آیدی نوین - شرایط تحصیل همزمان ۲ رشته در دانشگاه آزاد

شرایط تحصیل همزمان ۲ رشته در دانشگاه آزاد

شرایط تحصیل همزمان ۲ رشته در دانشگاه آزاد

شرایط تحصیل همزمان ۲ رشته در دانشگاه آزاد را در این مقاله برای شما آماده کرده ایم.

با آیدی نوین همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد نحوه تحصیل همزمان 2 رشته در دانشگاه آزاد اسلامی با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

دانشگاه آزاد اسلامی در طی سال های اخیر امکان تحصیل در دو رشته را برای داوطلبان تحصیل در این دانشگاه فراهم کرده است. طبق قانون تحصیل همزمان در 2 رشته، این امکان برای دانشجویان و پذیرفته ‌شدگان دوره ‌های کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است و داوطلبان این امکان را دارند که در رشته دیگر همان مقطع یا در مقطع پایین ‌تر به طور همزمان تحصیل کنند.

میخواید از آخرین اخبار دانشگاه آزاد اطلاع پیدا کنید؟

شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنید تا اخبار مهم خیلی سریع براتون ارسال بشه

تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد در 2 رشته

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم امکان این را خواهند داشت که فقط در مقاطع کاردانی یا کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به طور همزمان در رشته دوم ادامه تحصیل دهند. این دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، امکان تحصیل همزمان را ندارند.

همچنین اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌ توانند از امکان تحصیل در این دانشگاه بهره مند شوند. داوطلبان می ‌توانند در مقطع کارشناسی با رعایت ضوابط و مقررات به تحصیل بپردازند.

نکته قابل توجه برای دانشجویان و متقاضیانی که مایل به تحصیل همزان در 2 رشته دانشگاه آزاد هستند، این است که امکان تحصیل در رشته دوم، تنها برای یکبار فراهم است.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مدت زمان تحصیل فقط یکبار می‌ توانند درخواست تحصیل در رشته دوم را ارائه دهند. همچنین داوطلبان نمی‌ توانند رشته دوم را تغییر دهند. پذیرفته‌ شدگانی که در دو رشته مشغول به تحصیل هستند، نمره دروس گذرانده‌ شده در مقاطع کاردانی و کارشناسی شان نباید کمتر از ۱۲ باشد.

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان دانشگاه آزاد

طبق قانون و شیوه نامه تصویب شده توسط شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد، دانشجویان به غیر از استعداد درخشان در دوره‌ های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد می توانند در دو رشته تحصیلی با رعایت ضوابط کلی آیین نامه کاردانی و کارشناسی مصوب دانشگاه تحصیل کنند. هدف از این کار تعیین چارچوب قانونی برای اجرای صحیح تحصیل همزمان در دوره‌ های آموزشی کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دو رشته تحصیلی و در همان مقطع یا مقطع پایین‌ تر در یک یا دو واحد دانشگاهی است.

قوانین تحصیل دانشجویان در 2 رشته دانشگاه آزاد به صورت همزمان

  • پذیرفته شدگان و دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته واحد‌های دانشگاهی علاوه بر تحصیل حضوری یا مجازی در مقطع و رشته فعلی خود می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع تحصیلی یا در مقطع تحصیلی پایین‌تر در واحد دانشگاهی مبدا یا واحد دانشگاهی دیگر بطور همزمان تحصیل کنند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز می ‌توانند در یک رشته از رشته ‌های مقاطع کاردانی یا کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته در صورت رعایت این شیوه نامه بطور همزمان در رشته دوم تحصیل کنند.
  • متقاضی ادامه تحصیل در رشته دوم می ‌تواند فقط از مدت زمان معافیت نظام وظیفه در رشته اول، از تحصیل همزمان در دو رشته استفاده کند.
  • حداکثر مدت تحصیل برای دانشجویان مشمول این شیوه نامه مدت مجاز تحصیل در رشته اول است.
  • دانشجو در مدت زمان تحصیل فقط یک بار می‌ تواند درخواست تحصیل در رشته دوم را ارائه دهد.
  • تغییر رشته در رشته دوم امکان پذیر نیست.
  • آن دسته از دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند در صورتی که در رشته اول انصراف از تحصیل بدهند یا اخراج آموزشی شده باشند، می توانند رشته دوم را تا سقف مجاز مدت زمان معافیت از نظام وظیفه در رشته اول ادامه تحصیل بدهند.

شرایط تطبیق و معادل سازی واحد‌های درسی برای تحصیل 2 رشته در دانشگاه آزاد

  • درس یا دروسی که عنوان یا شرح درس آن در برنامه درسی رشته ‌های مورد تائید و مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم یا شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد وجود داشته باشد، قابل معادل سازی است.
  • محل گذراندن دروس قبلی دانشجو باید یکی از واحد ‌ها یا مراکز دانشگاه آزاد، دانشگاه‌ ها یا موسسات آموزش عالی مورد تائید وزارت علوم باشد و از نظر نحوه ورود و تحصیل «مدرک پایه مورد نظر، ادامه تحصیل با تاکید بر عدم تداخل تحصیلی و عدم تحصیل همزمان در دو رشته یا دو دانشگاه» مغایرت با مقررات آموزشی وزارت علوم و دانشگاه آزاد نداشته باشد.
  • نمره درس کاردانی و یا کارشناسی حداقل ۱۲ و بالاتر باشد.
  • دروس گذرانده شده در هر مقطع تنها در مقطع هم سطح یا مقطع پایین ‌تر قابل معادل سازی است.
  • دروس جبرانی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد متقاضی تحصیل همزمان که در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته گذرانده با رعایت بند‌های این ماده قابلیت معادل سازی را دارند.
  • تطبیق واحد‌های درسی رشته اول برای رشته دوم پس از ثبت قطعی نمره و درخواست دانشجو با تائید گروه آموزشی رشته اول و دوم طبق مقررات معادل سازی دروس انجام و ثبت می‌شود.
  • دانشجو می‌تواند واحد‌های درسی را که به لحاظ محتوی تطابق موضوع داشته باشند، صرفا در یکی از دو رشته بگذرانند و پس از پایان هر نیم سال و قبل از ثبت نام در نیمسال بعد تطبیق واحد‌های درسی در رشته دوم با تائید گروه آموزشی رشته دوم انجام می‌شود. لازم است سرفصل دروس تا ۸۰ درصد تطابق داشته باشد و با در نظر گرفتن مقررات در دوره ‌های کاردانی و کارشناسی معادل سازی دروس گذرانده شده انجام شود.
  • دروس کارآموزی، کارورزی، طرح سمینار، پروژه، کارگاهی، عملیات صحرایی، دروس پیش دانشگاهی، دروس جبرانی، پایان نامه کارشناسی قابل معادل سازی نیست.
جهت دریافت مشاوره تخصصی و پاسخگویی به سوالات در مورد خواندن 2 رشته به صورت همزمان در دانشگاه آزاد با شماره زیر تماس بگیرید:
شماره تلفن مشاور تلفنی آنلاین آیدی نوین

سوالات متداول

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قادر به تحصیل همزمان در کدام مقاطع تحصیلی می باشند؟

دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند در مقطع کاردانی یا کارشناسی شرکت کنند.

داوطلبان تا چه زمانی می توانند در دو رشته دانشگاه آزاد به صورت همزمان تحصیل نمایند؟

حداکثر مدت‌ تحصیل‌،‌ مدت‌ مجاز تحصیل‌ در رشته‌ اول‌ می باشد.

آیا پذیرش دانشجویان در رشته دوم نیازمند آزمون ورودی است؟

خیر، پذیرش دانشجویان در رشته دوم نیازی به آزمون ورودی ندارد و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }