آیدی نوین - برنامه ریزی درسی دهم ریاضی

برنامه ریزی درسی دهم ریاضی

برنامه ریزی درسی دهم ریاضی

برنامه ریزی درسی دهم ریاضی 1403 به شدت مهم و تاثیرگذار هست. اکثر رتبه برترهای کنکور از پایه دهم برای مطالعه و نحوه درس خوندن خودشون برنامه‌ریزی داشتن و مدیریت زمان رو از پایه دهم به‌دست گرفتن و در نهایت تونستن تو پایه‌های یازدهم و دوازدهم هم به خوبی درس خودشون رو پیش ببرن و رتبه خیلی خوبی بیارن. تو این مقاله درباره اهمیت و چرایی برنامه‌ریزی درسی از پایه دهم صحبت می‌کنیم و بعد روش های برنامه‌ریزی در پایه دهم رو در پنج گام باهم بررسی می‌کنیم. در پایان این مقاله می‌تونی با دانش کاملی از برنامه‌ریزی در پایه دهم ریاضی، به خوبی برنامه و هدف خودت رو مشخص کنی و به بهترین شکل ممکن پیش بری.

فرم دریافت برنامه اختصاصی از رتبه برتر ها

فرم زیر رو پر کن و برنامه ریزی درسی دهم ریاضی اختصاصی خودت رو در کمترین زمان ممکن دریافت کن:

برنامه ریزی تخصصی که با اصول و قواعد نوشته شده باشه هم توی تحصیلت و هم توی کنکورت تاثیر خیلی زیادی میزاره، پس حتما توجه ویژه ای بهش داشته باش

 

اهمیت برنامه‌ریزی درسی دهم ریاضی 1403

پایه دهم ریاضی حدود 25 تا 30 درصد سوالات اختصاصی کنکور رو به صورت مستقیم شامل میشه و علاوه بر اون پیش‌نیاز دروس دوازدهم هم هست. در کنار کنکور، همون طور که میدونید تاثیر معدل هم تو تراز نهاییت درحال افزایشه و از طرفی در سال های آینده شاهد نهایی شدن امتحانات دهم و یازدهم خواهیم بود که تاثیر سوابق تحصیلی رو به بیشترین مقدار خودش میرسونه. برای همینه که تو باید از پایه دهم به خودت به عنوان یک کنکوری نگاه کنی و با برنامه ریزی کنکور درست و اصولی خوندن دروس دهم، از سخت شدن دروس برای خودت در پایه‌های بالاتر جلوگیری کنی.

 

چرا باید از پایه دهم برنامه درسی داشته باشیم؟

برنامه ریزی درسی دهم ریاضی بهت کمک می‌کنه تا مفاهیم پایه دروس اختصاصی رو خوب یاد بگیری و در سال‌های یازدهم و دوازدهم مشکلی از این بابت نداشته باشی. از طرفی همون‌طور که گفتیم، 25 تا 30 درصد سوالات کنکور به صورت مستقیم از پایه دهم میاد که در صورت مسلط بودن بهش، به راحتی میتونی جواب بدی و بخش خوبی از درصد خودت رو تضمین کنی. در نهایت، برای تسلط به مطالب تشریحی سال‌های یازدهم و دوازدهم و موفقیت در امتحانات نهایی، اول باید مطالب پایه دهم رو خوب یاد گرفته باشی.

طراحی برنامه‌ریزی درسی دهم ریاضی در 5 گام

طراحی برنامه ریزی درسی دهم ریاضی در 5 گام

قبل از اینکه شروع کنیم یادت باشه که باید برای خودت هدف داشته باشی. هدفگذاری برای کنکور بهت کمک می‌کنه تا در طول اجرای برنامه و درکل در طول زندگیت، هر زمان که خواستی ناامید بشی با یادآوری هدف، بتونی انرژی و امید خودت رو بازیابی کنی و مثل قبل پر قدرت ادامه بدی. پس همین الان هدف‌گذاری رو شروع کن.

گام اول: اهمیت و ضرایب دروس

اولین گام برنامه‌ ریزی درسی دهم ریاضی، اینه که مقدار اهمیت هر درس در کنکور رو بدونی تا آگاه باشی که طراحان سوال بیشتر از چه مباحثی سوال طرح می‌کنن و تاثیر درصد هر درس تو نتیجه کنکورت چقدر هست. برای آگاهی از تاثیر درس‌ها باید به جدول ضرایب دروس که این زیر اومده نگاه کنی:

ضرایب دروس ریاضی:

  • ریاضیات: 12
  • فیزیک: 9
  • شیمی: 7

از این جدول مشخص هست که ریاضیات (که شامل ریاضی دهم، حسابان 1و2، هندسه 1و2و3، آمار و احتمال و ریاضیات گسسته هست) بالاترین اهمیت رو در بین درس‌های شما دارن.

گام دوم: تعیین سطح در برنامه ریزی درسی دهم ریاضی

همون‌طور که درس‌های شما با درس دادن معلم‌ها پیش میرن و تو اونا رو میخونی، جلوی هربخش و هرفصل از درس‌ها، میزان تسلط خودت رو حتما یادداشت کن. برای آگاهی از میزان تسلط علاوه بر توانایی حل تمرین‌های کتاب و تکالیف معلم، میتونی به درصد‌های خودت در آزمون‌های آزمایشی هم رجوع کنی. بعد از مشخص شدن تسلط در دروس، درس‌هایی که بهش مسلطی رو در بازه‌های زمانی مشخص مرور کن تا فراموش نشن و درس‌هایی که تسلط کمی به اونها داری رو دوباره بخون و رفع اشکال کن.

گام سوم: تقسیم زمان

زمان‌ دانش آموزان دهم برای برنامه‌ ریزی دهم ریاضی به سه بخش تقسیم میشه:

  1.  زمان هایی که باید به مدرسه برید.
  2.  زمان هایی که باید تکالیف مدرسه رو انجام بدید.
  3.  زمان هایی که باید کنکوری بخونید.

زمان‌های مدرسه رفتن دست تو نیست و چیزی که باید مدیریت بشه دو زمان دیگه است. با توجه به اینکه تو تازه وارد سال‌های کنکوری شدی و داری برای اولین بار درس‌های مقطع کنکور رو میخونی، باید تمرکز زیادی روی زمان دوم داشته باشی و در عین حال از زمان سوم غافل نشی.

باتوجه به اینکه باید پایه قوی تشریحی برای سال‌های یازدهم و دوازدهم داشته باشی و از طرفی دانش تستی هم نیاز داری، باید این دو زمان رو به صورت تفکیک شده در برنامه ریزی کنکور ریاضی ات قرار بدی و حدودا 60 تا 70 درصد زمان رو برای تکالیف مدرسه و تشریحی خوندن  کنار بزاری و 30 تا 40 درصد زمان رو برای کنکوری خوندن و تست زدن. البته زمان امتحانات به خصوص امتحانات نهایی، باید زمان بیشتر رو برای تشریحی خوندن بذاری.

گام چهارم: برنامه‌ریزی کنکوری و تشریحی

در ابتدا به شرخ برنامه ریزی تشریحی میپردازیم  و در ادامه اب توجه به صحبت های بهترین مشاوران کنکور ریاضی به تفاوت این دو نوع برنامه ریزی میپردازیم.

برای برنامه‌ریزی تشریحی نکات زیر رو حتما رعایت کن تا مطالب درسی روی هم انباشته نشه و به خوبی از پس امتحانات بر بیای:

  1. همان‌روز خوانی: درسی که معلم به شما میده باید در همان روز خونده بشه و به تعویق نیفته.
  2. توجه به امتحانات: در زمان امتحانات به خوبی براشون آماده بشین.
  3. جزوه نویسی: سر کلاس جزوه بنویسین و نت بردارین تا برای مرور درس استفاده کنین‌.
  4. حضور در کلاس‌ها: به بهانه‌های مختلف از کلاس‌ها غیبت نکنید و سر کلاس‌های خودتون حاضر بشید.
  5. حل تمرین‌های کتاب: تمرین‌های کتاب ر‌و حتما حل کنید چون معمولا ساده‌ترین نوع سوالات تشریحی هستن و دید خوبی به شما درباره مبحث موردنظر میدن.

برای برنامه‌ریزی کنکوری نکات زیر رو رعایت کنید:

  1. داشتن برنامه راهبردی: برای خودتون برنامه راهبردی داشته باشید و اگر می‌توانید از آزمون‌های آزمایشی استفاده کنید (آزمون‌ها برنامه راهبردی دارند) و همچنین برنامه را با برنامه راهبردی مدرسه خودتون تا حد امکان تطبیق بدید.
  2. سعی کنید همه برنامه راهبردی یا بخش زیادی از آن رو در طول وقتتون تا آزمون بخونید.
  3. تنوع دروس در برنامه رو رعایت کنید. یادتون باشه خوندن فقط یک درس به مدت کل روز باعث خستگی شما میشه و تمرکزتون رو کم می‌کنه.

گام پنجم: تعهد به برنامه ریزی دهم ریاضی

قبل از هرچیزی باید بگیم که تعهد به برنامه‌ ریزی دهم ریاضی رو با کمالگرایی اشتباه نگیر. تعهد به برنامه‌ریزی یعنی تو تا جایی که میتونی برنامه رو اجرا کن و از اهمال کاری دوری کن! حتی اگه یک بخش از برنامه انجام نشد سعی کن بقیه بخش‌ها رو انجام بدی و اون بخش رو در روز‌های بعد جبران کنی. اما کمالگرایی اینجوری هست که اگه تو یک ساعت از برنامه رو انجام ندی، بیخیال بقیه‌ برنامه می‌شوید و اون رو رها می‌کنی. یکی از از راه‌های حفظ تعهد به برنامه‌ریزی، همون هدف‌گذاری کنکور هست که بالاتر گفتیم. داشتن هدف به شما یادآوری می‌کنه که برای چه چیزی تلاش می‌کنید و برای چه چیزی باید بجنگید.

 

سخن پایانی

سال دهم سال مهمیه، طبق تحقیقات انجام شده بیشتر کسایی که در کنکور رتبه های تک رقمی و دو رقمی شدن، از سال دهم و یازدهم برای کنکورشون تلاش کردن و به موفقیت رسیدن. پس شروع مطالعه درسی درست و اصولی و کنکوری خواندن رو از این پایه جدی بگیر چراکه میتونی توی کنکور رتبه برتر بشی، بهترین دانشگاه ها و رشته هارو بدون دغدغه و فکر کردن، قبول بشی و آینده خودت رو تضمین کنی. میدونستی که بهترینارو همیشه برات آرزو کردیم و میکنیم؟!

دریافت برنامه ریزی دهم ریاضی اختصاصی

فرم زیر رو پر کن و برنامه ریزی درسی دهم ریاضی اختصاصی خودت رو در کمترین زمان ممکن دریافت کنی:

برنامه ریزی تخصصی که با اصول و قواعد نوشته شده باشه هم توی تحصیلت و هم توی کنکورت تاثیر خیلی زیادی میزاره، پس حتما توجه ویژه ای بهش داشته باش

 

سوالات متداول

در برنامه ریزی درسی دهم ریاضی روزی چند ساعت مطالعه داشته باشیم؟

در واقع باید اول شرایط شخصی دانش آموز در نظر گرفته بشه اما به صورت کلی بهتره با روزی 2 تا 4 ساعت شروع کنید و کم‌کم این زمان رو به 6 ساعت در روز برسونید.

در پایه دهم باید تستی کار کنیم یا تشریحی؟ 

از اونجایی که تاثیر سوابق تحصیلی و معدل داره در کنکور زیاد میشه و امتحانات نهایی داره به پایه های دهم و یازدهم میرسه، اولویت شما باید تشریحی خوندن و گرفتن نمره‌های بالا باشه و در کنار اون کم‌کم تست هم کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }