آیدی نوین - ثبت نام رشته های بدون کنکور سراسری 1402

ثبت نام رشته های بدون کنکور سراسری 1402

ثبت نام رشته های بدون کنکور با انتخاب رشته

ثبت نام رشته های بدون کنکور یا دانشگاه بدون کنکور، در دانشگاه هایی انجام می‌شود که شرایط آن را دارند. شرایط پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود و داوطلبان در مراحل انتخاب رشته بدون کنکور و ثبت نام رشته های بدون کنکور می‌توانند 100 رشته را انتخاب کنند، که از بین آنها فقط در یک رشته قبول می‌شوند و از نظر مدرک فارغ التحصیلی هیچ تفاوتی با رشته‌های بدون کنکور ندارد. در ادامه مقاله در مورد ثبت نام رشته های بدون آزمون با سابقه تحصیلی توضیح دادیم و لیست رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه های مختلف را برای شما آوردیم.

ثبت نام طرح مشاوره انتخاب رشته بدون کنکور

برای ثبت نام در طرح ویژه انتخاب رشته بدون کنکور آیدی نوین به کمک مشاوران رتبه برتر فرم زیر را پر کن:

با مشاوه و برنامه ریزی آیدی نوین در کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدن! کارنامه و لیست رتبه برتر های آیدی نوین

 

ثبت نام رشته های بدون کنکور چگونه است؟

داوطلبان برای شرکت و ادامه تحصیل در دانشگاه، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول: داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و براساس رتبه‌ای که بدست آوردند، انتخاب رشته می‌کنند و قبول می‌شوند. این دسته از داوطلبان برای بهبود نتیجه انتخاب رشته خود، بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور، میتوانند از نرم افزار تخمین رشته استفاده کنند تا پیش از انتخاب رشته بررسی کنند که داوطلبان سال های گذشته با رتبه های نزدیک در چه رشته هایی قبول شدند و تخمین بزنند که در چه رشته هایی با رتبه فعلی خود قبول می‌شوند.

دسته دوم: داوطلبانی که به دلایل مختلف قصد شرکت در کنکور سراسری را ندارند نسبت به ثبت نام در انتخاب رشته بدون کنکور اقدام می‌کنند. شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های بدون کنکور، براساس سوابق تحصیلی داوطلب(معدل کتبی دیپلم و نوع دیپلم) می‌باشد.

محدودیت رشته در دانشگاه‌های بدون کنکور وجود دارد و داوطلبان فقط در تعدادی از رشته و دانشگاه‌های موردنظر می‌توانند ادامه تحصیل بدهند. مثلا داوطلبی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارد، نمی‌تواند دانشگاه های بدون کنکور را انتخاب کند و باید با شرکت در کنکور سراسری رتبه مناسب این رشته را بدست بیاورد.

 

رشته های بدون کنکور کدامند؟

دانشجویانی که تصمیم دارند در رشته های بدون کنکور ثبت نام کنند، در هنگام انتخاب رشته فقط باید به دانشگاه های بدون کنکور توجه داشته باشند. در زیر به تعدادی از این دانشگاه ها اشاره کردیم:

1.دانشگاه‌های آزاد: در دانشگاه آزاد فقط در مقطع‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، رشته‌های بدون کنکور وجود دارد که هر کدام دفترچه جداگانه ای دارند.

مطلب پیشنهادی: انتخاب رشته دانشگاه آزاد

2. دانشگاه غیرانتفاعی: لیست رشته‌های بدون کنکور این دانشگاه براساس مقطع‌های کاردانی و کارشناسی تقسیم‌بندی می‌شود. بعنوان مثال، رشته علوم آزمایشگاهی فقط در مقطع کاردانی دانشجو می‌پذیرد. در مورد ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی در مطلب جداگانه‌ای به طور کامل توضیح دادیم.

3. دانشگاه پیام نور: این دانشگاه بیشترین تعداد رشته‌های بدون کنکور را دارد. در مقاله ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور نحوه ثبت در دانشگاه های پیام نور را برای شما توضیح دادیم.

4. دانشگاه های دولتی: شهریه رشته‌های بدون کنکور دانشگاه دولتی، برای دانشجویان بصورت رایگان هست و فقط دانشجویان دوره شبانه، شهریه کمی پرداخت می‌کنند.

5. دانشگاه علمی کاربردی: رشته‌های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی فقط به صورت ناپیوسته می‌باشد و فقط  در مقطع های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته رشته های بدون کنکور دارد.

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور

همان‌طور که گفتیم، پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه براساس سوابق تحصیلی هست که به معدل کتبی دیپلم و ریز نمرات اشاره دارد و محدودیتی برای مقدار معدل هر داوطلب درنظر گرفته نشده است، به همین دلیل تمام داوطلبان با هر معدلی که دارند می‌توانند در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه های مختلف مشغول به تحصیل شوند.

ثبت نام در انتخاب رشته بدون کنکور

ثبت نام رشته های بدون کنکور

سازمان سنجش، ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور را  هر سال در ماه های مهر و بهمن برگزار می‌کند که داوطلبان باید در زمان تعیین شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و با دانلود و مطالعه دفترچه ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

داوطلبان در مرحله اول برای ثبت نام در انتخاب رشته بدون کنکور، باید با شرایط و مراحل ثبت نام آشنایی داشته باشند.

دفترچه ثبت نام  انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

دفترچه ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور یا دفترچه بدون کنکور 1402، در هنگام شروع ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. که در آن، اطلاعات کامل در مورد شرایط، نحوه ثبت نام، انواع سهمیه های انتخاب رشته بدون کنکور و لیست رشته های بدون کنکور در دانشگاه های مختلف قرارداده شده است.

در زیر لینک دانلود دفترچه ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور را برای شما قرار می‌دهیم:

لینک دانلود دفترچه ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور (به محض انتشار این دفترچه لینک دانلود قرار داده خواهد شد)

مهلت ثبت نام دانشگاه بدون کنکور چه موقع است؟

زمان تعیین شده برای ثبت نام رشته های بدون آزمون یا دانشگاه بدون کنکور 1402، توسط سازمان سنجش تعیین می‌شود. داوطلبان ورودی نیمسال اول مهر، باید در مرداد ماه و داوطلبان ورودی نیمسال دوم بهمن، در دی ماه برای ثبت نام اقدام کنند.

شرایط ثبت نام در انتخاب رشته بدون کنکور

یکی از شرایط داوطلبان برای ثبت نام در انتخاب رشته بدون کنکور، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم هست و دانشجویان پسر نباید مشکل نظام وظیفه داشته باشند.

علاوه بر آن یک سری شرایط عمومی و اختصاصی هم دارد که در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 به تمام آنها اشاره شده است و ما در زیر چند مورد از شرایط عمومی و اختصاصی را برای شما بیان کردیم:

شرایط عمومی ثبت نام بدون کنکور 1402

  1. داوطلب باید به دین اسلام و نظام جمهموری اسلامی اعتقاد داشته باشد.
  2. با نظام جمهوری اسلامی دشمنی نداشته باشد و از قوانین آن پیروی کند.
  3. داوطلبان باید از نظر اخلاقی مورد تایید باشند.
  4. داوطلب موظف است تمام مقررات دانشگاه را رعایت کند.
  5. دانشجویان آقا باید اجازه ادامه تحصیل از طرف نظام وظیفه داشته باشند.

شرایط اختصاصی ثبت نام بدون کنکور 1402

  1. داوطلبانی قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دارند، باید مدرک دیپلم دریافت کرده باشند و همچنین دانشجویان مقطع کاردانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باید مدرک فوق دیپلم خود را دریافت کرده باشند.
  2. داوطلبانی که در هنگام ثبت نام در یکی از دانشگاه های سراسری به‌عنوان دانشجو مشغول به تحصیل هستند، زمانی می‌تواننددر انتخاب رشته بدون کنکور ثبت نام کنند، که قبل از ثبت نام از دانشگاه خود انصراف بدهند و تا قبل از ثبت نام باید تمام مراحل انصراف از دانشگاه را انجام داده باشند.
  3. داوطلبانی که در دانشگاه های روزانه قبول و پذیرش شوند، بصورت رایگان در دانشگاه قبول شده تحصیل می‌کنند.
چه افرادی مجاز به  ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور 1402 هستند؟
  1. داوطلبانی که می‌توانند در رشته های بدون کنکور ثبت نام و مشغول به تحصیل شوند باید دارای شرایط زیر باشند:
  2. دانش آموزان سال آخر دبیرستان نظام جدید، بعد از اتمام امتحانات نهایی  و دریافت کارنامه خود
  3. دانش آموزان فارغ التحصیلی که مدرک دیپلم نظام جدید خود را تا تاریخ 31 مرداد سال 1398 یا مدرک پیش دانشگاهی خود را در تاریخ 31 شهریور سال 1398 گرفته باشند، می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.
  4. دانش آموزانی که مدرک دیپلم نظام قدیم دارند.
  5. دانشجویانی مدرک فوق دیپلم خود را دریافت کردند و تصمیم دارند، در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل بدهند.
  6. دانش آموزان رشته فنی و حرفه‌ای، کارودانش نظام قدیم، باید حتما مدرک پیش دانشگاهی داشته باشند.

مراحل ثبت نام در انتخاب رشته بدون آزمون

ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

برای ثبت نام در انتخاب رشته بدون کنکور 1402 چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم جهت ثبت نام بدون کنکور 1402 عبارتند از اطلاعات فردی، شناسنامه و سوابق تحصیلی داوطلب.

اطلاعات فردی و شناسنامه ای داوطلب، شامل کد ملی، شماره شناسنامه، نام و نام خانوادگی، مذهب، عکس، شماره تلفن و… می‌باشد.

اطلاعات سوابق تحصیلی داوطلب شامل عنوان و معدل کتبی مدرک دیپلم داوطلب و… است.

 

سخن پایانی

انتخاب رشته بدون کنکور یکی از راه های ورود به دانشگاه و ثبت نام بدون کنکور است. داوطلبانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند یا نیاز دارند که بدون کنکور به دانشگاه وارد شوند، می‌توانند برای تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه های بدون کنکور شرکت کنند. انتخاب رشته  برای رشته های بدون کنکور دارای نکات مهم ریز و درشتی است به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که پیش از اقدام به ثبت نام حتما دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور را با دقت مطالعه کنید و به لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری (روزانه و شبانه)، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربدی موجود را برای انتخاب رشته مورد نظر بررسی کنید.

سوالات متداول

  1. چه دانشگاه‌هایی در رشته‌های بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند؟
    دانشگاه های بدون کنکور شامل دانشگاه‌های سراسری، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی هستند.
  2. پرداخت شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه های سراسری روزانه و شبانه به چه صورت است؟
    دانشجویان در دانشگاه های روزانه هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و در دانشگاه های شبانه شهریه کمی پرداخت می‌کنند.

2 replies on “ثبت نام رشته های بدون کنکور سراسری 1402”

profile avatarصنم گفت:

امسال دیگه نمیشه ثبت نام رشته های بدون کنکور سراسری رو انجام داد؟

profile avatarسعید نورالهی گفت:

سلام و وقت به خیر
متاسفانه پاسخ شما خیر هست.
با این حال شما می تونید برای کنکور سراسری در اسفند ماه اقدام کنین و به احتمال زیاد آخرین فرصت امسال خواهد بود. برای ثبت نام و خوندن شرایط می تونید به این پست سر بزنید:

ثبت نام کنکور 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }