آیدی نوین - شرایط و مدارک مورد نیاز معافیت کفالت چیست؟ (1400)

شرایط و مدارک مورد نیاز معافیت کفالت چیست؟ (1400)

شرایط و مدارک مورد نیاز معافیت کفالت چیست؟

شرایط و مدارک مورد نیاز معافیت کفالت چیست؟ از پدر، مادر، خواهر و برادر گرفته تا فرزند؛ می توان اقدام به دریافت معافیت کفالت نمود.

برای دانستن شرایط و انواع معافیت کفالت، با آیدی نوین همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر و سریع تر می توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد نحوه گرفتن شرایط معافیت کفالت پدر بیمار یا بالای 60 سال با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

معافیت کفالت چیست؟

زمانی که مشمول، مجبور به نگهداری و حضانت یکی از افراد خانواده (از پدر و پدربزرگ و خواهر برادر گرفته تا فرزند) است؛ می تواند از معافیت کفالت استفاده کند. البته این نوع معافیت، خود به 2 دسته ی موقت و دائم تقسیم بندی شده و 11 حالت را شامل می شود.

کمیسیون معافیت چیست؟

مشمولان متقاضی کفالت، باید درخواست و مدارک خود را به کمیسیون معافیت ارائه بدهند. پس از بررسی و تایید وضعیت شما، می توانید کارت کفالت خود را دریافت نمایید.

ساختار کمیسیون معافیت

  • نماینده دادستان شهرستان
  • بخشدار و یا نماینده شهرستان
  • رئیس و یا نماینده سازمان نظام وظیفه شهرستان
  • یک نفر از نمایندگان شورای اسلامی شهرستان مربوطه

میخواید از آخرین اخبار سربازی اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

3 شرط اساسی دریافت معافیت کفالت

1- جهت اقدام، اول از همه باید به سن مشمولیت رسیده باشید. (حتی در 17 سالگی نیز نمی توانید برای این معافیت درخواست خود را ارائه بدهید.)

2- به هیچ وجه نباید غیبت از خدمت داشته باشید؛ مگر این که آن را به نحوی موجه بکنید.

3- کس دیگری جز شما برای سرپرستی و مراقبت وجود نداشته باشد. (مثلا برادر بالای 18 سال نداشته باشید.)

انواع معافیت کفالت

همان طور که گفتیم، کفالت خود شامل 11 حالت مختلف می شود. با هم آنها را بررسی می کنیم.

1- کفالت پدر

اگر سن پدر، بالای 70 سال باشد و برادر بالای 18 سال نیز نداشته باشید؛ می توانید اقدام به دریافت معافیت کفالت کنید. قابل ذکر است در صورتی که سن پدر بالای 70 سال نباشد؛ ولی قادر به انجام کارهای خود و اداره ی آن نیست نیز؛ می توان اقداماتی انجام داد. شرط آن این است که فرد مشمول تنها فرزند پسری باشد که بالای 18 سال سن دارد.

بیماری های کفالت پدر

  • هرگونه عمل جراحی مغز
  • دیابت
  • سرطان های بد خیم
  • قطع و یا از کار افتادگی اندام فوقانی و یا تحتانی و بسیاری از بیماری های دیگر

2- کفالت مادر

در صورتی که همسرِ مادر فوت کرده باشد و یا مادر مطلقه باشد؛ می توان اقدام به دریافت معافیت کفالت کرد. جوان بودن و شاغل بودن مادر در این امر تاثیری ندارد. اگر مادر مجددا ازدواج کند، قضیه ی معافیت کنسل می شود؛ مگر اینکه همسر مادرشان (ناپدری)، بالای 70 سال سن داشته باشد و یا دچار بیماری و محتاج مراقبت باشد. این دسته از مشمولان می توانند معافیت موقت 30 ماهه دریافت کنند.

3- کفالت پدر بزرگ و مادر بزرگ

اگر پدر بزرگ و مادر بزرگ کسی در حال حاضر فرزندی نداشته باشد (همه فرزندان شان فوت کرده باشند) و توانایی انجام کارها و اداره کردن خود را ندارد؛ درصورت تایید کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، می توان اقدام به دریافت معافیت کفالت کرد. البته قابل ذکر است که اگر مشمولان، مادر بزرگشان فرزند و همسری نداشته باشد؛ نیازی به تایید کمیسیون پزشکی نخواهند داشت.

4- کفالت برادر بیمار

مشمولانی که برادر بیمار دارند می توانند اقدام به معافیت کفالت برادر کنند؛ درصورتی که علاوه بر تایید بیماری توسط کمیسیون پزشکی، شروط زیر را نیز داشته باشد:

  • نداشتن برادر دیگر با سن بالای 18 سال
  • پدر و مادر در قید حیات نباشند
  • عدم تاهل برادر بیمار

5- کفالت خواهر مجرد

در صورتی که خواهر مجرد (حتی بالای 18 سال سن) دارید و پدر و مادر در قید حیات نیستند؛ می توانید برای کفالت خواهرتان اقدام کنید. لازم به ذکر است که این معافیت موقت خواهد بود. زمانی که خواهر ازدواج کند؛ مشمول باید به خدمت سربازی برود. (در برخی موارد، مشمولال توانسته اند بعد از چندین بار تمدید معافیت موقت، معافیت دائم دریافت کنند.)

6- کفالت برادر و خواهر صغیر

در صورتی که پدر و مادر فوت کرده باشند و خواهر و برادر صغیر (زیر 18 سال) باشند، می توان برای کفالت خواهر و برادر اقدام کرد که موقت می باشد. اگر خواهر ازدواج کند و یا برادر به سن قانونی برسد؛ از تکلف مشمول خارج می شوند و مشمول باید به خدمت سربازی برود.

7- کفالت سه خواهری

مشمولان خدمت سربازی که دارای سه خواهرند، با داشتن یک سری شرایط می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. برای دریافت معافیت حتی اگر خواهر مشمول خدمت، متاهل باشد؛ مشکلی برای دریافت کارت وجود ندارد. فرد مشمول باید توجه کند که زمان اقدام به دریافت معافی، هر سه خواهرش باید در قید حیات باشند؛ اگر برادر مفقود الاثر و یا برادر در بند زندان داشته باشد، نمی تواند معافیت کفالت سه خواهری بگیرد. افرادی که پدر و مادرشان در قید حیات هستند، در صورتی می توانند از این معافیت بهره مند شوند که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) باشند. اگر فرد مشمول، برادر ناتنی سه خواهر باشد، می بایست از طریق پدر و یا مادر، با آنها رابطه ی نسبی (خونی) داشته باشد.

8- کفالت خواهر و برادر معلول

این کفالت، زیر مجموعه ی معافیت های بهزیستی است و شامل داشتن دو خواهر، دو برادر و یا خواهر و برادر معلول می باشد. در این مورد، فوت والدین ملاک نیست. اگر دو فرزند معلول باشند و فرزند پسر سالم دیگری هم باشد؛ باز هم مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد بود. نکته اینجاست که فقط یکی از پسران سالم باید از این معافیت استفاده کند. برای استفاده از این طرح، نباید غیبت کرده باشید و خواهر و برادر معلول، تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند.

9- کفالت والدین معلول

اگر پدر، مادر و یا هر دوی آنها معلول باشند؛ می توان برای این طرح اقدام کرد. برای گرفتن کفالت مادر معلول، مادر باید تحت حمایت بهزیستی باشد.

برای گرفتن کفالت پدر معلول، مشمول نباید برادر بالای 18 سال داشته باشد.

10- کفالت فرزند

در صورت فوت همسر و داشتن فرزند (جنسیت فرزند تاثیری ندارد) و عدم ازدواج مجدد، می توان از خدمت سربازی به طور موقت معاف شد. در صورت ازدواج فرزند دختر و یا به سن قانونی رسیدن فرزند پسر، معافیت موقت لغو و باید به خدمت سربازی رفت.

11- کفالت کمیته امداد

مشمولان تحت حمایت بهزیستی، علاوه بر آسان گیری در انتخاب محل خدمت، از حقوق سربازی بیشتری برخوردار خواهند بود. در کفالت کمیته امداد، شرط نداشتن برادر بالای 18 سال مهم نیست. مشمول می تواند چندین برادر بزرگ تر داشته باشد. با این حال، فقط یکی از پسران حق استفاده از معافیت کفالت کمیته امداد را خواهد داشت.

میخواید از آخرین اخبار سربازی اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

مدارک مورد نیاز معافیت کفالت

  • پرکردن برگه وضعیت مشمولین (برگه شماره 1)
  • داشتن برگه معاینه اولیه مشمولین (برگه شماره 2)
  • اصل و نسخه کپی تمام صفحات شناسنامه عکس دار
  • اصل و نسخه کپی کارت ملی
  • یک قطعه عکس پرسنلی 4×3
  • اصل و یا گواهی آخرین مدرک تحصیلی
  • شناسنامه ی پدر، مادر، خواهران و برادرانی که اقدام به کفالت آنها کرده اند.
  • کارت ملی پدر و مادر
  • پر کردن برگه مشخصات شخصی که با توجه به شرایط آن، معافیت کفالت دریافت می شود.
  • پر کردن برگه تکمیلی وضعیت مشمول (برگه شماره 4)
  • و داشتن گواهی اشتغال به خدمت برای مشمولانی که در حین خدمت، متقاضی دریافت معافیت کفالت می شوند.
جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد نحوه گرفتن معافیت کفالت با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

2 replies on “شرایط و مدارک مورد نیاز معافیت کفالت چیست؟ (1400)”

profile avatarمحمد علی عرب محمدی گفت:

سلام بنده ۲۵سالمه و زن و بچه ۲ساله دارم و یک برادر دارم که ۲ ماه دیگر ۱۸ ساله می شود و ۴ خواهر دارم پدرم فوت شده و مادرم تحت پوشش کمیته امداد است آیا می توان کفالت بگیرم آیا متاهل بودن من مانع نمی باشد؟؟

profile avatarسعید نورالهی گفت:

در صورت نداشتن غیبت، فقط فرزند ارشد خانواده می تواند کفالت بگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 70703039 (021) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }