آیدی نوین - مقابله با تنبلی دانش آموزان – 4 راه تبدیل دانش آموز ضعیف و تنبل به قوی و زرنگ

مقابله با تنبلی دانش آموزان – 4 راه تبدیل دانش آموز ضعیف و تنبل به قوی و زرنگ

مقابله با تنبلی دانش آموزان - تبدیل دانش آموز ضعیف و تنبل به قوی و زرنگ

اگه مقابله با تنبلی هنگام درس خواندن و مطالعه برات سخته با این 4 راه میتونی کاری کنی که از یه دانش آموز ضعیف و تنبل به دانش آموز قوی و زرنگ تبدیل بشی.

برنامه ریزی کنکور (با این برنامه 100 درصد 2رقمی شو)

مشاوره کنکور  (طرح رتبه شو آیدی نوین توانست 50 دانش آموز ضعیف رو به رتبه زیر هزار برساند)

تبدیل دانش آموز تنبل و ضعیف به زرنگ و قوی:

 

دانش آموز عزیز، سلام.من مرضیه رحیمی هستم. رتبه 25 کنکور و مشاور گروه انسانی دپارتمان آیدی نوین و در این مقاله میخوام باهات در مورد تنبلی و راه های از بین بردن اون صحبت کنم. پس تو هم اگر از اون دسته دانش آموزایی که هستی که نیاز به این راه حل ها داری،باهام تا اخر مقاله همراه باش

خانم مرضیه رحیمی رتبه 25 کنکور ، از بهترین مشاوران کنکور IDNovin :

مرضیه رحیمی ، روانشناسی اصفهان و مشاوره رشته انسانی آیدی نوین

اگه میخواید به یه دانش آموز زرنگ تبدیل بشید و برنامه ریزی مخصوص داشته باشید کافیه فرم زیر رو پر کنید و با خانم رحیمی و سایر مشاوران رتبه برتر آیدی نوین در ارتباط باشید:

فرم ارتباط با مشاوران آیدی نوین:

دانش آموزان تنبل چه دانش آموزایی هستن؟

خب قبل از اینکه بخوام خصوصیات یه دانش آموز تنبل رو بگم، باید یکم در مورد خود مقوله” تنبلی” صحبت کنیم.

تنبلی جسمانی یعنی چی؟

“تنبلی”جنبه های مختلفی داره.یکی از این جنبه ها جسمانی هست؛ یعنی کسی که فعالیت و تحرک زیادی نداره و بیشتر مواقع در یک حالت بدنی مثل نشسته یا خوابیده به سر می بره. که نتایج خطرناکی مثل چاقی و اضافه وزن و بیماری هایی که به دنبالش میان رو به همراه داره.

تنبلی فکری و ذهنی یعنی چی؟

جنبه بعدی جنبه فکری و ذهنی هست؛و منظور از این جنبه داشتن تفکر غالب تقدیرگرایی و احساس بی قدرتی و عدم توانایی در تاثیرگذاری بر عوامل بیرونی هست.

به زبون ساده تر بگم،اینجور افراد فکر میکنن که اوضاع با تلاش و کوشش خودشون تغییری نمیکنه و فقط دیگران و عوامل خارجی هستن که میتونن اوضاع رو تغییر بدن؛بنابراین اقدام به انجام هیچ کاری نمیکنن و واسه تغییر هیچ چیزی تلاش نمیکنن که این موضوع باعث میشه ما به اونها صفت “تنبل” رو بدیم.

تنبلی در دانش آموزان به چه معناست؟

حالا می رسیم به صفت تنبلی در “دانش آموزان”.

خب همونطور که گفتیم،افراد مختلف با شرایط متفاوتی میتونن تنبل باشن،که یکی از این افراد دانش آموزان هستن.دانش آموزانی که فکر میکنن کسایی که نمرشون خوب میشه یا ترازشون بالا میره یا رتبه خوبی در کنکور کسب میکنن،از شانس یا استعدادشون هست و تلاششون تاثیری در این موفقیته نداره.که کاملاً هم تفکر غلطی هست.

تنبلی ذهنی دانش آموزان و دست از تلاش کشیدن:

این دانش آموزا، بخاطر اینکه تفکر غالبشون به این صورته که موفقیت رو ناشی از عوامل خارج از کنترل(مثل شانس و استعداد) میدونن،دست از تلاش برمیدارن و عدم موفقیت خودشون رو به عوامل بیرونی نسبت میدن و معتقدن”تلاش کنیم که چی؟”

و نتیجه این تفکر هم تلاش نکردن و تنبلی کردن در درسا و موفق نشدن در حیطه های مختلف درسیشون(امتحان،آزمون،کنکور و…) میشه.

تنبلی جسمانی در دانش آموزان:

علاوه بر همه ی اینا، یه سری دانش آموزا هستن که از لحاظ تفکر مشکلی ندارن، و کاملا هم در جریانن که باید تلاش بکنن،اما از لحاظ جسمانی خستگی مفرط دارن و بیشتر مواقع در حال خوابیدن و یا دیدن تلویزیون یا کار کردن با تلفن همراه هستن.که این امر هم باعث عدم موفقیت در حیطه های مختلف زندگی و از جمله درسیشون میشه.

پس اینجا با دو نوع دانش آموز رو به رو هستیم؛دسته اول دانش آموزایی که تفکر غلط دارن و دسته دوم دانش آموزایی که از لحاظ جسمی تحرک کمی دارن.

اما امان از وقتی که هردوش باهم باشه.که در این صورت باید تلاش خودمون رو مضاعف بکنیم تا بتونیم این خصوصیت تنبلی رو از خودمون دور کنیم.

حالا می رسیم به اصل ماجرا.

یعنی پیدا کردن راه حل واسه از بین بردن این خصوصیت.

نحوه تبدیل دانش آموز تنبل و ضعیف،به دانش آموز زرنگ و قوی :

در این قسمت به 4 راه حل اشاره میکنیم که برای مقابله با تنبلی دانش آموزان ضروریست:

1- اصلاح تفکر برای مقابله با تنبلی دانش آموزان:

اول از هر چیز،بیاین به این نکته بپردازیم که چقدر اصلاح تفکرمون در این زمینه اهمیت داره.

یعنی چی؟

یعنی بیایم این رو به خودمون یاد بدیم که موفقیت در درس و زندگی،خیلی بیشتر از اینکه تحت تاثیر عوامل خارجی و خارج از کنترل و محدوده اختیار ما باشه،تحت تاثیر نوع عملکرد و تلاش و کوشش ما هست.این ما هستیم که با یه برنامه ریزی صحیح،با از بین بردن عادات غلط، با انتخاب درست هدف و تلاش و کوشش برای رسیدن به هدفمون،موفقیت رو برای خودمون رقم میزنیم.

آره خب،یه دانش آموز تنبل،خیلی واسش راحت تره که بگه:《نمرم خوب نشد چون معلم امتحانو سخت گرفته بود،یا معلم نمره نداد که نمرم کم شد.》

چون که این دیدگاهش تمام بار مسئولیت رو از روی دوش خودش برمی داره.

ولی آیا واقعیت هم اینطوره؟

متاسفانه جوابم خیر هست.

این تلاش و کوشش و نوع برنامه ریزی ما هست که سرنوشتمون رو در امتحان رقم میزنه.

پس تا اینجا یاد گرفتیم،وقتی شکست یا موفقیتی در طول زندگی واسمون اتفاق میفته،اون رو به خودمون و به عواملی که در محدوده کنترل خودمون هستن نسبت بدیم،نه به عواملی که خارج از دسترس ما هستن و ما کاری نمیتونیم واسشون بکنیم.

2- اصلاح عادات غلط در زندگی روزمره:

راه حل بعدی،اصلاح عادات غلط زندگی هست.

ما باید بدونیم این بدنی که خدا به ما داده،در طول روز به چقدر خواب احتیاج داره؟

که خب جواب این سوال برای یه دانش آموز،حدودا ۸ ساعت در شبانه روز هست.

پس هرچی بیشتر از این خوابیدیم،اضافه بر نیاز بدنی ما میشه و این خودش میشه یه عادت غلط که باید سعی کنیم اصلاحش کنیم.

نکته بعدی،میزان استراحت ما در طول روزه.اینکه ما یه ساعت درس بخونیم و ۵ ساعت استراحت کنیم،واقعا مغز و بدنمون به این میزان استراحت احتیاج داره؟

جواب منفی هست.

طبق تحقیقات،بین هر یک ساعت و نیم درس خوندن،مغز به ۲۰ الی نهایتا ۳۰ دقیقه استراحت برای ریکاوری خودش احتیاج داره، و ما هرچی بیشتر از این استراحت کردیم،استراحت اضافه محسوب میشه.

3- فعالیت بدنی یا تحرک برای جلوگیری از تنبلی درس خواندن:

حالا نوبت اینه که بریم به تحرک یا همون فعالیت بدنی بپردازیم .

بدن انسان احتیاج داره که حالات مختلفی رو در طول روز داشته باشه،اینکه ما همش بشینیم یا دراز بکشیم،باعث میشه بدن ما کارایی مطلوب خودش رو از دست بده و مشکلاتی مثل اضافه وزن و چاقی واسش بوجود بیاد.علاوه بر همه ی اینا،حتی مغز ماهم احتیاج داره که اون انرژی حاصل از تحرک بدن رو دریافت کنه تا بتونه عملکرد خودش رو بهتر بکنه.پس وقتی که میگیم تحرک بدنی لازمه،هم واسه ی خود بدن لازمه که بتونه همیشه رو فرم و سالم و دارای عملکرد مطلوب باشه،و هم واسه ی مغز لازمه تا بتونه اون اکسیژن و خون رسانی لازم حاصل از فعالیت بدنی رو دریافت کنه و بتونه هرچه بهتر فعالیت کنه.و هممون این رو خوب میدونیم:

عملکرد صحیح بدن+عملکرد صحیح مغز=موفقیت در انجام فعالیت های درسی.

پس ما اینجا یاد می گیریم که یه برنامه ی منظم واسه داشتن تحرک در طول روز،ولو اینکه یه نرمش ۱۵ دقیقه ای باشه،بچینیم و تا اخر عمرمون هم این عادت خوب و موثر رو فراموش نکنیم.

4- پرورش توانایی حل مسئله:

رسیدیم به آخرین و در عین حال یکی از مهم ترین راه حل ها.که اونم تمرین واسه پرورش توانایی حل مسئله در درون خودمون هست.

حل مسئله یعنی چی؟

یعنی اینکه ما وقتی با یه مسئله یا مشکلی در زندگیمون مواجه میشیم،بتونیم به خوبی از قوه تفکرمون و همچنین توانایی بدنیمون بهره ببریم تا اون مسئله یا مشکل رو یا حل کنیم یا اینکه تاثیرات بدش رو به حداقل برسونیم.

حالا ارتباطش با از بین بردن تنبلی و زرنگ شدن چیه؟

ارتباطش اینه که،یه دانش آموز تنبل وقتی با یه مسئله مواجه میشه،فکر میکنه که واسش راه حلی نداره و از پسش برنمیاد،بنابراین به دنبال راه حلی هم نمی گرده و اون مشکل رو به امون خدا ول میکنه تا بدتر و بدتر بشه.

اما یه دانش آموز زرنگ،وقتی با یه مسئله ای مثل کم شدن نمره در امتحان،مواجه شد، می گرده ببینه چه عواملی باعث ایجاد این مشکل شدن،و وقتی که با استفاده از قوه تفکر خودش و همچنین مشورت با افراد عاقل و مورد اعتماد مثل معلمان یا والدین،این عواملِ ایجاد مشکل رو پیدا کرد،حالا به تکاپو میفته تا راه حل مناسب رو با توجه به موقعیت پیدا بکنه و مشکل خودش رو که نمره کم گرفتن در امتحان هست رو از بین ببره یا اون رو به حداقل برسونه.

خب،این هم تعریف و راه حل های من واسه ی از بین بردن تنبلی و تبدیل شدن به یه دانش آموز زرنگ.

امیدوارم به خوبی از این نکات استفاده کنی و همیشه موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }