آیدی نوین - کارنامه اولیه کنکور

کارنامه اولیه کنکور

کارنامه اولیه کنکور

داوطلبان بعد از یک سال تلاش برای آمادگی در کنکور سراسری منتظر کارنامه اولیه خود هستند تا نتیجه آزمون خود را مشاهده کنند. کارنامه اولیه کنکور، وضعیت چگونگی داوطلب را در آزمون مشخص می‌کند که سازمان سنجش یک ماه بعد از برگزاری آزمون کنکور کارنامه اولیه کنکور هر یک از داوطلبان را در سایت قرار می‌دهد و داوطلبان می‌توانند رتبه و وضعیت قبولی و مجاز بودن در دانشگاه‌ها را در کارنامه اولیه خود مشاهده کنند.

کارنامه اولیه کنکور شامل بخش‌های مختلفی هست که در این مقاله تک به تک آن‌ها را برای شما بررسی و تحلیل می‌کنیم و همچنین در مورد زمان اعلام و چگونگی دریافت کارنامه اولیه کنکور شما را راهنمایی می‌کنیم.

اگر بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور نیاز به کمک در انتخاب رشته کنکور داشتید فرم زیر را پر کنید تا مشاوران رتبه برتر آیدی نوین با راهنمایی‌های لازم شما را هدایت کنند.

فرم دریافت مشاوره انتخاب رشته از رتبه برترها

اگر شما هم برای انتخاب رشته خود سردرگم هستید و به تمام قوانین تسلط کافی ندارید بهتر است با پر کردن فرم زیر این مراحل را به مشاوران رتبه برتر با خیال راحت بسپارید.

با برنامه ریزی و مشاوره کنکور آیدی نوین در کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدند! لیست کامل رتبه برترهای آیدی نوین

زمان اعلام کارنامه اولیه کنکور

کنکور سراسری در دو نوبت ماه‌های تیر و دی برگزار می‌شود و کارنامه اولیه هر کدام یک ماه بعد از آزمون کنکور در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. به این صورت که داوطلبان تیر ماه آزمون کنکور دادند باید در ماه مرداد و اگر در کنکور دی ماه شرکت کردند باید در اوایل اسفند منتظر کارنامه اولیه خود باشند و برای مشاهده کارنامه اولیه باید طبق زمان تعیین شده به سازمان سنجش مراجعه کنند.

کارنامه اولیه کنکور سراسری را چگونه دریافت کنیم؟

داوطلب برای دریافت و مشاهده کارنامه اولیه خود از طریق سایت سازمان سنجش، وارد بخش سراسری سایت می‌شوند و با انتخاب بر روی گزینه‌ی کارنامه اولیه، اطلاعات خود را به سه روش وارد کنند و می‌توانند کارنامه اولیه خود را مشاهده کنند. تحلیل و برسی کارنامه کنکور جزو مهم ترین وظایف داوطلب قبل از انتخاب رشته است.

اطلاعات لازم که داوطلبان باید در هنگام مشاهده کارنامه اولیه داشته باشند:

حالت اول: اطلاعات شماره داوطلب، شماره شناسنامه و سال تولد

حالت دوم: اطلاعات شماره پرونده، کدرهگیری 16 رقمی و شماره شناسنامه

حالت سوم: اطلاعات شماره پرونده، شماره سریال 12 رقمی ثبت نام و شماره شناسنامه

تحلیل کارنامه اولیه کنکور

تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری

کارنامه اولیه کنکور سراسری وضعیت داوطلب در آزمون کنکور را نشان می‌دهد که شامل بخش‌های مختلفی هست که آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

1-مشخصات داوطلب: دارای اطلاعات ثبت نامی آزمون داوطلب شامل شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، جنسیت، شماره شناسنامه، سال تولد، دین، زبان خارجی، سهمیه نهایی، معلولیت، عنوان و معدل کتبی دیپلم، محل تولد است.

2- اعلام علاقه مندی: این قسمت مخصوص داطلبانی هست که در زمان ثبت نام کنکور سراسری براساس علاقه مندی خود در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور، بهیار و کارمند کارت اعتباری جداگانه خریداری کردند و اطلاعات کارت را وارد فرم ثبت نام کردند.

3-وضعیت مجاز به انتخاب رشته : مجاز یا غیرمجاز بودن داوطلب در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، دانشگاه آزاد، مجازی را مشخص می‌کند و داوطلب فقط در دانشگاه‌هایی که مجاز شده است می‌تواند انتخاب رشته کند.

4- سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی: این بخش از کارنامه اولیه کنکور در انتخاب رشته اهمیت ویژه‌ای دارد و نشان‌دهنده رتبه در سهیه و کشوری، تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی و نمره کل نهایی داوطلب می‌باشد.

5- نمرات خام در هر درس: میزان درصد و نمرات خام تک تک درس‌های عمومی و اختصاصی که داوطلب در آزمون کنکور زده است را مشخص می‌کند و داوطلبان می‌توانند مقدار درصد خود را در هر درس مشاهده کند.

نمرات خام هر درس طبق فرمول یک پاسخ صحیح 3 امتیاز مثبت و پاسخ غلط یک امتیاز منفی محاسبه می‌شود.

6- رتبه کل در سهمیه: یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کارنامه اولیه کنکور هست که بخش‌های مختلفی دارد:

ماکزیمم نمره کل زیرگروه‌ها: بیشترین نمره کل را در بین زیرگروه‌ها کسب کرده.

رتبه کل در سهمیه نهایی: رتبه این بخش در انتخاب رشته اهمیت بسیار بالایی دارد و باید به آن توجه کرد. نشان‌دهنده رتبه شما را دربین داوطلبانی که با همدیگر سهمیه مشترک دارید و میزان رقابت با همدیگر را نشان می‌دهد.

آخرین رتبه مجاز: آخرین رتبه داوطلبی  که می‌تواند انتخاب رشته کند را نشان می‌دهد.

رتبه کشوری: رتبه داوطلب در بین تمام داوطلبان یک گروه آزمایشی مشخص می‌کند.

کارنامه کنکور سراسری چگونه است؟

سازمان سنجش نتایج آزمون کنکور را به صورت کارنامه در دو مرحله به داوطلبان ارائه می‌دهد.

کارنامه اولیه کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین کارنامه‌ها می‌باشد که نتیجه کلی وضعیت داوطلب را در آزمون کنکور مشخص می‌کند. زمانی که داوطلبان آزمون کنکور را می‌دهند سازمان سنجش پاسخنامه‌های داوطلبان را تصحیح می‌کند و یک ماه بعد از آزمون کنکور کارنامه اولیه‌ای تحت عنوان مشخصات تحصیلی داوطلب مانند میزان درصد هر درس، رتبه ، قبولی و مجاز بودن یا نبودن داوطلب را در سایت صادر می‌کند.

داوطلبان می‌توانند نتیجه آزمون کنکور خود را در کارنامه اولیه مشاهده کنند. طبق کارنامه اولیه کنکور اگر داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده باشد باید براساس رتبه، نوع دانشگاه (شامل روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور) و علاقه خود شروع به انتخاب رشته کند.

از آنجایی که مرحله انتخاب رشته یکی از سرنوشت سازترین مراحل تحصیلی هر داوطلب می‌باشد توصیه میکنم برای انتخاب رشته حتما از مشاورین برجسته کمک بگیرید و همچنین مقاله‌های انتخاب رشته کنکور ما کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

بعد از اینکه داوطلب رشته‌های خود را انتخاب کرد، آن‌ها را در فرم انتخاب رشته موجود در سایت سازمان سنجش وارد می‌کند و منتظر نتیجه انتخاب رشته که در مرحله بعد در قالب کارنامه سبز یا کارنامه نهایی کنکور در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، می‌شود.

از آنجایی که کارنامه سبز (کارنامه نهایی کنکور) نیاز به تحلیل و بررسی دارد پیشنهاد ما به شما این است که مقاله کارنامه سبز(کارنامه نهایی کنکور) را مطالعه کنید که به شما در این زمینه کمک بزرگی می‌کند.

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است

داوطلبان بعد از مشاهده کارنامه اولیه کنکور خود رتبه های زیادی مشاهده میکنند و اگر اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشند در هنگام انتخاب رشته دچار کلافگی و استرس میشوند به همین دلیلی یکی از سوالاتی ذهن اکثر داوطلبان را مشغول میکند این است که برای انتخاب رشته باید به کدام رتبه توجه کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که، رتبه در سهمیه نهایی یکی از مهمترین رتبه هایی هست که نقش مهمی در انتخاب رشته دارد و همانطور که در بالا اشاره کردیم این رتبه میزان رقابت داوطلبان را نشان میدهد

با توجه به اینکه کنکورسراسری دارای سهمیه های زیادی میباشد و هر داوطلب سهمیه مخصوص به خود را دارد به همین دلیل رتبه در سهمیه فقط رتبه و  میزان رقابت  داوطلبانی که دارای سهمیه مشترکی هستند را مشخص میکند در نتیجه فقط باید براساس این رتبه انتخاب رشته کنید.

سخن پایانی

کارنامه اولیه کنکور یکی از مهم‌ترین بخش ها در آزمون کنکور هست. داوطلب در زمان مشخص شده‌ای که سازمان سنجش اعلام می‌کند می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش کارنامه خود را مشاهده کند و براساس آن انتخاب رشته نماید.

همچنین داوطلبان باید همیشه برای مشاهده کارنامه کنکور سراسری خود اطلاعاتی از قبیل شماره پرونده، شماره شناسنامه، کدرهگیری، شماره داوطلبی خود را نگه دارند تا هنگام مشاهده کارنامه خود دچار مشکل نشوند.

سوالات متداول

  1. چه اطلاعاتی برای مشاهده کارنامه اولیه کنکور در سایت سازمان سنجش لازم است؟
    شماره داوطلب، شماره شناسنامه، کد رهگیری، شماره پرونده، شماره سریال
  2. برای مشاهده کارنامه اولیه کنکور باید به کجا مراجعه کنیم؟
    به سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org در قسمت سراسری و انتخاب گزینه کارنامه و وارد کردن اطلاعات لازم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }