آیدی نوین - هزینه و شرایط ثبت نام مدارس سمپاد 1402 – مزایا و معایب تیزهوشان

هزینه و شرایط ثبت نام مدارس سمپاد 1402 – مزایا و معایب تیزهوشان

شهریه و هزینه مدارس تیزهوشان

همونطور که اکثر دانش آموزا و والدین میدونن مدارس سمپاد(تیزهوشان) جزو بهترین مدارس سطح کشور هستن. اما خب این مدارس هم مثل مدارس دیگه شرایط و ضوابط خاص خودشون رو دارن. که تو این مقاله میخوایم به مقدار هزینه ها و مزایا و معایبشون بعه طور کامل بپردازیم پس با ما همراه باشید.

  • هزینــه، شهریـه و شرایـط ثبت نام مدارس سمپاد 1402 به چه صورتــــــــــــه؟
  • مدارس تیزهوشان چه مزایــا و معایبـــی دارن؟
  • منظور از شرط معدل و آزمون ورودی چیــــــه؟
  • امکانات مدرارس سمپاد شامل چه چیزایی میشـــه؟

این سوالات مهم و کاربردی رو درباره مدارس تیزهوشان تو این مقاله به شکل کامل برات توضیح دادیم. اما اگه هنوز فکر میکنی که تو انتخاب مدرسه باید اطلاعات بیشتری کسب کنی تا بتونی با یه انتخاب درست بهترین نتیجه رو بگیری حتما یه سر به مقاله زیر بزن و کامل مطالعش کن.

بهترین مدارس سطح کشور

«در ضمن مشاورای رتبه برتر و تیزهوشانی آیدی نوین بهت کمک میکنن که در کنار قبولی تو مدارس تیزهوشان بتونی خوب برای کنکورت درس بخونی و رتبه تک رقمی کسب کنی پس قبل خوندن مقاله فرم زیر و پر کن.»

مشاوران متخصص رتبه برتر آیدی نوین نه تنها تو انتخاب مدرسه بلکه تا رسیدنت به رتبه برتر همراهیت می کنن، کافیه فرم زیر رو پر کنی:

 دریافت مشاوره و برنامه ریزی از بهترین مشاوران آیدی نوین

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین، تو هم می تونی مثل خیلی ها رتبه برتر بشی. چون توی کنکور 98، 99 و 1400، بیش از 200 نفر با این برنامه رتبه برتر شدند.

مدارس سمپاد چیست؟

مدارس سمپاد (تیزهوشان)، به وسیله مرکز ملی پرورش استعداد های درخشانِ دانش پژوهان و با همکاری آموزش و پرورش تاسیس شدن. این مدرسه ها، ویژه ی دانش آموزای دارای بهره هوشی بالا و سطح علمی خوب ساخته شده و اکثر دانش آموزا سطح بالایی دارن. سرمایه گذاری روی دانش آموزای تیزهوش و فراهم کردن شرایط جهت شکوفایی خلاقیت و استعدادهاشون، تو سال های بعدی، موجب تحویل بزرگای عرصه ی علم و دانش به جامعه می شه. سطح آموزش و پژوهش دانش آموزا تو این مدارس خیلی بالاست. تو سال های اخیر خیلی از رتبه های برتر کنکور، دانش آموز تیزهوشان تهران و مشهد و باقی استان ها بودن. جدا از کنکور، دانش آموزا تو مدارس تیزهوشان برای مسابقات کشوری و استانی و همچنین المپیادهای جهانی به طور ویژه آموزش می بینن.

سمپاد مخفف چیست؟

«سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» به اختصار، سمپاد نامیده می شه. البته بین مردم، با اسم تیزهوشان هم میشناسنش. تو چند سال اخیر، بحث خارج شدن تیزهوشان از حالت سازمانی و تبدیلش به مرکز مطرح بوده. اگه این قضیه اجرایی بشه؛ با تشکیلات جدیدی به نام «ممپاد» روبرو میشید!

شرایط ثبت نام و ورود به مدارس سمپاد 1402

لازمه بدونید که مدارس سمپاد (تیزهوشان) توی تمام پایه های تحصیلی دانش آموز ثبت نام نمی کنن. و فقط دانش آموزای پایه ی هفتم و دهم بعد از قبولی آزمون شرایط ثبت نام توی مدارس تیزهوشان رو دارن. باقی پایه ها از بین خود تیزهوشان گلچین می شون. البته یه آزمون بین پایه ای هفتم به هشتم وجود داره که تو مواقع خاص اجرایی می شه.

ثبت نام پایه ی ششم به هفتم تیزهوشان 1402

برای ثبت نام دوره ی اول متوسطه تیزهوشان، علاوه بر این که باید دو تا شرط زیر رو داشته باشید؛ باید توی آزمون هوش هم شرکت کنید.

1- داشتن تابعیت ایرانی و یا اقامت قانونی برای اتباع

2- کل درس های نوبت دوم پایه پنجم و نوبت اول پایه ششم، دارای نتیجه ی خیلی خوب باشه. فقط توی یه درس، «نمره ی خوب» قابل قبوله. (شرط معدل)

ثبت نام پایه ی نهم به دهم تیزهوشان 1402

برای ثبت نام دوره ی دوم متوسطه تیزهوشان، باید سه شرط زیر رو داشته باشید و تو آزمون ورودی هم شرکت کنید.

1- داشتن تابعیت ایرانی و یا اقامت قانونی

2- شرط معدل: داشتن حداقل معدل کل سالانه 19 در پایه هشتم

3- تو پایه ی نهم مشغول تحصیل باشید.

آزمون میان پایه ای هفتم به هشتم سمپاد

هدف از برگزاری آزمون میان پایه ای، در واقع تکمیل ظرفیت مدارس استعدادهای درخشانه.

محیط و فضای تیزهوشان، برای تمام دانش آموزان پایه ششمی که سال اول حضورشون رو تو این مدارس می گذراونن؛ مناسب نیست. بعضی ها از فشار درسی زیاد استرس می گیرن. بعضی ها هم تو درساشون، معدل پایینی کسب می کنن. در نتیجه، ترجیح می دن تو یک مدرسه ی عادی ادامه تحصیل بِدَن.

به همین خاطر برای جایگزینی افراد مستعد، آزمونی برای تکمیل ظرفیت این جاهای خالی برگزار می شه. که به آزمون میان پایه ای معروفه.

آمار قبولی مدارس تیزهوشان نوبت اول و دوم

دوره اول: تو سال گذشته، تعداد 174 هزار و 343 نفر دانش آموزان پایه ششم، در آزمون تیزهوشان دوره اول ثبت نام کردن. از این تعداد، فقط 17 هزار و 233 نفر، موفق به قبولی شدن.

دوره دوم: تعداد 132 هزار و 132 دانش آموز پایه نهمی، تو آزمون دوره دوم متوسطه شرکت کردن. از این تعداد، 11 هزار 867 نفر، موفق شدن قبول بشن.

مزایا و معایب تیزهوشان

به طور کلی برای همه ی دانش آموزا، نمی شه یک نسخه ی واحد پیچید. شرط اول و اساسی برای ورود به مدارس تیزهوشان، وجود علاقه ی بسیار زیاد به یادگیری و کسب مهارت های جدید، در کنار ساعات آموزشی زیاد و قدرت تحمل استرسه. در ادامه چند نمونه از مزایا و معایب این مدارس رو بیان می کنیم.

مزایا و امکانات مدارس سمپاد

1- خیال نکنید که فقط شمای دانش آموز برای ورود باید گزینش بشید! تمام پرسنل اداری و معلمای تیزهوشان، باید گزینش بشن. معلمان مجموعه سابقه تدریس بالایی باید داشته باشن.

2- نسبت به مدارس عادی، به دلیل مباحث زیاد آموزشی، دانش آموزان ساعات بیشتری را در مدرسه می گذرانند. کمیت ساعات حصور در مدرسه، همراه با کیفیت واقعا قابل قبولی است.

3- وجود آزمایشگاه ها، وسایل آموزشی و بهترین شیوه های یادگیری

4- منابع درسی بیشتر علاوه بر دروس اصلی و پایه؛ همراه با الگوهای نوین آموزشی و انجام تکالیف

5- تدریس دروس به شکل کاربردی و عمق بخشی به یادگیری، که باعث درک رابطه ی درس های گوناگون می شود.

6- جنبه ی تئوری آموزش در کنار جنبه ی عملی آن پرداخته می شود. یعنی برای یادگیری عمیق اکثر مباحث، دانش آموزان در آزمایشگاه ها نیز به صورت عملی آن مبحث را تجربه و تمرین می کنند.

7- کلاس های خارج برنامه که بیشتر به منظور رشد استعدادهای پنهانی و کسب مهارت می باشد. این کلاس ها از ساخت انواع سازه ها و ماکت های فیزکی و رباتیک گرفته تا کسب مهارت های کامپیوتری نظیر برنامه نویسی و ساخت سایت را شامل می شود.

معایب تحصیل در استعدادهای درخشان

1- ممکن است دانش آموزان رفته رفته دچار احساس غرور کاذب و خود برتر بینی بشوند. این مورد، منجر به افت تحصیلی و کسب نتیجه ی ضعیف در کنکور خواهد شد.

2- حجم کتاب ها و برنامه های فوق العاده در این مدارس بسیار زیاد است. هر کسی تحمل آن را ندارد و خسته می شود.

3- معمولا دانش آموزان تیزهوشان، به دلیل برنامه های درسی بیش از حد، زمان حضور در میان دوستان و خانواده ی خود را پیدا نمی کنند. این مورد، می تواند منجر به وقوع افسردگی و عدم کسب مهارت های اجتماعی و ایجاد رابطه نماید.

4- تحصیل در این مدارس در اکثر مواقع مساوی است با ایجاد انتظار و توقع والدین و معلمان از دانش آموز! یا توقع و انتظار معجزه از دانش آموز نداشته باشید و یا انتظار عواقب بار روانی ایجاد شده بر دانش آموز را داشته باشید.

شهریه و هزینه مدارس سمپاد 1401

مدارس تیزهوشان در سال 1401 با توجه به امکانات و خدمات آموزشی، پژهشی و رفاهی که ارائه می دهند؛ از اولیاء دانش آموزان، شهریه دریافت می کنند.

شهریه مدارس تیزهوشان: «50 درصد شهریه ی مصوب غیر انتفاعی شهر محل زندگی، به علاوه هزینه کلاس های فوق برنامه و تقویتی» می باشد. مسئولیت تعیین شهریه بر عهده ی آموزش و پرورش می باشد. یعنی هزینه ی تحصیل در مدارس تیزهوشان تهران با استانی مانند آذربایجان شرقی (تبریز)، به طور قطع، متفاوت است.
البته شهریه پرداختی مدارس تیزهوشان، با توجه به متفاوت بودن شهریه مدارس غیرانتفاعی هر استان متفاوت می باشد.

نکته ای که همواره به آن تاکید می شود این است که همه ی دانش آموزان به شرط داشتن باقی شرایط، می توانند در تیزهوشان ثبت نام بکنند. به عبارت دیگر، هیچ مدرسه ای حق ندارد دانش آموز را به دلیل شرایط بد مالی و عدم پرداخت شهریه، از تحصیل محروم نماید.

حداقل و حداکثر شهریه مدارس تیزهوشان (1401-1402)

برای مدارس تیزهوشان در شهرهای مختلف ایران، با توجه به نوع برنامه ها و فعالیت های کلاسی متفاوت، حداقل و حداکثر شهریه برای پایه های مختلف در نظر گرفته شده که در جدول زیر می توانید آخرین تغییرات آن را مشاهده کنید.

جدول شهریه مدارس سمپاد

پایه تحصیلی

ساعت

حداقل شهریه

حداکثر شهریه

ابتدایی

31 ساعت درسی

2 میلیون 22 هزار تومان

5 میلیون 595 هزار تومان

هفتم،هشتم،نهم

38 ساعت درسی

2 میلیون 990 هزار تومان

6 میلیون 856 هزار تومان

دهم،یازدهم،دوازدهم

42 ساعت درسی

3 میلیون 780 هزار تومان

8 میلیون 419 هزار تومان

نقل و انتقال در مدارس تیزهوشان

در طول تحصیل ممکن است شرایطی پیش بیاید که دانش آموز در مدرسه ی فعلی خود قادر به ادامه تحصیل نباشد. در بحث نقل و انتقالات دانش آموزان تیزهوشان، دو نوع انتقالی وجود دارد.

انتقالی از یک شهر به یک شهر دیگر

درخواست انتقال از شهر محل قبولی به مدرسه ی شهر دیگر، در صورت داشتن این 4 شرط مورد قبول واقع می شود:

1- در آزمون تیزهوشان قبول شده باشد.

2- کف امتیاز و تراز علمی مدرسه مقصد را آورده باشد.

3- مدرسه مقصد ظرفیت خالی داشته باشد.

4- آموزش و پرورش هر دو شهر مبداء و مقصد موافقت کرده باشند.

انتقالی داخل یک شهر

در انتقالی داخل یک شهر، دو نکته را باید مد نظر قرار بدهید که در ادامه می گوییم:

1- داشتن شرایط ذکر شده در انتقالی از یک شهر به شهر دیگر

2- سال اول قبولی امکان جابجایی وجود ندارد و باید از سال بعد اقدام نمایید.

جهت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد نحوه ثبت نام و شهریه مدارس تیزهوشان فرم زیر را تکمیل کنید:

مشاوران متخصص رتبه برتر آیدی نوین نه تنها تو انتخاب مدرسه بلکه تا رسیدنت به رتبه برتر همراهیت می کنن، کافیه فرم زیر رو پر کنی:

 دریافت مشاوره و برنامه ریزی از بهترین مشاوران آیدی نوین

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین، تو هم می تونی مثل خیلی ها رتبه برتر بشی. چون توی کنکور 98، 99 و 1400، بیش از 100 نفر با این برنامه رتبه برتر شدند.

سوالات متداول

در اینجا به سوالات رایج شما درباره ی مدارس سمپاد یا همان تیزهوشان می پردازیم.

آیا مدارس تیزهوشان خوابگاه دارند؟

هنگام انتخاب مدرسه و رشته ی خود جهت تحصیل در مدارس تیزهوشان نهایت دقت را خرج دهید. زیرا این مدارس به صورت کلی فاقد خوابگاه می باشند و همچنین نقل و انتقال در آنها تابع یک سری شرایط و قوانین خاص است.

آیا مدارس تیزهوشان خوب است؟

هم بله و هم خیر! همه چیز بستگی به شرایط و اهداف درسی و زندگی شما دارد. اگر توان و تحمل فشار درسی زیاد را دارید، بله خوب است و حتی می شود گفت که عالی است. اما اگر می خواهید که درس ها را سطحی و گذری یاد بگیرید، مدارس دیگر در انتظار شما هستند!

شهریه مدارس تیزهوشان در سال 1401 چقدر است؟

شهریه مدارس تیزهوشان در مناطق مخالف با هم متفاوت است و با شرایط مالی ساکنان ارتباط مسقیم دارد در این مقاله به طور تقریبی شهریه مدارس تیزهوشان بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }