25 هزار تومان بوده و کارت ورود به جلسه را باید از همان مدرسه دریافت می کردند.

زمان ثبت نام آزمون مدارس فرهنگ کرمان

سال تحصیلی 1399-1400، بازه ی ثبت نامی از پانزدهم تا سی و یکم اردیبهشت بود.
ثبت نام آزمون ورودی به صورت اینترنتی و از طریق سایت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به آدرس “sanjesh.kermanedu.ir” انجام شده است.

زمان ثبت نام آزمون مدارس فرهنگ اصفهان

سال تحصیلی 1399-1400، بازه ی ثبت نامی از یازدهم تا بیست و هفتم خرداد بود.
مشابه استان کرمان، در اصفهان هم ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت “service.isfedu.ir” انجام شده است. هزینه ی ثبت نام در این آزمون 20 هزار تومان بوده است.

دانش آموزان نواحی 6 گانه استان اصفهان، فقط می توانند یک مدرسه را انتخاب کنند؛ بنابراین خانواده دانش آموزان باید با دقت و با در نظر گرفتن تمام شرایط، انتخابی درست و مناسب را داشته باشند.
کارت ورود به جلسه آزمون، چند روز قبل از شروع آزمون، از طریق سایت قابل دسترس بوده و باید دریافت می شد.

زمان برگزاری آزمون

همانطور که زمان ثبت نام آزمون در استان های مختلف متفاوت بوده؛ زمان برگزاری آزمون نیز متفاوت است. در حال حاضر، زمان برگزاری آزمون مدارس فرهنگ برای سال 1401-1400 هنوز مشخص نشده و در صورت تعیین آن، اطلاع رسانی خواهد شد.

زمان برگزاری آزمون فرهنگ کرمان

روز جمعه 6 تیرماه 1399، در ساعت 9 صبح برگزار شده است. 80 درصد نمره ی آزمون کتبی و 20 درصد معدل کل دانش آموزان، در پذیرش تاثیر گذار بوده است.

زمان برگزاری آزمون فرهنگ تهران

روز جمعه 13 تیرماه 1399، در ساعت 9 صبح برگزار شده است.

زمان برگزاری آزمون فرهنگ اصفهان

روز جمعه 20 تیرماه 1399، همزمان با آزمون مدارس نمونه دولتی و به صورت یکسان انجام شد. 50 درصد نمره ی آزمون کتبی و 50 درصد معدل کل دانش آموزان، در پذیرش تاثیر گذار بوده است.

اعلام نتایج آزمون

بعد از 2 الی 4 هفته پس از برگزاری آزمون، برای استان تهران از طریق خود مدارس فرهنگ و برای استان های کرمان و اصفهان، از طریق سایت استان مربوطه اعلام می شود.

سهمیه مدارس فرهنگ

در مدارس فرهنگ، همانند مدارس تیزهوشان، تنها سهمیه ی موجود برای ثبت نام، «سهمیه ی چند قلوها» می باشد. بعضی ها به اشتباه فکر می کنند که فرهنگیان، فرزندان شاهد و ایثارگران نیز سهمیه ی ثبت نامی دارند؛ در حالی که این تصور اشتباه است.

سهمیه چند قلو ها

دانش آموزانی که دو قلو و یا چند قلو هستند، در صورتی که هر دو به صورت همزمان در آزمون نمونه دولتی شرکت کنند و یکی از آنها قبول شود؛ می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

شرط استفاده از سهمیه این است که: قل دیگر، 80 درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده را آورده باشد. در این صورت می تواند بصورت مازاد بر ظرفیت در مدارس نمونه دولتی تحصیل کند.
در صورت هم جنس بودن قل ها، درصورتی می توانند در یک مدرسه نمونه دولتی با هم تحصیل کنند که رتبه مدرسه قبول شده اشان، از رتبه ی مدرسه مورد نظر پایین تر نباشد. همچنین باید اولویت های انتخاب مدارس در زمان ثبت نام یکی باشد.

شهریه مدارس فرهنگ

شهریه مدارس فرهنگ در هر استان، متفاوت بوده و توسط وزارت اموزش و پرورش و کارگروه استان تعیین می شود.

منابع آزمون ورودی مدارس فرهنگ

در مدارس فرهنگ هر استان، میزان تاثیر و ضرایب دروس مختلف، بنا به تصمیم استان، متفاوت انتخاب می شود.

ضرایب دروس امتحانی آزمون فرهنگ استان تهران

در مجموع 110 سوال و مدت زمان پاسخگویی 120 دقیقه می باشد. آزمون نمره ی منفی داشته و به ازای هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ درست حذف می شود.

دروستعداد سوالضریب
پیام های آسمانی و قرآن152
فارسی204
عربی152
مطالعات203
زبان204
ریاضی203

ضرایب دروس امتحانی آزمون فرهنگ استان کرمان

در مجموع 90 سوال و مدت زمان پاسخگویی 110 دقیقه می باشد.

دروستعداد سوالضریب
پیام های آسمانی و قرآن152
فارسی203
عربی202
مطالعات152
زبان103
ریاضی102

ضرایب دروس امتحانی آزمون فرهنگ استان اصفهان

در مجموع 100 سوال و مدت زمان پاسخگویی 120 دقیقه میباشد

دروستعداد سوالضریب
پیام های آسمانی و قرآن102
فارسی203
عربی203
مطالعات151
زبان102
ریاضی152
علوم تجربی102

نکات قابل توجه

1- امکان انتقالی در مدارس فرهنگ وجود ندارد.
2- باید در زمان مشخص شده، دانش آموزان اقدام به ثبت نام و نهایی کردن آن بکنند؛ در غیر این صورت، مدارس از دانش آموزان موجود در لیست ذخیره، ثبت نام می کنند.
3- دانش آموزانی حق ثبت نام در آزمون مدارس فرهنگ را دارند که در فرم هدایت تحصیلی آنان، «رشته علوم و ادبیات انسانی» در اولویت اول قرار داسته باشد.

«راستی مشاوران رتبه برتر آیدی نوین میتونن بهت کمک کنن که علاوه بر قبولی تو مدارس فرهنگ بتونی در کنارش خوب برای کنکورت درس بخونی و رتبه تک رقمی کسب کنی.»

مشاوران متخصص رتبه برتر آیدی نوین نه تنها تو انتخاب مدرسه بلکه تا رسیدنت به رتبه برتر همراهیت می کنن، کافیه فرم زیر رو پر کنی:

 دریافت مشاوره و برنامه ریزی از بهترین مشاوران آیدی نوین

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین، تو هم می تونی مثل خیلی ها رتبه برتر بشی. چون توی کنکور 98، 99 و 1400، بیش از 200 نفر با این برنامه رتبه برتر شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }