آیدی نوین - معافیت پزشکی چاقی و لاغری 1400 + مراحل و مدارک مورد نیاز

معافیت پزشکی چاقی و لاغری 1400 + مراحل و مدارک مورد نیاز

معافیت پزشکی چاقی و لاغری + مراحل و مدارک مورد نیاز

معافیت پزشکی چاقی و لاغری 1400 به همراه مراحل و مدارک مورد نیاز برای گرفتن معافیت سربازی چاقی و لاغری را در این پست برای شما مشمولان عزیز آماده کرده ایم.

با آیدی نوین همراه باشید.

برای اطلاع از شرایط معافیت پزشکی سربازی می توانید به پست پایین سر بزنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد نحوه محاسبه و فرمول چاقی و لاغری جهت معافیت سربازی 1400 با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

معافیت پزشکی چاقی و لاغری 1400

خدمت سربازی یکی از موضوعاتی است که پسران با آن درگیر هستند. در بسیاری از کشور ها به صورت اجباری یا اختیاری خدمت سربازی وجود دارد. سن اعزام به خدمت در ایران 18 سال و مدت زمان خدمت سربازی در حال حاضر 24 ماه است. با این وجود بسیاری از مشمولان خدمت سربازی به دنبال راهی بی دردسر برای خدمت نکردن و معافیت از دوره سربازی هستند. یکی از این راه ها معافیت پزشکی است که انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله به صورت کامل به بررسی معافیت پزشکی چاقی و لاغری خواهیم پرداخت و توضیحات لازم در این باره را بیان خواهیم کرد.

میخواید از آخرین اخبار سربازی اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

شرایط دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری 1400

برای دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری چند نکته مهم وجود دارد؛ اول اینکه معافیتی که برای مشمول در نظر گرفته خواهد شد با توجه به شدت و نوع بیماری متفاوت و انواع مختلفی می تواند داشته باشد. زیرا توانایی های فرد در بیماری های مختلف ممکن است با هم متفاوت باشد. از این رو سازمان نظام وظیفه افرادی را که دچار عارضه جسمی هستند براساس نوع بیماری و توانایی های جسمی روانی در چهار گروه مختلف قرار داده است. این گروه ها به شرح زیر هستند:

  1. افرادی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  • نکته مهم درباره معافیت ها این است که در صورت آغاز جنگ یا بسیج همگانی افرادی که معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری که دارند امکان اعزام خواهند داشت.

متقاضیانی که دچار لاغری و چاقی هستند نیز برای معافیت از خدمت سربازی در این دسته ها قرار می گیرند که در ادامه با هم به صورت کامل بررسی خواهی کردیم.

فرمول محاسبه چاقی یا لاغری برای دریافت معافیت پزشکی

چاقی یا لاغری در افراد اگر از حد نرمال خود بگذرد بدون شک یک عارضه محسوب می شود. برای تشخیص مزمن بودن این عارضه شورای پزشکی با توجه به میزان BMI افراد اقدام به اندازه گیری وزن خواهد کرد . BMI روشی برای اندازه گیری توده چربی بدن انسان است. برای اندازه گیری آن می بایست وزن شخص (برحسب کیلوگرم) بر توان دوم قد فرد (برحسب سانتی متر) تقسیم شود.

  • چاقي مفرط BMI > 35 : معاف از خدمات رزمی
  • لاغری مفرط BMI < 17 : معاف از خدمات رزمی

مجذور قد به متر /  وزن به کیلوگرم  BMI=

برای مثال:

اگر در نظر بگیریم فردی دارای وزن 40 کیلوگرم و قد 181 سانتی متر باشد طریقه محاسبه BMI برای این فرد به صورت زیر خواهد بود:

BMI=40/(1.81)²

BMI=40/3.62

BMI=11.04

مراحل دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری سال 1400

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +10 و دریافت دفترچه راهنمای پایان خدمت جهت تکمیل مدارک مورد نیاز.
  • در مرحله ی دوم متقاضی باید برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در قسمت پشتی برگه معاینه اولیه قرار دارد به صورت کامل تکمیل کند.
  • در مرحله بعد متقاضی باید به یکی از پزشکان معاینه کننده اولیه مراجعه کرده و برگه معاینه اولیه را (که قسمت پشتی آن را خود تکمیل کرده) توسط پزشک معاینه تکمیل نماید.
  • پس از آن متقاضی باید درخواست خود را به وسیله دفاتر پليس +‌ 10 ثبت کند و تمامی مدارک خود را برای ارائه به شورای پزشکی دریافت نماید.
  • برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می شود. نکته قابل توجه که باید اطلاع داشته باشید این است که، مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده هستند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  • سپس باید برای انجام معاینات تخصصی به بیمارستان معرفی شده مراجعه کنید.
  • جواب معاینات بیمارستان به حوزه رسیدگی کننده ارسال می شود.
  • دعوتنامه به آدرس ثبت شده شما به منظور حضور در شورای پزشکی ارسال خواهد شد.
  • و در آخر جلسه شورای پزشکی برای بررسی نهایی برگزار می شود.

مراحل دریافت تایید بیماری جهت معافیت پزشکی چاقی و لاغری

برای تایید و اخذ معافیت پزشکی چاقی و لاغری مشمولان خدمت سربازی می بایست در چند مرحله به پزشک مورد تایید نظام وظیفه مراجعه کنند تا معاینات لازم جهت تشخیص معافیت چاقی یا لاغری انجام شود. این 3 مرحله به طور کامل در زیر توضیح داده شده است.

  • تایید بیماری چاقی یا لاغری به وسیله پزشک اولیه
  • تایید بیماری چاقی یا لاغری به وسیله شورای پزشکی بیمارستان
  • تایید بیماری چاقی توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

  1. به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.
  2. طبق قوانین نظام وظیفه متقاضیانی در حال طی کردن مسیر رسیدگی پزشکی هستند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.
  3. اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.
  4. اگر در بازه زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی چاقی را از دست ندهید.
  5. متقاضیانی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت کرده اند و در مسیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و …) وارد غیبت می گردند.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری

برای دریافت معافیت پزشکی چاقی یا لاغری حتما باید مدارک زیر را در زمان اقدام به معافی، همراه داشته باشید؛ در غیر این صورت انجام فرآیند اخد معافیت پزشکی چاقی و لاغری امکان پذیر نیست.

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • یک قطعه عکس پرسنلی
  • مدارک تحصیلی فرد مشمول
  • مدارک و پرونده پزشکی فرد مشمول خدمت سربازی
جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد معافیت پزشکی بیماری چاقی و لاغری 1400 با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی چاقی در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر، امکان اخذ معافیت در حین تحصیل وجود ندارد.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد.

چگونه می توان معافیت پزشکی سربازی را دریافت کرد؟

مشمولان برای دریافت معافیت پزشکی در ابتدا باید نزد پزشک معتمد نظام وظیفه رفته و در ادامه مراحل ذکر شده در مقاله را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }