آیدی نوین - چگونه دهم و یازدهم را در تابستان بخوانیم (جمع بندی در 6 گام)

چگونه دهم و یازدهم را در تابستان بخوانیم (جمع بندی در 6 گام)

چگونه دهم و یازدهم را در تابستان بخوانیم (جمع بندی در 6 گام)

چگونه دهم و یازدهم را در تابستان بخوانیم؟ جمع بندی و برنامه ریزی دروس پایه ی دهم و یازدهم در 3 ماهه تابستان در 6 گام به صورت عملی را می خواهید یاد بگیرید؟ اینجوری برنامه ریزی برای کنکور برات خیلی راحت تر میشه. پس با ما در موسسه مشاوره کنکور آیدی نوین همراه باش تا از دکتر علیرضا قجاوند تک تک این موارد رو یاد بگیرین.

نویسنده این مقاله، دکتر علیرضا قجاوند، دانشجوی پزشکی و مشاور آیدی نوین:

علیرضا قجاوند - دانشجوی پزشکی علوم پزشکی اصفهان

برای دریافت برنامه ریزی شخصی در 6 گام برای تابستان، فرم زیر رو پر کنید و از دکتر قجاوند و سایر مشاوران IDNovin، مشاوره دریافت کنید :

نحوه خواندن دهم و یازدهم در تابستان

نحوه خواندن دهم و یازدهم در تابستان

وضعیت ویژه سال کنکور و پیچیدگی دروس سال دوازدهم، باعث می شه که خیلی از کنکوریا نتونن اونطور که باید و شاید جمع بندی و مرور مناسبی روی دروس دهم و یازدهم داشته باشن.

همونطور که همه ما میدونیم، تقزیباً 20 درصد سوالات از سال دهم و 30 درصد سوالات هم از سال یازدهم طرح میشن؛ تازه این اعداد و ارقام فارغ از سوالات ترکیبی ای هست که از هر 3 سال هستن و به خصوص توی دروس شیمی و زیست به عنوان سوالات شمارشی مطرح میشن.

با این حساب، حدود نیمی از سوالات کنکور مربوط به دروس پایه است که به نسبت سوالات مربوط به دروس دوازدهم ساده تر هم هستن و به راحتی میشه با یه جمع بندی به موقع و مرور منظم، درصدهای بالایی رو بدست آورد.

بهترین تایم برای جمع بندی دهم و یازدهم چه زمانی است؟

بهترین تایم جمع بندی دهم و یازدهم

همونطور که گفته شد، سال کنکور پیچیدگی های خاص خودشو داره و توی یه سری درس ها به ویژه دروس اختصاصی با مفاهیمی جدید و متفاوت با سال های قبل آشنا میشیم که تسلط توی این مباحث نیازمند تمرین و تکرار است.

همین موضوع باعث میشه که وقت زیادی برای مرور دروس مربوط به سال های دهم و یازدهم نداشته باشیم.

از طرفی، با توجه به برنامه خیلی از آزمون های جامع، اکثر موسسات و آموزشگاه ها سعی می کنن که تا قبل از تعطیلات نوروز، تقریباً مباحث مربوط به سال دوازدهم رو تموم کنن که توی تعطیلات نوروز، دانش آموزا یه مرور و جمع بندی جامعی روی مطالب داشته باشن و توی آزمون های جامع با جامعه آماری بالا که بعد از تعطیلات شروع میشن، خودشونو یه محک خوبی بزنن.

پس با این وضعیت، بهترین زمان برای جمع بندی دروس دهم و یازدهم، تابستان قبل سال کنکور هستش که دانش آموز می تونه با خیال راحت تر و تمرکز بیشتری به طبقه بندی مطالب توی ذهنش نظم خوبی بده.

دهم و یازدهم رو توی تابستون چجوری جمع بندی کنیم؟

 برای اینکه بتونیم یه جمع بندی خوب، توی «تابستون قبل کنکورمون» داشته باشیم، باید به یه سری نکات توجه داشته باشیم. با هم این موارد رو که شامل شش گام میشه، بررسی می کنیم.

6 گام جمع بندی دهم و یازدهم در تعطیلات تابستان

در نظر گرفتن میزان تسلط در هر درس (گام اول)

هر دانش آموزی با توجه به استعدادی که داره و زمینه ای که توی سال های گذشته برای خودش درست کرده، توی یه سری درس ها درک بسیار بهتری داره و یه سری درس ها رو باید زمان بیشتری بهشون اختصاص بده که این موضوع طبیعی ای هستش. پس باید میزان تسلط خودمون توی هر درس رو در نظر بگیریم و سطح بندی داشته باشیم تا بتونیم به خوبی نقطه ضعف هامونو پوشش بدیم.

میزان مطالعه ی هر درس با توجه به ضریب آن در کنکور (گام دوم)

همچنین میزان مطالعه هر درس باید متناسب با ضریب هر درس و ترازی که بهمون میده باشه و توی اختصاصی دروسی مثل زیست و شیمی به دلیل ضرایب بالایی (12 و 9) که دارن و توی عمومی درسی مثل عربی به دلیل میانگین پایین کشوری و تراز بالایی که می تونه بهمون بده، باید توجه ویژه تری بهشون بشه.

داشتن منبع تست مناسب برای هر درس (گام سوم)

بهتره برای هر درس حداقل یه منبع تست خوب داشته باشیم و سوالاتش رو متناسب با سطح خودمون طبقه بندی کنیم. برای مثال می تونیم برای هر تست یک سطح از A (آسان)، B (متوسط) و C (سخت) در نظر بگیریم و پس از حل اون سوال، کنارش علامت رو قرار بدیم تا وقتی برای مرور و جمع بندی، دوباره سراغ اون منبع رفتیم، اول سراغ سوالات سخت تر بریم و اگه وقت داشتیم، به سوالات ساده تر و کم نکته تر توجه کنیم و این حرکت باعث میشه از اتلاف وقتمون جلوگیری بشه.

گرفتن آزمونک های شبانه یا هفتگی (گام چهارم)

گرفتن آزمونک های شبانه یا هفتگی، کمک میکنه که مطالب بهتر توی ذهنمون تثبیت بشن و بتونیم یه جمع بندی خوبی رو داشته باشیم. به این موضوع خیلی باید توجه کنیم که جمع بندی صرفاً خوندن و تورق دروس سال های قبل نیست و باید جوری باشه که بتونیم از پس سوالات ترکیبی که ممکنه طی سال باهاشون مواجه بشیم بر بیایم؛ چون احتمال داره که تا یه مدتی به دلیل حجم بالای مطالب سال دوازدهم، نتونیم که سراغ دروس سال های قبل بریم.

خلاصه نویسی و کد گذاری مطالب (گام پنجم)

خلاصه نویسی و کد گذاری روی یه سری از مطالب، می تونه به این موضوع کمک کنه که وقتی یه موضوعی رو جمع بندی میکنیم، بتونیم بعداً هم از این نکات استفاده کنیم و توی دوره های جمع بندی تعطیلات نوروز یا بعد از آن، دوباره از صفر شروع نکنیم و با یه تورق سریع، چند قدم خودمونو جلوتر از بقیه بندازیم. همچنین این خلاصه نویسی ها، شب قبل از آزمون های جامع که حین سال تحصیلی هستن و همه درگیر مباحث سال دوازدهم هستن، می تونه خیلی برامون کارایی داشته باشه و بتونیم از پس سوالات ترکیبی به خوبی بر بیایم.

رفع اشکال آزمون های دوره های قبل (گام ششم)

رفع اشکال آزمون هایی که طی سال های قبل دادیم، یکی از مهمترین نکات جمع بندی است. طبیعتاً در هر آزمون، طراح سعی میکنه که مباحث مهم و چالشی رو مدنظر خودش قرار بده و وقتی سوالات غلط و نزده هر آزمون مون رو بررسی میکنیم، خیلی سریع نکات و مباحث مهم برامون دوره میشه و توی تایم کم، میتونیم یه مرور خوبی رو داشته باشیم.

چجوری برای دهم و یازدهم توی تابستون برنامه ریزی کنیم؟

برای این کار هم 6 مرحله در نظر گرفته شده که مرحله به مرحله باهم پیش میریم.

برنامه ریزی دهم و یازدهم در تابستان

تعریف واحدهای مطالعاتی بر اساس کشش و نحوه مطالعه (مرحله اول)

قبل از همه چیز، برای اینکه بخوایم یه برنامه خوب بنویسیم، اول باید واحدهای مطالعاتی برای خودمون تعریف کنیم. این واحدها بر اساس کشش و نحوه مطالعه هر دانش آموز هستش و قرار نیست همه مثل هم درس بخونن.

ممکنه یه دانش آموز بتونه 3 ساعت بدون وقفه و استراحت درس بخونه؛ پس واحدهای مطالعاتی اش 3 ساعته در نظر گرفته می شه.

یکی هم هست که بیشتر از 1 ساعت نمی تونه درس بخونه و نیاز به استراحت پیدا میکنه؛ پس باید واحدهای 1 ساعته براش در نظر گرفته بشه.

برنامه ریزی روزانه با توجه به واحدهای مطالعاتی (مرحله دوم)

بعد از این که واحدهای مطالعاتی رو تعریف کردیم، لازمه که ابتدا این واحدها رو در طول یک روز بچینیم. برای این کار باید فاصله های مناسب رو در نظر بگیریم و به همه جوانب هم توجه کنیم؛ مثلاً این که اگه واحدهای ما طولانی هستش، استراحت های 30 دقیقه ای در نظر بگیریم که به طور کلی تناسب حداقلی 1 به 5 رعایت بشه؛ یعنی تایم مطالعه مون 5 برابر فاصله بین واحدهای مطالعاتی مون باشه.

مورد بعدی در نظر گرفتن ساعاتی برای ناهار و شام، خواب نیمروزی و حتی تفریح مون باشه. ما ربات نیستیم و نیاز داریم یه ساعت هایی توی آخر هفته به سرگرمی مورد علاقه مون برسیم تا از لحاظ روحی هم آماده بشیم.

منعطف بودن برنامه و در نظر گرفتن واحدهای خالی (مرحله سوم)

برنامه باید منعطف باشه، ممکنه در طول هفته یکسری عقب موندگی ها برامون پیش بیاد یا نیاز باشه که برای یه درسی بیشتر وقت اختصاص بدیم، پس لازمه در طول هفته حداقل 3 تا 4 واحد خالی در نظر بگیریم که بتونیم به بهترین نحو با مشکلاتی که پیش بینی نشده هستن کنار بیایم و آسیب نبینیم.

مرور مباحث مشترک یک درس باهم (مرحله چهارم)

لزوماً نباید هر پایه رو به ترتیب جمع بندی کنیم. ممکنه توی درسی مثل زیست یا ریاضی مباحث مشترک وجود داشته باشن، پس بهتره مباحث مشترک رو با هم دوره کرد که توی تست های ترکیبی به مشکل نخوریم.

ترکیب درس های عمومی و اختصاصی در یک روز (مرحله پنجم)

در طول روز، بهتره که 2 تا درس اختصاصی رو با 2 تا درس عمومی بخونیم تا برنامه متنوع باشه. اگه قرار باشه یه روز فقط اختصاصی بخونیم و یه روز فقط عمومی، هم برنامه خسته کننده میشه و هم این که دروس عمومی به دلیل این که فرّار هستن، باید به طور مداوم خوانده بشن تا ملکه ذهن بشن. بهترین ترکیبی که میشه متصور شد اینه که یه درس محاسباتی مثل ریاضی یا فیزیک رو با یه درس حفظی مثل زیست یا شیمی بخونیم و در آخر هم دروس عمومی رو مرور کنیم.

توجه به ضریب هر درس برای چیدن واحدهای مطالعاتی (مرحله ششم)

همونطور که گفتیم، باید به ضرایب هر درس توجه کرد و به نسبت همون ضرایب، واحدهای مطالعاتی رو تقسیم بندی کنیم:

برای مثال در کنکور تجربی طبق نمودار بالا، ضریب زیست 12 و ریاضی 6 هست، پس باید سعی کنیم که میزان واحد های مطالعاتی در زیست دو برابر ریاضی باشه. البته این یه توصیه کلیه و ممکنه که یه دانش آموز نیاز داشته باشه که بیشتر ریاضی بخونه ولی در کل 8 درس باید سعی بشه که این تناسب ها رعایت بشن.

آزمون های جامع جمع بندی دهم و یازدهم در تابستان

آزمون های جامع جمع بندی دهم و یازدهم

بعد از تمام این نکات، وقتی که برنامه ریزی کردیم برای داشتن یه جمع بندی خوب، لازمه که طبق یکسری آزمون های جامع منظم پیش بریم. شرکت توی آزمون های جامع باعث میشه مطالب توی ذهن ما طبقه بندی بشن و از اون مهم تر، می تونیم عیب یابی دقیق و شناخت بهتری از نقاط قوت و ضعف مون داشته باشیم که توی برنامه ریزی هم بهمون کمک میکنه.

در آخر، همه این مطالب بر اساس آمارهای کلی بودن و برنامه ریزی درسی برای هر شخص ممکنه که با بقیه فرق بکنه. هر دانش آموز روش منحصر به فرد خودشو داره ولی خوبه که با توجه به این قواعد کلی، یک نظم خوب به برنامه ریزی خودمون بدیم تا به نتیجه دلخواه مون برسیم.

موفق باشید

«دکتر علیرضا قجاوند»

برای دریافت جمع بندی دهم و یازدهم در 6 مرحله در تابستان، فرم زیر رو پر کنید و از دکتر قجاوند و سایر مشاوران IDNovin، مشاوره دریافت کنید :

فرم ارتباط با بهترین مشاوران کنکور IDNovin :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }