آیدی نوین - سهمیه های آزمون دکتری وزارت بهداشت 1401 (انواع و تاثیر آنها)

سهمیه های آزمون دکتری وزارت بهداشت 1401 (انواع و تاثیر آنها)

سهمیه های آزمون دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۱ (انواع و تاثیر آنها)

سهمیه های آزمون دکتری وزارت بهداشت 1401 به همراه انواع سهمیه ها از ایثارگران و رزمندگان گرفته تا مربی و بومی و تاثیر آنها در قبولی دکترای وزارت بهداشت را در این مقاله برای شما آماده کرده ایم.
با آیدی نوین همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد سهمیه ی ایثارگران آزمون دکتری وزارت بهداشت با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

مرکز سنجش پزشکی مسئولیت برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت را بر عهده دارد که ثبت نام این آزمون معمولا در اواخر بهمن آغاز می شود.

مرکز سنجش پزشکی کشور مانند سایر آزمون ها، برای داوطلبان واجد شرایط دریافت سهمیه که قصد شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت را دارند، سهمیه هایی در نظر گرفته است که به طور کامل در دفترچه راهنمای آزمون ذکر شده است. اما جهت دسترسی سریع تر شما داوطلبان عزیز، قصد داریم در ادامه این مقاله انواع سهمیه های آزمون دکتری وزارت بهداشت را مورد بررسی قرار بدهیم.

میخواید از آخرین اخبار وزارت بهداشت اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

سهمیه های آزمون دکتری وزارت بهداشت

انواع سهمیه های پذیرش آزمون دکتری وزارت بهداشت با توجه به ابلاغ قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی به شرح ذیل است.

سهمیه ی آزاد دکتری وزارت بهداشت

اگر داوطلبی مشمول سهمیه رزمندگان یا بومی نباشد، مشمول سهمیه ی آزاد خواهد شد.

توجه: در صورت عدم احراز حد نصاب نمره توسط داوطلبان سهمیه های بومی و رزمندگان، ظرفیت مربوطه به سهمیه ی آزاد تعلق خواهد گرفت.

سهمیه ی رزمندگان دکتری وزارت بهداشت

اعمال سهمیه رزمندگان در این آزمون بصورت زیر انجام می پذیرد:

الف) 25درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد.

ب) 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.

تذکر1: در صورتی که سهمیه 25 درصد ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشود و خالی بماند، ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصد که شرایط و حد نصاب را داشته باشند تخصیص یافته و سپس، در صورت عدم تکمیل، به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

تذکر2: پس از اتمام مهلت ثبت نام، هیچ گونه تغییر در سهمیه صورت نمی پذیرد.

سهمیه ی رزمندگان بسیجی دکتری وزارت بهداشت

رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که براساس ماده ی 1 و تبصره های چهارگانه ی ماده ی مذکور در آیین نامه ی اجرایی قانون ایجاد تسهیلات  برای  ورود  رزمندگان  و  جهادگران  داوطلب  بسیجی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی  از تاریخ  31/6/1359 تا  31/6/1367 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب، داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به سازمانهای نیروهای مسلح (آجا، سپاه، ناجا، ودجا، سازمان بسیج مستضعفین «صرفاً برای نیروهای رزمنده ی بسیجی)» ،نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی ایثارگری خود، جهت استفاده از سهمیه ی رزمندگان اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلی که در تقاضانامه ی ثبت نام اینترنتی آزمون در نظر گرفته شده است، درج نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان مربوط مورد تأیید و در نهایت تأیید نهایی توسط دفتر خدمات و طرح حکمت معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به مرکز سنجش آموزش پزشکی ارسال شود.

تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه ی رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده، نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه ی رزمندگان و نیز دریافت کد رهگیری 12 رقمی اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین مورد تأیید نهایی قرار گیرد. این افراد موظفند در فرم ثبت نام اینترنتی آزمون نسبت به درج سهمیه و کد رهگیری خود اقدام نمایند.

نکته: اعلام کد رهگیری 12 رقمی رزمندگان، بعد از اتمام مهلت ثبت نام پذیرفته نخواهد شد.

سهمیه پرسنل نیروهای مسلح

آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح چنانچه علاوه بر میزان موظفی، از تاریخ 31/6/1359 تا 31/6/1367 حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته در مناطق عملیاتی و جبهه های حق علیه باطل حضور داشته اند، با تأیید نهایی ستاد کل نیروهای مسلح می توانند از امتیاز سهمیه ی رزمندگان استفاده نمایند. این قبیل داوطلبان لازم است ضمن علامتگذاری در بند مربوط به سهمیه در فرم ثبت نام، نسبت به درج کد 12 رقمی پیگیری در محل مربوط اقدام نمایند.

تذکر مهم: جانبازان با درصد جانبازی زیر 25 درصد و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه به سازمان ذی ربط مراجعه و با ارائه ی کارت جانبازی یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل نمایند و آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام، توسط سازمان های نیروهای مسلح مورد تأیید نهایی قرار گیرد و در  گزینش نهایی به مدت حضور جبهه معادل شده با درصد جانبازی و مدت اسارت اضافه گردد.

نکته: داوطلبانی که از سال 1368 به بعد یک نوبت با سهمیه ی رزمندگان در آزمون سراسری پذیرفته شده اند، درصورتی که دارای حداقل  مدت 12 ماه  حضور داوطلبانه در جبهه  های  نبرد حق علیه باطل باشند، می توانند در این آزمون با سهمیه ی رزمندگان شرکت نمایند. در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه ی رزمندگان را در این آزمون نخواهند داشت.

نکته 2: آن دسته  از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه ی رزمندگان یک بار در دوره ی کاردانی و سپس در دوره ی کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل 18 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند، می توانند در این آزمون با سهمیه ی رزمندگان شرکت نمایند.

نکته 3: آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه ی رزمندگان یک بار در آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) پذیرفته شده اند، طبق ضوابط حق استفاده مجدد از سهمیه ی رزمندگان در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی  دوره دکتری تخصصی (Ph.D) را نخواهند داشت.

نکته 4: آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه ی رزمندگان یک بار در آزمون کارشناسی ناپیوسته و یک بار کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل 24 ماه حضور در جبهه باشند، می توانند در آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) متقاضی استفاده از سهمیه ی رزمندگان شوند.

تذکر مهم: داوطلبان واجد شرایط سهمیه ی رزمندگان اعم از این که در آزمون های  ورودی تحصیلات  تکمیلی (دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل و دکتری تخصصی) سنوات گذشته شرکت کرده یا نکرده باشند، برای  استفاده از سهمیه ی رزمندگان باید طبق توضیحات فوق عمل نمایند و تمام داوطلبان رزمنده و ایثارگر در این آزمون، در سهمیه ی رزمندگان گزینش می گردند.

سهمیه ایثارگران آزمون دکری وزارت بهداشت 1401

جانبازان، همسر و فرزند جانبازان 25 درصد و بالاتر، جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، آزادگان و فرزند و همسرِ: «شاهد، مفقود الاثر و آزاده» و کلیه داوطلبان ایثارگر متقاضی استفاده از سهمیه ی جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران، به منظور استفاده از سهمیه ی رزمندگان، صرفاً بر اساس ورود صحیح اطلاعات شناسنامه ای، به ویژه کد ملی و علامتگذاری در قسمت سهمیه ی بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشخص نمودن نسبت با ایثارگر در فرم ثبت نام، اقدام نمایند و نیازی به ارائه ی کد رهگیری از سایت ایثار یا کد ایثارگری (پدر، مادر یا خود ایثارگر) ندارند.

تذکر مهم: پذیرش رزمندگان و ایثارگران به شرط کسب حد نصاب علمی (کسب حداقل 70 درصد نمره ی آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط ایثارگران، و کسب حداقل 80 درصد نمره ی آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط رزمندگان) صورت می گیرد.

سهمیه مربی دکتری وزارت بهداشت

10 درصد مازاد بر ظرفیت هر رشته، برای  اعضای  هیأت علمی  مربی رسمی دانشگاه های علوم پزشکی (حداقل یک نفر) منوط به کسب حداقل 80 درصد نمره ی آخرین فرد پذیرفته شده اختصاص می یابد. توزیع واجدین شرایط در هر رشته، بین دانشگاه های پذیرنده و بر اساس نمره و انتخاب داوطلب خواهد بود. به طوری که افراد پذیرفته شده در هر دانشگاه، حداقل یک نفر و حداکثر 10 درصد ظرفیت رشته آن دانشگاه باشند.

سهمیه ی بومی دکتری وزارت بهداشت

بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی مصوب  مجلس  شورای اسلامی و اصلاحیه ماده 3 آن، 30% ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی 10 قطب آمایشی (کلان منطقه) کشور، در رشته های مورد نیاز به متقاضیان واجد  شرایط پذیرش استفاده از سهمیه بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی، متناسب با نیاز استان ها و در چهارچوب نظام سطح بندی و با رعایت کلیه مندرجات این دفترچه راهنما و اطلاعیه های بعدی، در زمینه پذیرش به این سهمیه تعلق می گیرد. رشته های مورد نیاز و شرایط انتخاب رشته محل در دانشگاه های قطب آمایشی مربوطه، متعاقباً اعلام خواهد شد.

شرایط استفاده از سهمیه ی بومی

برای استفاده از سهیمه ی بومی در آزمون دکتری وزارت بهداشت، داوطلب باید واجد شرایط این سهمیه باشد. شرط اول این است که فرد متقاضی سهمیه بومی، واقعا بومی آن منطقه باشد و شرط دوم این است که در صورت استفاده از این سهمیه و قبولی در آزمون، باید به تعهدات خدمتی توافق شده، پایبند باشد.
بنابراین اول معیارهای بومی شناخته شدن را ذکر می کنیم و در ادامه به تعهدات خدمتی می پردازیم.

معیارهای بومی شناخته شدن برای استفاده از سهمیه بومی دکتری وزارت بهداشت

فرد بومی به داوطلبی گفته می شود که واجد حداقل یکی از شرایط ذیر باشد:

  • متقاضی باید متولد استان مورد تقاضا بوده و حداقل دو مقطع تحصیلی کامل از مقاطع تحصیلی خود را (اعم از متوالی یا متناوب) در یکی از شهرهای حوزه دانشگاه مورد تقاضا گذرانده باشد.
  • متقاضی حداقل سه مقطع تحصیلی را اعم از متوالی یا متناوب، در یکی از شهرهای حوزه دانشگاه مورد تقاضا گذرانده باشد.
  • محل تولد یکی از والدین و یا همسر متقاضی، در استان مورد نظر بوده و همچنین فرد 5 سال اخیر منتهی به سال برگزاری آزمون، در یکی از شهرهای حوزه دانشگاه مورد تقاضا، اقامت داشته باشد.
  • کلیه ی بخش های فرم استشهاد محلی مشتمل بر آدرس با قید استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، کد پستی و زمان سکونت باید با امضای 4 نفر از اهالی محل با ذکر مشخصات و امضای کلانتری و یا شورای شهر محل تعهد تکمیل شود و استشهاد محلی سال های گذشته مورد قبول نمی باشد.

تذکر 1: پذیرش در سهمیه مذکور با رعایت سقف ظرفیت پذیرش در منطقه محروم برای رشته مورد تقاضا و نیاز استان ها در چارچوب نظام سطحبندی اعلام شده از سوی دبیرخانه شورای گسترش و دبیرخانه های مربوطه خواهد بود و متعاقباً در هنگام انتخاب رشته/ محل اعلام خواهد شد.

تذکر 2: پس از قبولی با استفاده از سهمیه بومی، به هیچ عنوان تغییر سهمیه یا تغییر دانشگاه منطقه محروم جهت گذراندن تعهدات خاص امکان پذیر نمی باشد. تغییر رشته و انتقال پذیرفته شدگان این سهمیه ممنوع است.

تذکر 3: استفاده همزمان از سهمیه رزمندگان و سهمیه بومی بلامانع است.

تعهدات خدمتی سهمیه بومی دکتری وزارت بهداشت
  • از پذیرفته شدگان با استفاده از مزایای سهمیه بومی موضوع  قانون برقراری عدالت آموزشی جهت پوشش مناطق محروم، به میزان سه برابر مدت آموزش تعهد خاص اخذ میگردد و این تعهد قابل خرید یا جا به جایی نمی باشد. در واقع دانشجوی بومی برای ارائه خدمت در منطقه مربوطه، جذب می شود و این به مفهوم الزام برای ایجاد رابطه استخدامی نیست.
  • پذیرفته شدگان با استفاده از مزایای سهمیه بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی، پس از فراغت از تحصیل فقط در حوزه مناطق محروم و یا نیازمند تعیین شده خود، فعالیت تخصصی مرتبط با رشته خود را خواهند داشت و در خارج از منطقه مربوطه حق فعالیت تخصصی در رشته تحصیلی خود را تا پایان دوره تعهدات ندارند.
  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی این گروه از پذیرفته شدگان بعد از اتمام تعهدات مورد نظر مجاز می باشد و پذیرفته شدگان مذکور تا پایان زمان تعهدات و ارائه تسویه حساب از دانشگاه علوم پزشکی محل ارائه خدمات امکان ارائه خدمات تخصصی در سایر مناطق کشور را ندارند.
  • ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر، پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهدات امکانپذیر میباشد. انتقال و تغییر محل تعهدات ممنوع می باشد.
  • پذیرش این داوطلبان در کلیه مراحل، بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی مصوب مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه ماده 3 آن خواهد بود. کلیه مستندات طی فرمهای مربوطه میبایست در زمان مقرر همراه سایر مدارک، از طریق سایت مرکز سنجش ارسال گردد.

شرایط استفاده از سهمیه های دکتری وزارت بهداشت (تبصره ها)

برای استفاده از انواع سهمیه ها برای پذیرش در آزمون دکتری وزارت بهداشت سال 1401، شرایط جداگانه ای وجود دارد که هر کدام ازین شرایط نیز، شامل تبصره های خاصی می شوند. در ادامه این تبصره ها را با همدیگر بررسی می کنیم.

تبصره 1: مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می شود.

تبصره 2: مدت حضور یا خدمت در جبهه ی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت های خدمتی پرسنل وزارت خانه ها، سازمان ها و ارگان های نظامی در جبهه و نیز طرح 6 ماهه ی دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی شود.

تبصره 3: بسیجیان فعال و عادی پایگاه های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شوند.

تبصره 4: کد رهگیری 12 رقمی ایثارگری برای استفاده از سهمیه ی رزمندگان و ایثارگران برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. بنابراین، داوطلبان باید برای هر آزمون کد رهگیری جدید از سازمان ذی ربط دریافت دارند.

پیش کد نیروهای مسلح برای سهمیه دکتری وزارت بهداشت

پیش کد هر یک از سازمان ها و مراجع، جهت استفاده متقاضیان این سهیه برای ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به شرح زیر می باشد:

سازمان

پیش کد

مثال

ستاد کل نیروهای مسلح

1

142525252525

ارتش

3

320036573159

سپاه پاسداران

4

420512002183

نیروی مقاومت بسیج

5

504122003883

وزارت دفاع

6

691199546385

ناجا

7

782140010661

وزارت جهاد کشاورزی

55

551234567890

جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد شرایط استفاده از سهمیه های دکتری وزارت بهداشت 1401 با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

سوالات متداول

در آزمون دکتری وزارت بهداشت چه سهمیه هایی موثرند؟

سهمیه های آزاد، ایثارگران 5 و 25 درصدی، رزمندگان و مربیان از جمله سهمیه های تاثیر گذار در کنکور دکتری بهداشت هستند.

تاثیر سهمیه ایثارگران بر انتخاب رشته آزمون دکتری علوم پزشکی چگونه است؟

25 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران و رزمندگان تعلق می گیرد که در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.

سهمیه مربیان بر مراحل آزمون دکتری وزارت بهداشت چه تاثیری دارد؟

۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هر رشته محل به داوطلبان سهمیه مربیان اختصاص می یابد که جزئیات کاملتر در متن مقاله ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }