آیدی نوین - شرایط، زمان و نحوه ثبت نام مدارس نمونه دولتی- مزایا و مشکلات

شرایط، زمان و نحوه ثبت نام مدارس نمونه دولتی- مزایا و مشکلات

شرایط، زمان و نحوه ثبت نام مدارس نمونه دولتی

تو این مقاله شرایط، زمان و نحوه ثبت نام مدارس نمونه دولتی رو به همراه مزایا و مشکلات این مدارس و معرفی سهمیه ها و روش نقل و انتقال تو مدرسه های نمونه دولتی رو بررسی میکنیم.

  • نحوه ثبت نام تو مدارس نمونه دولتی به چه صورتــه؟
  • ثبت نام در مدارس نمونه دولتی چه زمانــی انجام میشه؟
  • شرایـط ثبت نام مدارس نمونـه دولتـی به شکلــه؟
  • مزایـا و معایـب مدارس نمونه دولتی چیــه؟

تو ادامه به تمام سوالاتی که در رابطه با مدارس نمونه دولتی مطرح شده جواب دادیم. اما اگه فکر میکنید با این حال هنوز تو انتخاب مدرسه مشکل دارید و نمیدونید که کدوم مدرسه برای ارتقای تحصیلی تون و موفق شدن تو کنکور مناسب تر، مقاله زیر رو مطالعه کنید.

بهترین مدارس سطح کشور

«راستی مشاوران رتبه برتر آیدی نوین میتونن بهت کمک کنن که علاوه بر قبولی تو مدارس نمونه دولتی بتونی در کنارش خوب برای کنکورت درس بخونی و رتبه تک رقمی کسب کنی.»

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین، تو هم می تونی مثل خیلی ها رتبه برتر بشی. چون توی کنکور 98، 99 و 1400، بیش از 200 نفر با این برنامه رتبه برتر شدند.

معرفی مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی برای ارائه خدمات آموزشی و رفاهی بیشتر به دانش آموزان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش تاسیس شده است. این مدارس از سطح علمی بالایی برخوردارند. سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان این نوع مدرسه در کنکور سراسری قبول می شوند.  پذیرش نمونه دولتی فقط در دوره های اول و دوم متوسطه می باشد.

در سال های قبل از 97، آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان هر دو دوره متوسطه، با هم و به صورت کشوری برگزار میشد و منابع آزمونی یکسان داشت؛ همچنین اعلام نتایج قبول شدگان نیز با هم انجام می گرفت. از سال 97 به بعد، این 2 آزمون از هم جدا شده و برگزاری آزمون نمونه دولتی به صورت استانی درآمد. این آزمون در یک زمان مشخص  در تمامی استان ها برگزار می شود؛ منتها هر استان با توجه به سطح علمی همان استان، سوالات متفاوتی را طرح میکند.

از سال 97 به بعد، آزمون مدارس خاص برای پایه هفتم (دوره متوسطه اول)، حذف شده و این مدارس، تحت عنوان «مدارس هیئت امنایی» پذیرش دانش آموزان را انجام داد.

شرایط ثبت نام با آزمون و بدون آزمون

همان طور که در بالا اشاره شد، در مقطع متوسطه اول آزمون ورودی حذف شده و فقط در مقطع متوسطه دوم آزمون ورودی برقرار است.

شرایط لازم برای ثبت نام دوره اول متوسطه بدون آزمون

1- داشتن تابعیت ایرانی و یا اقامت قانونی

2- دانش آموزان باید در همه ی درس های «نوبت دومِ پایه ی پنجم» و «نوبت اولِ پایه ی ششم» ارزیابی خیلی خوب کسب کنند. اگر در درس های این 2 پایه، یک درس را نمره خوب دریافت کنند؛ مشکلی برای ثبت نام وجود ندارد.

3- ثبت نام دوره اول متوسطه به صورت حضوری بوده و اولیاء دانش آموزان با در دست داشتن مدارک لازم، به مدرسه نمونه دولتی که نزدیک محل سکونت دانش آموز است؛  باید مراجعه کنند.

4- یکی از شرایط لازم، داشتن موقعیت جغرافیایی، نزدیک به مدرسه می باشد.

5- دانش آموزانی که فرزندان ایثارگران هستند؛ یا در مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و … دارای مقام و تقدیرنامه در سطح منطقه، استان و یا کشور هستند؛ امیتاز مثبتی برای ثبت نامشان در نظر گرفته می شود.

شرایط لازم برای ثبت نام دوره دوم متوسطه با آزمون

1- داشتن تابعیت ایرانی و یا اقامت قانونی

1-1- اتباع خارجی برای ثبت نام در آزمون مدارس نمونه دولتی باید یکی ازین مدارک را داشته باشند: 2-1-1- گذرنامه دارای پروانه اقامت 3-1-1- کارت هویت ویژه اتباع خارجی از اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور 4-1-1- کارت های آمایش 13 و 14 (برگه تردد شهری) 5-1-1- دفترچه پناهندگی معتبر و یا دفترچه اقامت معتبر از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران 6-1-1- گذرنامه مشمولین طرح خانواری با اعتبار سال 1395 به بعد

2- دانش آموزان پایه نهم باید دارای حداقل معدل کل خرداد ماه 17 باشند. هرچه معدلشان بیشتر باشد، از امتیاز بیشتری برخوردار خواهند بود؛ در نتیجه شانس بیشتری برای قبولی دارند.

زمان و نحوه ثبت نام آزمون نمونه دولتی

ثبت نام دانش آموزان پایه هفتم مدارس نمونه دولتی در سال های گذشته، در اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه انجام میشد. امسال بخاطر شرایط ویروس کرونا، هنوز زمان مشخصی اعلام نشده است.

زمان ثبت نام دانش آموزان دوره متوسطه دوم در سال گذشته از 17 خرداد ماه شروع شده بود و تا 27 خرداد ماه ادامه داشت.

ثبت نام به صورت تک مرحله ای بود و همزمان باید هزینه ثبت نام به مبلغ 25 هزار تومان پرداخت میشد. در انتخاب مدارس می توان یک رشته نظری و یک رشته فنی و حرفه ای انتخاب کرد.

  • دانش آموزان مقیم خارج از کشور که تمایل به ثبت نام دارند، توجه داشته باشند آزمون فقط در کشور ایران برگزار می شود.

ثبت نام دانش آموزان پایه نهم به دهم، به صورت اینترنتی برگزار می شود و هر استان به صورت مجزا سایتی برای ثبت نام دارند.

دانش آموزان ابتدا باید آدرس سایت را در مرورگر خود جستجو کنند و بعد عملیات پرداخت وجه را انجام دهند. با داشتن رمز ورود به سامانه، اطلاعات فردی را ثبت، عکس اسکن شده را بار گذاری؛ و در نهایت با کامل کردن فرم تقاضانامه ای که در سایت بوده، کد رهگیری را دریافت کنند.

زمان برگزاری آزمون نمونه دولتی

سال 1399 در 20 تیر ماه ساعت 9 صبح این آزمون برگزار گردید. با این وجود در برخی از استان ها به خاطر شرایط بدی که ویروس کرونا ایجاد کرده بود؛ از این تاریخ به تاریخ دیگری منتقل شدند.

زمان برگزاری آزمون نمونه دولتی 1401-1400 هنوز مشخص نشده و در صورت مشخص شدن، به شما در آیدی نوین اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دانش آموزان باید یک هفته قبل از شروع آزمون، کارت ورود به جلسه خود را با داشتن کد رهگیری، از سایت مورد نظر همان استان دریافت کنند. در نظر داشته باشید که سوالات نمره منفی داشته و به ازای هر سه سوال غلط، یک سوال درست حذف می شود.

  • کسانی که عشایر هستند؛ برای منطقه ی جغرافیایی، محدودیت ندارند.

اعلام نتایج آزمون ورودی

اطلاع رسانی پذیرش دانش آموزان پایه ششم به هفتم، توسط خود واحد آموزشی انجام می شود.

اعلام نتایج، هر ساله بعد از گذشت 2 الی 4 هفته اعلام می شود. زمان اعلام نتایج هر استان متفاوت بوده و از طریق سایت مورد نظر هر استان، با داشتن رمز ورود به سامانه قابل مشاهده می باشد.

تعدادی از دانش آموزان در لیست ذخیره قرار دارند که باید صبر کنند تا در صورت خالی شدن ظرفیت مدارس (ممکن است دانش آموزی که در آزمون ورودی قبول شده؛ در مدارس تیزهوشان و یا مدارس خاص نیز قبول شود و از این مدارس انصراف دهد؛ یا به هر دلیلی ثبت نام نکند)، ثبت نام خود را انجام دهند.

آموزش و پرورش معمولا چند روز بعد از اعلام نتایج، قسمت اعتراضات را در سایت فعال می کند تا دانش آموزانی که به اعلام نتایج خود معترضند؛ آن را در سایت ثبت کنند تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

نحوه پذیرش دانش آموزان پایه نهم به دهم

1- تاثیر 50 درصدی معدل کتبی پایه نهم

2- تاثیر 50 درصدی آزمون کتبی

سهمیه های آزمون نمونه دولتی

در این مدرسه ها، می توان برای ثبت نام از سه نوع سهمیه استفاده نمود.

سهمیه چند قلوها

دانش آموزان دو قلو اگر به صورت همزمان در آزمون نمونه دولتی شرکت کنند و یکی از آنها قبول شود، قل دیگر نیز می تواند به صورت مازاد بر ظرفیت مدارس اقدام به تحصیل نماید.  شرطش، کسب 80 درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در آزمون می باشد.

در صورت هم جنس بودن قل ها، درصورتی می توانند اقدام به کنار هم بودن در یک مدرسه نمونه دولتی کنند که رتبه مدرسه قبول شده شان، از رتبه ی مدرسه مورد نظر پایین تر نبوده و باید اولویت های انتخاب مدارس آنها در زمان ثبت نام یکی باشد.

سهمیه شاهد

10 درصد ظرفیت پذیرش، مشمول سهمیه شاهد می شود. این دانش آموزان درصورتی که 70 درصد از نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در آزمون را بیاورند؛ در این مدارس پذیرفته می شوند.

سهمیه ی شاهد شامل این افراد می شود:

  • فرزندان شهداء
  • فرزندان جانبازان بالای 70 درصد و آزادگان بالای 3 سال اسارت
  • فرزندان جانبازان 25 تا 49 درصد و آزادگان بالای 6 ماه اسارت
  • فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و آزادگان کمتر از 6 ماه اسارت

سهمیه روستایی

کارگروه استانداری های برخی از استان های کشور، با توجه به شرایط، ممکن است سهمیه روستایی را برای دانش آموزان در نظر بگیرند. دانش آموزی شامل سهمیه روستایی می شود که پایه هشتم و نهم خود را در مدارس روستایی تحصیل کرده باشد. باید در آزمون نمونه دولتی، حداقل 50 درصد از نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده را کسب کند. 20 درصد ظرفیت مدارس نمونه دولتی آن استان، شامل پذیرش سهمیه روستایی می شود.

مباحث آزمون نمونه دولتی

آزمون نمونه دولتی دوره متوسطه دوم، از مباحث درسی پایه نهم است. دانش اموزان در مجموع 100 سوال و 120 دقیقه زمان دارند. لازم به ذکر است تمام سوالات تحصیلی اند و سوالات استعداد تحلیلی مطرح نمی شوند.

نام دروس

تعداد سوال

ضریب

 

قرآن و پیام های آسمانی

10

2

قرآن تا پایان درس 8 و پیام های آسمانی تا پایان درس 9

فارسی

15

2

پایان درس 14 صفحه (110)

عربی

8

1

پایان درس 8  صفحه (90)

مطالعات اجتماعی (تاریخ و جغرافی)

10

1

پایان درس 19 صفحه (132)

زبان انگلیسی

7

1

پایان درس 4 صفحه (79)

علوم تجربی

25

2

پایان درس 12 صفحه (132)

ریاضی

25

3

پایان درس 6 صفحه (112)

شهریه مدرسه

شهریه مدارس نمونه دولتی، 30 درصد شهریه مصوبه غیرانتفاعی هر استان بوده که توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین شده و در هر استان به دلیل متفاوت بودن شهریه مدارس غیرانتفاعی، متفاوت است.

انتقالی در مدارس نمونه دولتی

در بحث نقل و انتقالات دانش اموزان در این مدارس، دو نوع انتقالی وجود دارد.

انتقالی از یک شهر به یک شهر دیگر

یک دانش آموز در صورتی می تواند از مدرسه قبول شده در یک شهر، به شهر و مدرسه انتقالی بگیرد که این 4 شرط را دارا باشد.

1- در آزمون نمونه دولتی قبول شده باشد.

2- کف امتیاز و تراز علمی مدرسه مقصد را آورده باشد.

3- مدرسه مقصد ظرفیت خالی داشته باشد.

4- موافقت آموزش و پرورش هر دو شهر مبداء و مقصد را داشته باشد.

انتقالی داخل یک شهر

برای انتقالی میان مدارس نمونه دولتی داخل یک شهر، علاوه بر دارا بودن 4 شرط بالایی،  باید سال اول قبولی را صبر کند و درخواست ندهد؛ زیرا سال اول، امکان جابجایی و انتقالی نیست. از سال آینده در صورت داشتن شرایط ذکر شده، می تواند اقدام به انتقالی کند.

مزایا و مشکلات مدارس نمونه دولتی

هر مجموعه ای در کنار داشتن مزایا، یک سری مشکلات و معایب نیز دارند. این مدارس نیز ازین مورد مستثنی نبوده؛ با هم به بررسی آنها می پردازیم.

مزایا و ویژگی ها

  • افزایش سطح علمی دانش آموزان
  • بالا بودن امکانات اموزشی و رفاهی برای دانش آموزان
  • داشتن شهریه کمتر نسبت به مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان
  • کمک به شکوفایی استعداد های دانش آموزان
  • داشتن آمار بالای قبولی دانش آموزان در کنکورهای سراسری

مشکلات و معایب

  • دانش آموزان به دلیل فشار زیاد درسی و استرس زیاد، ممکن است دچار افسردگی شوند.
  • تحمل کردن فشار از سوی مدرسه و خانواده
  • تضعیف روحیه در صورت قبول نشدن
  • دانش آموزان محصل در مدارس نمونه دولتی، ممکن است دچار غرور و اعتماد به نفس کاذب بشوند که این موضوع مشکل ساز خواهد بود.

آزمون میان پایه مدارس

مدارس نمونه دولتی در پایه های هشتم و یازدهم، با توجه به داشتن ظرفیت خالی در هر مدرسه «آزمون میان پایه» برگزار می کنند. این آزمون، به صورت داخلی می باشد و هر مدرسه درصورت نیاز، منحصرا یک تاریخ را برای برگزاری آن تعیین می کند.

«راستی مشاوران رتبه برتر آیدی نوین میتونن بهت کمک کنن که علاوه بر قبولی تو مدارس نمونه دولتی بتونی در کنارش خوب برای کنکورت درس بخونی و رتبه تک رقمی کسب کنی.»

مشاوران متخصص رتبه برتر آیدی نوین نه تنها تو انتخاب مدرسه بلکه تا رسیدنت به رتبه برتر همراهیت می کنن، کافیه فرم زیر رو پر کنی:

 دریافت مشاوره و برنامه ریزی از بهترین مشاوران آیدی نوین

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین، تو هم می تونی مثل خیلی ها رتبه برتر بشی. چون توی کنکور 98، 99 و 1400، بیش از 200 نفر با این برنامه رتبه برتر شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }