آیدی نوین - در یک ماه ( 30 40 روز) مانده به کنکور چیکار کنیم؟ + اصول تست زنی

در یک ماه ( 30 40 روز) مانده به کنکور چیکار کنیم؟ + اصول تست زنی

در یک ماه مانده به کنکور چیکار کنیم؟ + اصول تست زنی

در یک ماه ( 30 40 روز) مانده به کنکور چیکار کنیم؟ یک ماه مانده به کنکور هم باید اصول تست زنی و درست درس خواندن رعایت شود، هم اصول روحی روانی؛ که برای کسب رتبه زیر 1000، در این مقاله به طور مفصل، این 2 اصل را برای تان توضیح می دهیم. با آیدی نوین همراه باشید.

 سلام بچه های کنکوری عزیز

امیدوارم حالتون عالی باشه و با انگیزه و تلاش فوق العاده این 30-40 روز مونده به کنکورتون رو سپری کنید.

می دونم ک خیلی هاتون شاید الان نگران باشید و استرس زیادی داشته باشید و فکر کنید  که دیگه دیر شده و در این ۳۰-۴۰ روز دیگه نمیشه رتبه خوب بدست آورد.

می دونم که:

  • یک سری هاتون عذاب وجدان دارید و به روزهایی که از دست دادید فکر می کنید و پشیمون هستید از کم کاری هایی که داشتید.
  • یک سری هاتون هم مباحث زیادی خوندید؛ اما  الان استرس فراموشی این مطالب رو دارید و فکر می کنید هیچی یادتون نیست و هرچی خوندید از ذهن تون پریده.
  • یک سری هاتون هم همه مباحث رو نصفه نیمه خوندید و فکر می کنید هیچ مبحثی رو مسلط نیستید.
  • یک سری هاتون، نگران نخونده هاتون هستید و نمی دونید مطالبی که خوندید رو مرور کنید یا مطالبی که نخوندید رو بخونید.
  • یک سری هاتون هم از تلاش تون راضی بودید تا الان؛ اما نمی دونید بهترین مدل و سبک درس خوندن برای این ۳۰-۴۰ روزچطوری هست.

اگه هر کدوم از دغدغه های بالا رو داری، این مقاله رو به هیچ وجه از دست نده!

آخرین شانست رو برای کسب رتبه خوب در کنکور ۱۴۰۰ از دست نده. صبور باش و مقاله رو تا آخر بخون و نکات طلایی اش رو نوت برداری کن.

برای دریافت برنامه 1 ماهه آیدی نوین، کافیه فرم زیر رو پر کنی و با مشاوران IDNovin در ارتباط باشی:

فرم دریافت برنامه 1 ماهه:

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین، تو هم می تونی مثل خیلی ها رتبه برتر بشی. چون توی کنکور 98 و 99، بیش از ۵۰ نفر با این برنامه رتبه برتر شدند. (لیست قبولی ها این پایین ببین)

 بخشی از رتبه برترهای IDNovin در کنکور 98 و 99:

من در این مقاله  بهت یادم میدم که چطوری میشه توی یک ماه (۳۰-۴۰ روز منتهی ب کنکور ۱۴۰۰)، رتبه ی عالی و درصد های بالا کسب کرد.

وقتی میگیم چطوری میشه توی یک ماه یا همون ۳۰_۴۰روز مونده به کنکور ۱۴۰۰، رتبه زیر هزار آورد، بچه ها کلی سوال براشون ایجاد میشه که ذهن شون رو درگیر میکنه:

  1. ساعت مطالعه چقدر باشه که برسم  تموم کنم؟
  2. چجوری مطالبی که در طول سال خوندم رو اولویت بندی کنم؛ یعنی اول کدوم ها رو بخونم؟
  3. هر درس رو چجوری بخونم (روش مطالعه صحیح دروس) در ۳۰_۴۰روز آخر کنکور؟
  4. مطالبی که نخوندم رو چکار کنم؟ تکلیف نخوانده ها چی میشه؟
  5. آزمون هم باید بدم؟ چند آزمون؟ کی به کی؟
  6. چجوری آزمون رو تحلیل کنم؟ اصول تحلیل کاربردی آزمون چیه؟
  7. واقعا یعنی هنوز دیر نشده و میشه امیدوار بود برای کسب درصد های بالا در این تایم کم؟
  8. از چه منابعی و چه تست هایی  باید در ۳۰_۴۰ روز آخر  استفاده کنم؟
  9. چجوری روحیه م رو بالا نگه دارم؟ چجوری کم نیارم؟

و کللللی سوال دیگه که مطمئنم خیلی  ذهنت رو درگیر کرده!

اگه میخوای جواب همه این سوالات رو پیدا کنی بیا پایین.

اصول درس خوندن و برنامه ریزی کاربردی و نتیجه بخش در ۳۰_۴۰ روز آخر کنکور

مطالبی که شما باید در موردش اطلاع داشته باشید و من در این مقاله براتون مو به مو توضیح دادم، شامل ۲ دسته کلی میشه:

  1. اصول صحیح درس خوندن و تست زدن و تموم detail های مربوط به اون
  2. اصول روحی و روانی مربوط به  ۳۰-۴۰ روز آخر کنکور

اول کاری بهت بگم که باید به اصول مربوط به هر 2 بخش، آگاه باشی و بهش عمل کنی تا بتونی مثل رتبه های برتر در این ۳۰_۴۰روز آخر عمل کنی. من در این مقاله، دونه به دونه برات توضیح میدم چکار کنی و راز رتبه های برتر کنکور رو بهت میگم؛ اما  باید بگم که بکارگیری این نکاتی که در ادامه میگم، نیاز به تمرین و ممارست داره. یعنی برای اجرای هرچه بهتر این نکات، باید تمرین کنی.

اگه اوایل سخته برات اجرای نکات، باید ادامه بدی. باید تا روز کنکور ۱۴۰۰، هر روز به خودت فرصت جدیدی بدی تا بتونی بهتر از روز قبل عمل کنی.

حالا شاید خیلی هایی ک دارید مقاله رو می خونید، بگید که ما الان نزدیک کنکوریم و وقت کمی مونده تا کنکور. چطوری میشه در این مدت کم درصد های بالا زد. اصلا مگه الکیه! چطوری میگی که هنوزم میشه امیدوار بود به کسب رتبه زیر ۱۰۰۰؟!

درست میگی. تایم خیلی خیلی کمی مونده تا کنکور ۱۴۰۰، اما این تایم، طلایی ترین و مهم ترین تایم هستش که ارزشش خیلللللی بیشتر از ۳۰_۴۰روز هست. یعنی تمام  روزهایی که قبلا توش درس خوندی یک طرف  و این ۳۰_۴۰روز آخر هم یک طرف دیگه.

در هر سطحی که الان هستی می تونی با رعایت نکاتی که در ادامه میگم، رتبه ت رو زیر و رو کنی؛ اما خب قطعا سختی های خاص خودش رو داره و قطعا کارهایی که تو باید انجام بدی، سخت تر از کارهاییه که کسی که زود شروع کرده‌،باید انجام بده. اما خب هر سختی که توی این مدت بکشی، ارزشش رو داره.

چون دیگه فقط همین ۳۰_۴۰روزه  و بقیه اش رو راحتی!

اصول صحیح درس خوندن و تست زدن

هر کاری برای این که به ثمر برسه و نتیجه بخش باشه، لازمه که یه اصولی در اون رعایت بشه. حالا در مورد درس خوندن و تست زدن، اون هم تو تایم کمی که تا کنکور مونده، دونستن این اصول و رعایت صحیح اون ها، بی نهایت مهم میشه و به چشم میاد.

برای یک ماه باقی مونده تا کنکور، 21 اصل کلیدی وجود داره که به موفقیت تون تو آزمون سراسری کمک می کنه.

در ادامه این اصول رو با هم می خونیم و روز به روز تلاش می کنیم که بیشتر رعایت شون کنیم و به کار بگیریمشون.

1- ساعت مطالعه ام چقدر باشه در این ۳۰-۴۰ روز؟

هرچی بیش تر بهتر. ببینید بچه ها لازمه ی کسب درصد های بالا مخصوصا در مدت زمان کم، ساعت مطالعه ی بالاست و صدالبته با کیفیت. بخاطر همین هم هست که تاکید می کنم بچه ها عادت کنید و یاد بگیرید ساعت مطالعه ی بالا داشتن رو.

ببینید شاید باشند کسایی که با ساعت مطالعه نه خیلی بالا و شاید بشه گفت ساعت مطالعه کم در آزمون ها، نتایج خیلی خوبی بیارن، اما نکته جالبش اینه که این افراد در ۳۰_۴۰ روز آخر کنکور نمی تونن مثل آزمون های قبل ترشون عمل کنند. حالا چرا این اتفاق میوفته؟! خب ببینید بچه ها، آزمون های قبل تر مباحثی که شما باید بخونی، حجم کمتری دارند؛ ‌‌پس شاید با ساعت مطالعه نه چندان بالا، بشه مباحث رو خوند. اما  ۳۰_۴۰ روز آخر کنکور ویژگیش اینه:

  1. تایم کم
  2. مباحث زیاد

این قضیه، ساعت مطالعه ی بالایی رو می طلبه. پس در هر سطحی  که هستی  باید باید باید  ساعت مطالعه ت رو ببری بالا.

میانگین ساعت مطالعه ی ۱۲ ساعت اوکیه و عالی.

اگه بتونید یه روزهایی بیشتر از ۱۲ساعت هم بخونید، عالی تر میشه.

نکته کلیدی ۱:

بعضی بچه ها میگن که کیفیت مهم تره.

اما من میگم کیفیت در کنار کمیت، نتیجه خوب میده.

حتی اگه حس  کردی داری بی کیفیت می خونی، درس خوندن رو رها نکن. عیب نداره بی کیفیت ادامه بده.

بی کیفیت خوندن خیلی بهتر از هیچی نخوندنه.

وقتی ادامه بدی، کم کم  کیفیت و تمرکز هم میاد.  

نکته کلیدی۲:

بچه ها حتما به خودتون استراحت هم بدید. استراحت نکردن، از نظر روحی خیلی شما رو خسته می کنه و کیفیت و سرعت خوندن تون میاد پایین. بعضی بچه ها فک می کنند استراحت کنن، عقب میمونن که این غلطه.

استراحت در حد تعادل، باعث میشه که انگیزه و انرژی تون رو refresh کنید و این باعث افزایش سرعت خوندن تون میشه.

سعی کنید در این ۳۰_۴۰روز منتهی به کنکور، بین پارت های مطالعاتی تون، استراحت های کوتاه ۱۵ دقیقه ای در نظر بگیرید و بعد از خوندن چند پارت مطالعاتی، یک استراحت بزرگ 1 ساعته به خودتون بدید.

در تایم های استراحت، لطفاااا استراحت کنید. با گوشی ور رفتن،به دوستان پیام دادن و آمار گرفتن از اونها که دارن چکار می کنن و چقد خوندن و …؛ گشتن تو سایت های مختلف کنکوری، گشتن تو کانال های مختلف کنکوری، این ها رو انجام ندید لطفاااا. این کارا نه تنها استراحت کردن نیست، بلکه  بدتر روح و ذهن و جسم شما رو خسته می کنه و بازده درس خوندن تون رو پایین میاره.

بی حاشیه  و با تمرکز کردن روی نکات طلایی که در ادامه میگم، این ۳۰_۴۰روز رو سپری کنید.

انقد هم دنبال این نگردید که میشه یا نمیشه رتبه خوب بدست آورد در این تایم کم.

همین وقتی ک صرف فک کردن و تحقیق کردن در مورد این موضوع می ذارید، باعث میشه روز ها رو از دست بدید.

پس اگه بعد خوندن این مقاله، دیدگاه درستی پیدا کردی که چکار کنی، برو و ادامه بده.

2- در ۳۰-۴۰ روز آخر کنکور  چطوری اولویت بندی کنیم؟ رتبه های زیر ۱۰۰۰ چکار می کنند؟ (برای دوازدهمی ها)

در درجه اول شما امتحانات نهایی رو دارید. حتما سعی کنید امتحانات رو جدی بگیرید. اینطوری فکر نکنید که امتحانات مهم نیست و کنکور مهمه.

درسته که کنکور خیلی مهم تر از امتحاناته، اما اگر شما برای کنکور خیلی خوب کار کرده باشید، صد درصد از پس امتحانات هم برمیاید.

این دسته از دانش آموزان که در طول سال تحصیلی خوب کار کردن، خیلی سریع می تونن فرجه امتحانی تشریحی رو تموم کنن و در کنارش تست مباحث سال دوازدهم رو هم بزنند. اصطلاحا  یک جمع بندی بقچه ای برای مباحث سال دوازدهم انجام بدن ( تعریف جمع بندی بقچه ای: شما تمام فصل های یک درس رو در طی چند روز متوالی می خونید و در کنارش تست می زنید. یعنی اصطلاحا کل روز، فقط یک درس خاص مثل زیست رو مطالعه می کنید به جای اینکه چند درس مختلف رو بخونید).

اما دسته بعدی دانش آموزانی هستن که خوب کار نکردن تا به الان. اگر جز این دسته هستید:

حتما بازه امتحانات تشریحی درس ها رو خوب بخونید و این فکر رو که امتحانات مهم نیستن از ذهن تون بیرون کنید. چون معمولا این دسته از دانش آموزان، با این تفکر ایام امتحانات کم کاری می کنند و نمی خونند. ‌شعارشون اینه که من میخوام واسه کنکور بخونم و تست بزنم. امتحان مهم نیست. اما واسه کنکور هم نمی خونن و در نتیجه  امتحان خوبی هم نمیدن و یک بار منفی شدید و کاهش روحیه رو تجربه می کنند؛ طوری که در پایان بازه امتحانات به خودشون میگن من یه امتحان ساده رو نتونستم خوب بدم. چطور میخوام کنکور رو با اون عظمت، خوب بدم؟! پس اصلا امتحانات رو دست کم نگیرید.

3- روتین های ایام امتحانات  در کنکور ۱۴۰۰  برای کسب  درصد بالا : روش رتبه های زیر 1000

به نظر من در هر سطحی که هستید ( قوی، متوسط یا ضعیف)  در فرجه های امتحانات از دروس عمومی غافل نشید. می تونید به طور روتین، تست قرابت + تست آرایه + ریدینگ و کلوز زبان + متن عربی رو روزانه 1 ساعت و نیم حداکثر زمان بزارید و کار کنید تا مهارت تون در دروس عمومی کم نشه. چون این قبیل دروس، تا حد زیادی مهارتی هستند و اگر شما یک ماه امتحانات، این ها رو کنار بزارید مهارت تون کم میشه.

4- یک ماه یا چند هفته  بعد امتحانات نهایی

در این بازه که نزدیک ترین تایم ب کنکور هست، نحوه مطالعه شما خیلی بستگی به این  داره که قبلا چطوری خونده باشید. توصیه من اینه در هر سطحی که هستید، قوی، متوسط یا ضعیف، آزمون های جامع کنکور های سال های قبل و شبیه ساز کنکور کار کنید. بسته به سطحی که دارید، هر دو روز یا هر سه روز، یک آزمون جامع بدید و تحلیل کنید. در ادامه مقاله خیلی مفصل در مورد اهمیت آزمون دادن در ۳۰روز آخر کنکور خواهم گفت.

اگر قبلا خیلی خوب کار کرده باشید، پس در ایام امتحانات هم، دوازدهم رو تا حد خیلی خوبی می تونید جمع بندی کنید. پس در این بازه بعد امتحانات، بیشتر فوکوس کنید روی دهم و یازدهم.

اما به طور کلی برای این بازه زمانی در هر سطحی که هستید، سعی کنید با دادن آزمون جامع و رفع اشکال کردن مباحثی که کم تسلط هستید + مرور مباحثی که مسلطید، جمع بندی کنید که در ادامه مقاله به طور گسترده توضیح دادم.

5- فارغ التحصیل ها و دوازدهمی ها بعد امتحانات نهایی، چگونه باید اولویت بندی کنند در ۳۰-۴۰ روز آخر کنکور ۱۴۰۰؟

فارغ التحصیل ها چون امتحان نهایی ندارند و تایم آزاد تری دارند، پس یک فرصت خیلی خوب نسبت به دوازدهمی ها دارند که اگر خوب ازش استفاده کنند، نتیجه خوبی می گیرند. متاسفانه در خیلی از موارد می بینم که اینطور نمیشه؛ چون این تایم رو بیشتر از تایم های دیگه هدر میدن.

اون هایی ک خوب کار نکردن میگن که این ۳۰_۴۰ روز هم فایده ای نداره برای من؛ چون قبلا خوب کار نکردم. با این افکار منفی و با استرس دادن به خودشون، این بازه زمانی رو از دست میدن.

اون هایی که خوب کار کردند هم گاها دیده میشه که در این تایم خسته هستند یا استرس  و افکار منفی دارند که مانع درس خوندن آنها در این تایم میشه که نتیجه اش این میشه که نمی تونن در این ۳۰_۴۰روز، خوب درس بخونن و مطالبی که قبلا خوندن رو تثبیت کنند یا مطالب تست خیز و روونی ک نخوندن رو مطالعه کنند. نتیجه این میشه که تمام تلاش ها و سختی هایی که برای کنکور کشیدن هدرمیره. پس حواس تون باشه جزء این دو دسته نباشید ‌و متفاوت عمل کنید.

6- اهمیت آزمون دادن در ۳۰_۴۰روز آخر کنکور ۱۴۰۰

ببینید بچه ها، ۴۰-۵۰ درصد کنکور مربوط به مهارت های تست زنی و مدیریت زمان و مدیریت استرس سر جلسه آزمون هستش.

پس اگر شما هر چقدر هم درس بخونید، اما بلد نباشید و تمرین نکرده باشید چجوری آزمون بدید، خییللللللی باختید. بعلاوه اینکه اگر به طور منظم آزمون جامع بزنید و جدیت کافی رو حین آزمون داشته باشید، کنکور براتون یه چیز کاملا عادی و روتین میشه و شرایط روز کنکور رو بارها و بارها تجربه می کنید. پس روز کنکور آرامش بهتری خواهید داشت.

پس توصیه اکید من به بچه ها در همه سطوح ( قوی، ضعیف، متوسط ) دادن آزمون جامع است. از دیگر فواید دادن آزمون جامع اینه که شما تست های کنکور و شبیه ساز کنکور  رو کار می‌کنید و خب برای ۳۰_۴۰روز آخر کنکور، بهترین تستی که باید کار کنیم تست کنکور است.

خیلی وقت ها نکات تست های کنکور است که تکرار میشه. یعنی کنکوری که پیش رو دارید (کنکور ۱۴۰۰)، خیلی از مطالبش تکرار نکات کنکور سال های قبل هستش. پس  ببینید چه اهمیتی داره فوکوس کردن روی تست های کنکور. نکته بعدی اینه که زدن آزمون جامع به ما دیدگاه درستی میده که چجوری مباحثی که خوندیم رو اولویت بندی کنیم؛ یعنی اول کدوم مباحث رو مرور کنیم. وقتی یک آزمون جامع می زنید، طبق تست های غلط و نزده متوجه میشید کدوم درس ها رو بیشتر مشکل دارید؛ یعنی کم تسلط هستید یا بیشتر یادتون رفته‌. اول باید فوکوس کنید روی این مباحث و دروس کم تسلط تون رو تبدیل به دروس مسلط کنید. یعنی زمان بزارید و خوب مطالعه ش کنید و سپس درس های مسلط تون رو که تست هاشو درست زدید خوب مرور کنید. پس آزمون جامع دادن در ماه آخر، ۴ تا اهمیت خیلی واضح داره:

  1. تمرین مهارت های آزمون دادن و مدیریت زمان
  2. تبدیل کنکور دادن به یک عادت و روتین‌ = افزایش آرامش روانی
  3. مرور نکات تست های کنکور در ماه آخر
  4. تشخیص درست مطالب کم تسلط و مطالعه بهتر آنها

7- کی  ب کی آزمون بزنیم ؟بهترین نحوه و زمان بندی آزمون دادن برای کسب رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور 1400

معمولا ۳۰_۴۰روز اخر کنکور یعنی خرداد و تیر، توصیه میشه آزمون ها رو سه روز یک بار بزنید؛ اما اگه خیلی قوی هستید و خوب کار کردید، می تونید ۲ روز یک بار آزمون بزنید. می تونید آزمون جامع زدن رو از اردیبهشت شروع کنید و در این تایم، فاصله بین آزمون های جامع رو زیاد کنید. مثلا هفته ای یک آزمون جامع از خودتون بگیرید.

8- چه شرایطی و چه نکاتی رو هنگام آزمون دادن رعایت کنیم ؟رتبه های زیر ۱۰۰۰ چطوری آزمون میدن؟

کاملا به سبک کنکور آزمون بدید؛ یعتی دقیقا باید حس کنید که دارید کنکور میدید. استرس سر جلسه کنکور و جدیت سر جلسه کنکور رو حین آزمون داشته باشید. کلا هر کاری که می خواید سر جلسه کنکور انجام بدید، اینجا انجام بدید. ترتیب پاسخ دادن به درس ها رو برای خودتون مشخص کنید و در آزمون های جامع، اون ترتیب خاص رو رعایت کنید. در آخر برای یادگیری مهارت های آزمون دادن، توصیه می کنم وویس من (#مریم_حسونی_نژاد) رو درکانال آیدی نوین گوش کنید که کاملا توضیح داده شده .

9- مدل و سبک تحلیل آزمون برای  کسب رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور ۱۴۰۰

خب ببینید بچه ها سبک رتبه های برتر به این شکله که شما  بعد از دادن یک آزمون جامع، همون روز باید آزمون رو یک تحلیل درست و حسابی بکنید. حواس تون باشه فقط  سوالای مباحثی که خوندید رو تحلیل کنید. مباحثی که نخوندید درطول سال، لازم نیست سوالاتش رو تحلیل کنید.

در هنگام تحلیل آزمون، سوالات رو یک دور دیگه حل کنید. راه حل و پاسخ نامه رو خوب بررسی کنید. کتاب درسی کنارتون باشه. خیلی از سوالاتی ک غلط زدید یا فراموش کردید رو می تونید به کتاب درسی رجوع کنید و نکته مربوط به اون سوال رو بخونید.

سوالای غلط و خیلی مهم رو هایلایت کنید تا بعدا مرورشون کنید.

بی دقتی هاتون رو به بیانی که خودتون متوجه میشید یادداشت کنید در یک دفترچه. مثلا بنویسید (به آخر سوال دقت کنم که گفته صحیح است یا صحیح نیست) یا (حواسم باشه به واحد اعداد در سوالات فیزیک دقت کنم. سانتی متر رو متر نبینم) و … . بعد از تحلیل دقیق آزمون، برای درس های مختلف یک لیست تهیه کنید و در این لیست مشخص کنید که چه فصل هایی رو بیشتر فراموش کردید و با اینکه قبلا خوندین اون مبحث رو، اما نتونستید تستش رو بزنید و تست چه فصل هایی رو غلط زدید. پس برای هر درس، لیست فصل هایی که بیشتر مشکل دارید رو تهیه کنید. حالا در قسمت بعدی میگم چجوری از این لیست استفاده کنید.

10- درفاصله بین آزمون های جامع ، چه درس هایی رو بخونیم؟

کاملا مشخصه که در فاصله بین یک آزمون تا آزمون بعدی، شما باید مرور کنید اما چجوری مرور کردن هم مهمه.

اون لیستی که پارت قبلی گفتم رو بزارید جلوتون. برای هر درس تخصصی یا عمومی تون، چند مبحثی که مشکل دارید رو انتخاب کنید تا خوب مطالعه ش کنید و مشکل تون رو در اون مبحث کاملا حل کنید. یعنی مبحث کم تسلط تون رو به مبحث مسلط تبدیل کنید.

در کنار این، مباحثی که مسلط هستید، یعنی تستش رو در آزمون درست پاسخ دادید رو هم مرور کنید.

پس به این ترتیب تا آزمون بعدی، با مرور یک سری از  مباحثی که تستش رو درست پاسخ دادید + رفع اشکال و فوکوس کردن روی مباحثی که تستش رو غلط زدید یا با اینکه اون مبحث رو خونده بودید، اما نتونستید تستش رو بزنید، یک مرور خیلی عالی خواهید داشت و در آزمون بعدی احتمالا درصد هاتون رشد می کنند.

اگه سطح صفر صفر است، در ادامه میگم چکار باید بکنید.

11- برنامه ویژه سطح صفر برای کسب رتبه عالی در کنکور ۱۴۰۰

بچه ها اگه خیلی نگرانید و فکر می کنید سطح صفر هستید؛ باید بدونید که خود سطح صفر بودن رو هم می تونید توسط راهنمایی مشاور رتبه برتر آیدی نوین متوجه بشید.

برای کسانی که مطالب خیلی خیلی خیلی کمی خوندن، خیلی مهمه که مباحث تست خیز و روان در دروس تخصصی رو در این ۳۰_۴۰روز منتهی به کنکور ۱۴۰۰ کار بکنن و می تونن از همین مباحث نتیجه خیلی خیلی عالی بگیرن. فقط کافیه که مباحثی که انتخاب می کنید، مباحث درستی باشند. یعنی مبحث سخت و وقت گیری که نیاز به ماه ها زمان داره تا روی اون مسلط بشید رو انتخاب نکنید.

برای آشنایی با مباحث تست خیز و روان دروس تخصصی، می تونید از راهنمایی یک رتبه برتر کمک بگیرید تا بهتون بگه کدوم فصل ها مهم تر هستند تا در ابتدا اون ها رو مطالعه کنید.

در کنار مطالعه ی مباحث تست خیز و روان  تخصصی، می تونید  مباحث عمومی کنکور رو هم خیلی خوب بیارید جلو و روی درصد بالای دروس عمومی حساب کنید که در ادامه ی مقاله، توضیح خیلی مفصلی در این مورد دادم.

در کنار مطالعه ی مباحث، از خودتون آزمون بگیرید و حتما تست های سراسری مربوط به مباحثی که خوندید رو حل کنید و با ایده ی طراحای کنکور آشنا بشید.

12- تکلیف دروس تخصصی  ک‌نخوندم بطور کلی چی میشه؟یعنی در این ۳۰_۴۰روزتا کنکور ۱۴۰۰  درس های نخوانده ام رو بخونم‌؟

بچه ها توصیه اکید من این هستش که مبحث جدیدی رو نخونید. همون مباحثی که قبلا خوندید رو خوب خوب مرور کنید و مسلط بشید. اگر مباحثی که قبلا خوندیم رو مسلط نباشیم، مثل سم می مونه. ببینید بچه ها، شما اگر یک مبحثی رو نخونده باشید، سر جلسه کنکور تکلیفش مشخصه. سوال رو می بینید و از کنارش رد میشید.

اما مشکل بزرگ مباحثی هست ک خوندیم. اگر شما مبحثی ک خوندید رو فراموش کرده باشید یا خوب نخونده باشید و مسلط نشده باشید، اتفاقی که میوفته اینه: «وقتی تستش رو ببینید، میرید و حل می کنید. خب نتیجه این میشه یا تست رو غلط حل می کنید و امتیاز منفی می گیرید یا تست رو کلی زمان براش صرف می کنید، اما به جواب آخر نمی رسید و وقت تون هدر میره و تازه گذشته بر هدر رفتن وقت، اعتماد به نفس تون میاد پایین و اعصاب تون هم بهم می ریزه.

13- چه کسانی اجازه  دارند در این ۳۰-۴۰ روز تا کنکور ۱۴۰۰ مطلب جدیدت خصصی بخونند؟

  1. اگر واقعا سطح صفرید (یعنی ۲،۳ مبحث واسه هر درس خوندید یا کلا هیچی نخوندید که بالاتر در مورد سطح صفر کامل توضیح دادم )، می تونید هم مباحثی که خوندید  رو مرور کنید و هم مباحث تست خیز و روان رو هم که نخوندید مطالعه کنید.
  2. اگر خیلی مسلطید روی مباحثی که خوندید، یعنی در آزمون های جامعی که می زنید درصد خیلی بالا (۷۰_۸۰) کسب می کنید، می تونید فصل های راحت و تست خیزی که نخوندید رو مطالعه کنید. البته اگه فصل سخت و زمان بری رو در لیست نخونده هاتون دارید، کلا نخونیدش.

14- در این ۳۰-۴۰ روز تا کنکور ۱۴۰۰ عمومی ها رو چطوری مطالعه کنم و در برنامه قرار بدم؟

اولش از اهمیت این دروس بگم. شاید که اهمیت دروس تخصصی بیشتر باشه اما نکته مهم اینه که مسلط شدن روی دروس تخصصی، کار دشوار تر و زمان بری هستش نسبت به دروس عمومی.

اما معمولا درصد دروس عمومی می تونه رشد کنه. مثلا من به شما بگم درصد زیستت رو از ۵۰ به ۸۰ برسون، زحمت و وقت بیشتری ازت می گیره نسبت به حالتی که بگم دینی رو از ۵۰ به ۸۰ برسون.

خب وقتی تایم کمی تا کنکور مونده، خیلی راحت می تونید درس عمومی ها رو بالا بکشید و حیفه که درصد پایین بزنید. پس حداقل ۳ ساعت عمومی رو در برنامه داشته باشید.

یکی از تکنیک های موفق شدن و کسب رتبه زیر ۱۰۰۰ در این ۳۰_۴۰روز، این هست که درس هایی که میشه درصد بالا زد رو حتما مطالعه کنیم و در مرکز توجه قرار بدیم.

دروس عمومی  در این دسته از دروس قرار می گیرند. پس عمومی ها رو جدی بگیرید.

15- نحوه کسب درصد بالای ۷۰ در درس ادبیات در ۳۰_۴۰روز اخر تا کنکور ۱۴۰۰

برای این درس بیشترین و پر اهمیت ترین مبحث قرابت است که بطور میانگین ۹ تست داره. بعد از اون آرایه با ۴ تست مهمه. پس فوکوس کنید روی این دو مبحث و هر روز یه تعداد کمی تست (مثلا روزی ۵ تست قرابت + ۵تست آرایه) رو برای این مباحث بزنید. تست های ترکیبی و ترجیحا تست های کنکور سراسری  رو کار کنید.

اگه املا و لغت رو قبلا نخوندید، در ایام جمع بندی هم نخونید.

برای دستور زبان هم اگه قبلا کار نکردید، در ایام جمع بندی هم نخونید.

16- نحوه کسب درصد بالای ۷۰ در درس این و زندگی  در ۳۰_۴۰روز آخر تا کنکور ۱۴۰۰:

تا حد امکان سعی کنید دینی رو کامل بخونید. با اینکه من تاکید دارم روی نخوندن درس جدید، اما برای عمومی ها و مخصوصا دینی، خوندن درس جدید مشکلی نداره. شما اگر روزی یک درس دینی رو در برنامه تون بذارید هم می رسید کامل تموم کنید و هم می رسید مرور کنید. خب حیفه که درصد بالای دینی رو در کنکور از دست بدید.

حتما تست های کنکور سراسری رو حل کنید تا بتونید ایده و فکر طراح کنکور رو شناسایی کنید.

17- نحوه کسب درصد بالای ۷۰ در درس عربی  در ۳۰_۴۰روز اخر تا کنکور ۱۴۰۰

این درس هم می تونه یه رشد چشم گیر داشته باشه اگه هوشمندانه مطالعه بشه.

اگر سطح صفر هستید در گام اول، فوکوس کنید روی بخش ترجمه عربی. هر کتاب تستی که دارید صد درصد یه بخش ترجمه داره. اون بخش رو روزانه مطالعه کنید و تستش رو بزنید. مثلا روزی ۳۰ _۴۵ دقیقه برای ترجمه عربی زمان بزارید. لغات عربی رو لازم نبست بخونید. اما اگر تا به الان لغات عربی رو خوندید، می تونید مرورشون کنید. در کنار تمرکز کردن روی ترجمه، قواعد عربی رو از سال دهم شروع کنید به خوندن و تست زدن.

شاید برای یادگیری ترجمه عربی، قواعد نیاز باشه. اما دقت کنید میشه بدون تسلط کامل بر قواعد هم ترجمه رو با تکنیک و رد گزینه یاد گرفت. این تکنیک ها در همه کتاب تست های مطرح بازار هست. در ضمن در کنار مطالعه ترجمه، شما دارید قواعد رو هم میارید جلو، که در نتیجه روز به روز رشد درصد عربی تون رو می بینید.

قواعد عربی فرار هستند و ممکنه فراموش بشن. برای مرور قواعد عربی می تونید از سامانه مروری rapidew استفاده کنبد. اگه نمی دونید که rapidew چی هست سرچ کنید.

بچه ها اگر قبلا عربی رو خوندید یا دست پا شکسته خوندید (حتی اگه خوندید اما تو آزمون درصد خوبی نزدید)، به نظر من  در گام اول برید آزمون های جامع کنکور رو حل کنید برای عربی.

مثلا هر سه روز یک ‌بار که آزمون جامع می زنید بعد از تحلیل دقیق عربی، دو سه درس قواعد  عربی رو انتخاب کنید و در فاصله زمانی بین ۲ آزمون جامع، مطالعه ش کنید و در کنار این تست ترجمه هم کار کنید.

بخش بعدی، متن  عربی است که از سوالات تحلیل الصرفی + درک مطلب + حرکت گذاری تشکیل شده.

معمولا ۳ سوال مربوط به تحلیل الصرفی رو با تمرین کردن، میتونید پاسخ بدید و بخش حرکت گذاری و درک مطلب کمی سخت ترند؛ اما باز هم  اگه طبق آزمون های جامع، هر سه روز یک آزمون بزنید، خب متن هم کار میشه. می تونید در فاصله بین آزمون هاتون هم، حل یک متن عربی رو توی برنامه قرار بدید.

18- نحوه کسب درصد بالای ۷۰ در درس زبان  در ۳۰_۴۰روز اخر تا کنکور ۱۴۰۰

لغات زبان رو هر روز مرور کنید. از زبان دوازدهم شروع کنید و بعد یازدهم و دهم. می تونید از مرور سریع rapidew استفاده کنید.

گرامر رو حتما کامل بخونید و تست بزنید.

تست های واژگان و گرامر کنکورهای سراسری رو حتما کار کنید.

یک ریدبرگ  و یک کلوز تست رو هر شب در برنامه قرار بدید برای زبان.

با رعایت همین چند نکته ساده و تکرار آنها، خیلی راحت می تونید زبان رو بالا بکشید.

19- در این ۳۰-۴۰ روز تا کنکور ۱۴۰۰، درس جدید عمومی بخونم یا نه؟؟

همانطور که قبلا هم گفتم، برای عمومی ها می تونید درس جدید بخونید. برای عربی و دینی می تونید  درس جدید بخونید.

برای ادبیات، اگر دستور زبان و املا و لغت رو مطالعه نکردید، در ایام جمع بندی سراغش نرید. اما اگه قبلا خوندید این بخش رو، خوب مرور و رفع اشکال کنید.

برای دستور زبان، اگر قبلا مطالعه کردید، در این ۳۰_۴۰روز تا کنکور ۱۴۰۰، مباحث گروه اسمی، جمله، نقش کلمات رو در مرکز توجه قرار بدید.

برای زبان هم اگر واژگان و گرامر رو نخوندید، می رسید کامل بخونید. اما اولویت تون واژگان و گرامر سال دوازدهم باشه که اول اون رو بخونید و بعد برید سراغ یازدهم و سپس دهم. تست های واژگان و گرامر کنکور رو در اولویت  قرار بدید و حتما این تست ها رو کار کنید.

20- نحوه مرور زیست و شیمی و افزایش درصد در ۳۰_۴۰روز تا کنکور ۱۴۰۰: روش رتبه های زیر ۱۰۰۰ :

خیلی زیاد فوکوس کنید روی خوندن متن کتاب درسی. متن کتاب درسی رو چندین بار باید در این ۳۰_۴۰روز مانده تا کنکور ۱۴۰۰، مطالعه کنید. برای فصل هایی که قبلا خوندین (چه فصل های مسلط چه غیر مسلط)، حتما بعد از دادن آزمون جامع، چند فصل رو انتخاب کنید و متن کتاب رو خوب خوب بخونید .می تونید از repidew برای مرور سریع  زیست و شیمی استفاده کنید. در ۳۰_۴۰روز آخر نزدیک به کنکور، که حجم مطالب بالاست و معمولا نمیشه تشخیص درستی داد که کدوم قسمت رو بیشتر بخونیم و کدوم قسمت رو کم تر. خیلی وقت ها هم نگران این هستیم که مطلبی که الان خوندم هفته بعد یادم هست؟ رپیدیو در این شرایط خیلی کمک کننده خواهد بود؛ چون می تونه تشخیص درستی بده که کدوم مبحث رو بیشتر فراموش می کنید. تشخیصی که رپیدیو میده واقع بینانه است نه وسواس گونه.

پس در ماه آخر کنکور (۳۰_۴۰روز تا کنکور) که وسواس همراه با استرس  خیلی بالاست، استفاده از  رپیدیو گزینه خیلی خوبیه.

حالا این مطالب که گفتم مشترکه بین همه بچه ها.

اما به طور تخصصی:

بچه های قوی و متوسط : که درصد زیست بالای ۵۰ دارند، می تونن آزمون های جامع تک درس زیست  کار کنن و از منابعی مثل موج آزمون استفاده کنن. در کنار اینکه متن کتاب رو هم خوب مرور می کنن. برای شیمی هم میشه از آزمون های جامع موج آزمون استفاده کرد.

برای بچه های سطح های پایین تر: که درصد زیر ۵۰  زیست دارند، سعی کنن فصل هایی ک طبق تحلیل آزمون، بیشتر در اون مشکل دارن رو حتما  در کنار مطالب کتاب درسی و نکات، حل تست از اون فصل انجام بدن. برای فصل هایی ک تقریبا مسلطن  فقط متن کتاب و نکات رو خوب مرور کنن. برای شیمی هم باید دید مشکل تون دقیقا کجاهاست. اگه توی مسائل مشکل دارید، روزانه یه تعداد مشخصی مسئله حل کنید و حل مسئله رو تبدیل به یک روتین روزانه کنید.

21- از چه منابعی برای ۳۰-۴۰ روز آخر منتهی به کنکور ۱۴۰۰ استفاده کنیم؟ کتاب های کمک درسی که قبلا خوندیم رو کار کنیم یا کتاب جمع بندی بگیریم؟

بچه ها منابع جمع بندی موجود در بازار ۲ دسته هستند:

  1. یک سری از منابع که آزمون های سراسری سال های اخیر و آزمون های پیش ساز کنکور رو دارن. مثل زرد تخصصی قلمچی و دور دنیا گاج.
  2. یک سری منابع که تک درس کار کردند. یعنی مختص یک درس هستند. مثلا فقط فوکوس کردند روی زیست و آزمون جامع زیست دارند. مثل موج آزمون ها

منابع دسته اول برای همه کنکوری ها مورد نیازه. همانطور که قبلا هم گفتم که لازمه ی هر کنکوری با هر سطحی، تمرین آزمون جامع دادن و کنکور های سال های اخیر هستش. پس توصیه من اینه که این منابع تهیه بشه. ‌

منابع دسته دوم، برای داوطلبان قوی توصیه میشه. یعنی اگه  درصدتون توی یک درسی در آزمون های آزمایشی ۸۰ _۷۰ هست و منبع تستی که در طول سال کار کردید، کاملا تموم شده و تست هاشو خوب مسلط شدید و تست های نشان دارتون رو در طول سال کار کردید، حالا واسه تثبیت و افزایش درصد این درس، در این ۳۰_۴۰روز آخر می تونید از این منابع استفاده کنید. در غیر این صورت این منابع توصیه نمیشه و بهتره که مبحثی بیاید جلو. یعنی یه مبحث رو مطالعه یا مرور کنید و برای افزایش تسلط، تست های کتاب تست تون (که در طول سال استفاده می کردید) رو برای اون مبحث خاص  کار کنید.

اصول روحی روانی 30-40 روز آخر کنکور

بچه ها در این دوران احتمالا خیلی پیش میاد که ناراحت میشید، عصبی میشید، گریه می کنید، بی خیال میشید، استزس می گیرید که به کرات ممکنه براتون تکرار بشه.

چجوری روحیه مون رو حفظ کنیم؟؟ چجوری ادامه بدیم کم نیاریم؟؟؟ رتبه های زیر ۱۰۰۰ چکار می کنن؟؟

دقیقا تفاوت همین جاست.  کسی می تونه بهترین نتیجه رو از ۳۰_۴۰روز آخر منتهی به کنکور بگیره که از نظر روحی روانی، قوی باشه و قوی بودن رو تمرین کرده باشه و بخاطر همین هم هست که خیلی ها نمی تونن در  ۳۰_۴۰روز آخر نزدیک به کنکور خوب بخونند؛ چون اداره کردن این شرایط روحی روانی، کار هر کسی نیست.

توصیه های من به عنوان دانشجوی پزشکی و کسی که این مسیر رو رفته به شما کنکوری های عزیز، این مواردن:

یه وقتایی به خودم میگم کاش یکم  ماه آخر کنکور، یعنی همین ۳۰_۴۰روز آخر رو  صبورتر بودم. کاش انقد نتیجه گرا نبودم. کاش درگیر تراز و درصد نمی شدم. کاش ساعت مطالعه ام رو بالاتر می بردم. کاش ترازم پایین می شد بهم نمی ریختم. کاش فقط فوکوس می کردم روی درس، به هیچی فک نمی کردم به جز درس.

 میخوام بهت بگم منی که بالاخره دانشجو پزشکی شدم، یه وقتایی یاد اون دوران میوفتم از انجام یه سری کارها پشیمونم و میگم اگر برگردم عقب، فقط دیوااااانه وار تلاش می کردم تو این دوران.

حالا ازت میخوام یه ذره فک کنی که تو بعد کنکور چقد پشیمون میشی، اگه این ماه آخر یعنی همین  ۳۰_۴۰ روز رو از دست بدی ؟؟ بهش فکر کن.

پس لطفا خودت رو کنترل کن. ممکنه در آزمون های جامعی که کار می کنی درصد های خوبی نزنی، ممکنه تراز آزمون هات پایین بشه. ممکنه مدام  به حجم درس ها نگاه کنی و به خودت بگی این همه درس رو من چطور میخوام بخونم؟ این همه درس چطور یادم می مونن. ممکنه مدام گذشته و کم کاری هایی که کردی، به ذهنت بیان، ممکنه اطرافیان بهت استرس بدن. بهت انرژی منفی بدن. ‌

ممکنه خیلی شرایط سختی رو تجربه کنی.

اگه یه روز رو از دست دادی ایرادی نداره، دوباره به خودت فرصت بده دوباره شروع کن. تا روز کنکور هرروز و هر روز باید به خودت فرصت بدی.

 لطفا قول بده که کم نیاری. کنار نکشی. من هم بهت قوووول میدم اگه تمام وجودت رو توی این  ماه آخر، یعنی همین ۳۰_۴۰روز آخر بذاری؛ نتیجه خوبی می گیری و بعد کنکور به خودت افتخار می کنی.

ببین دوست من، هر سطحی که هستی برو خدا تو شکر کن که هنوز ۳۰_۴۰روز تا کنکور ۱۴۰۰ وقت داری. اگه اینم نبود می خواستی چکار کنی؟

یه لحظه فکر کن به روز کنکور. اگه این دوران رو از دست بدی، سر جلسه کنکور همه چی واست آشناست، اما افسوس که نمی تونی جواب بدی.

من با توجه به تجربه ای که دارم بهت میگم اگه این دوران کم کاری کنی، رتیه ت خیلی بدتر از چیزی که الان هستی میشه. پس ازت میخوام خودت رو بابت تمام کم کاری هات ببخشی و رها بشی از بند گذشته و از الان تا کنکور عالی بخونی.

به این فکر نکن که چی میشه، چه رتبه ای چه رشته ای چه دانشگاهی؟ این ها دغدغه های الان تو نیست. هر یک ساعتی که توی این دوران یعنی ماه اخر و ۳۰_۴۰روز منتهی به کنکور ۱۴۰۰از دست میدی یعنی یه تست کنکورو از دست دادی !!!!

اینم بگم خیلی ها توی همین دوران تو همین ۳۰_۴۰روز  جهش یا سقوط کردند. مثلا از چهار رقمی شدن سه رقمی، از سه رقمی شدن دو رقمی و برعکس.

این طلایی ترین و پر استرس ترین دوران یک کنکوریه؛ اما اگه به نتیجه خوبی که بعدش بدست میاری فکر کنی، گذروندن این دوران برات راحت میشه.

3 replies on “در یک ماه ( 30 40 روز) مانده به کنکور چیکار کنیم؟ + اصول تست زنی”

profile avatarPoya گفت:

ازتون ممنونم عالیییییییی بودددد

profile avatarف.کاف گفت:

سلام واقعا عالی بود کاش میگفتید چه مباحثی رو حذف کنیم

profile avatar گفت:

درود
برای این مورد میتونید از مطالب بودجه بندی مرتبط به رشته خودتون در سایت استفاده کنید و مطالب کم تست و پر حجم رو با توجه به شرایط و برنامه ریزی خودتون حذف کنید
هر رشته ای که هستید داخل سایت آیدی نوین بودجه بندی مربوطه (مثلا: بودجه بندی کنکور تجربی) رو سرچ کنید و از مطلب کامل اون استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }