آیدی نوین - شروع از آبان و آذر برای کنکور – نقشه راه رتبه برترهای کنکور!

شروع از آبان و آذر برای کنکور – نقشه راه رتبه برترهای کنکور!

شروع از آبان و آذر برای کنکور

یکی از اصلی ترین دغدغه های بچه ها شروع از آبان و آذر برای کنکور هست. پاییز زمانیه که به طور رسمی موتور جدی خوندن برای کنکور شروع میشه و خیلی ها تصمیم میگیرن از این بازه زمانی جدی و محکم برای کنکور بخونن. اما اشتباه خیلی ها عدم داشتن برنامه ریزی کنکور درست و اصولیه که موجب میشه خیلی زود بیخیال کنکور و جدی خوندن بشن و خیلی زود خسته میشن. توی این مقاله طی 5 گام بهتون یاد دادیم که چطوری یه برنامه ریزی درست و اصولی داشته و بتونید حداقل هایی برای شروع پرقدرت و تداوم اون بدون خستگی داشته باشید. به عنوان مثال شما با مطالعه بعضی از دروس سخت و دشوار از حذف این دروس در ادامه جلوگیری میکنید و میتونید که پرقدرت تر توی کنکور ظاهر بشید.

 

میشه با شروع از آبان و آذر برای کنکور موفق شد؟

در جواب باید گفت: قطعا امکان پذیره و قطعا این اتفاق می تونه بیوفته به شرطی که زمان بیشتری رو از دست ندی و اصولی، منظم و قوی شروع کنی به درس خوندن و توی این راه، درس خوندن و تمرین کردنت مستمر باشه و تمام اصول لازم برای موفقیت رو اجرا کنی و به برنامه ی خودت متعهد باشی.

دریافت برنامه  از رتبه برتر های آیدی نوین

فرم زیر رو پر کن تا طی چند ساعت یکی از مشاورین رتبه برتر آیدی نوین باهات تماس بگیره، به سوالاتت پاسخ بده و بهت برنامه درسی اختصاصی خودت رو بده:

با برنامه ریزی اصولی که از سمت رتبه برتر های کنکور برات انجام میشه، خیالت راحته که داری از برنامه ای استفاده میکنی که قبلا امتحان خودشو پس داده و چندین دانش آموز دیگه رو رتبه برتر کرده. 

 

اهمیت پاییز برای کنکوری ها

با توجه به تغییرات کنکور 1402 و تاثیر مستقیم معدل بر تراز نهایی شما، پاییز فصل مهمی برای دانش آموزانی که هنوز مشغول تحصیلن هست. به این دلیل که توی این فصل اون ها با برنامه راهبردی مدرسه و معلماشون درگیرن و در کنار اون حتما باید برنامه ریزی دقیقی برای کنکورشون داشته باشن. از طرف دیگه داوطلبینی که پشت کنکورن، ماه پاییز به شدت ماه قابل توجه ای برای اون ها به حساب میاد. به این دلیل که پاییز آخرین ماه قبل از کنکور دی هست و بهترین فرصت برای مطالعه دروس تا قبل از رسیدن به بازه جمع بندی و حذف دروس سخته. بعد از گذشت پاییز اگه هرکدوم از این دو دسته از داوطلبین نتونن به خوبی برنامه ریزی کنن و از پس مطالعه دروس سختشون برنیان مجبور به حذف این دروس برای موفقیت در کنکور میشن.

 

برنامه ریزی اصولی در 5 گام برای شروع از پاییز

تو برای یه شروع پر قدرت از آبان و آذر باید برنامه ریزی اصولی داشته باشی. اینو به یاد داشته باش که هر برنامه ریزی، برنامه ریزی درست و نتیجه بخش نیست. حتما میپرسی یعنی چی؟ خیلی ها توی این سال ها بدون دونستن اصول برنامه ریزی از برنامه های آماده ای که در سطح اینترنت پیدا میشه استفاده کردن و از اونجایی که اون برنامه ریزی ها استاندارد و متناسب با خودشون نبودن خیلی زود ازش خسته شدن و قید برنامه ریزی و هدفمند درس خوندن رو زدن. در این بخش توی 5 گام بهت یاد میدیم که چطوری باید حداقل هایی برای برنامه ریزی صحیح و اصولی داشته باشی.

1-آشنایی با انواع برنامه ریزی

در اولین گام تو باید با انواع برنامه ریزی ها آشنا بشی و بهترین نوع اون رو بشناسی. با شناخت انواع برنامه ریزی تو متوجه میشی که کدوم برنامه ریزی مناسب توعه و یا حتی شاید تا الان داشتی برنامه اشتباهی رو دنبال میکردی.

برنامه ریزی زمانی

برنامه ریزی زمانی، همونطور که از اسمش پیداس تمرکز ویژه ای بر روی مقوله زمان داره. به این صورت که شما در این برنامه ریزی فقط با زمان سر و کار دارید و خبری از میزان و حجم درسی که باید بخونید نیست. به عنوان مثال شما باید در روز سه شنبه از ساعت 18 الی 20 ریاضی بخونید. حالا اینکه چه قدر بخونید یا کدوم فصل رو اول بخونید به هیچ وجه توی این نوع برنامه ریزی جایگاهی نداره. این نوع برنامه ریزی با اینکه هنوز هم خیلی ها اون رو برای بچه ها تجویز میکنن، منسوخ شده و دیگه نتیجه بخش نیست. به این دلیل که این برنامه ریزی گنگه و باعث سردرگمی مخاطبش میشه.

برنامه ریزی حجمی

برنامه ریزی حجمی که به برنامه راهبردی آزمون هم معروفه، برعکس برنامه ریزی زمانی به مقوله حجم دروس توجه داره. در این نوع برنامه ریزی فقط حجم دروسی که شما باید مطالعه کنید مشخص میشه و هیچ صحبتی از زمانی که شما باید برای هر درس بزارید مشخص نشده. به عنوان مثال شما باید در روز سه شنبه فصل اول ریاضی رو بخونید و تمام. این نوع برنامه ریزی که خیلی ها هم ازش استفاده میکنن به دلیل عدم مشخص بودن زمان مطالعه قابلیت شخصی سازی پایینی داره و نمیتونه به خوبی برای هر شخص نتیجه بخش باشه.

برنامه ریزی حجمی زمانی

برنامه ریزی حجمی زمانی که ترکیبی از دو برنامه ریزی بالاست، بهترین نوع برنامه ریزی در حال حاضره که جدیدا خیلی مورد توجه قرار گرفته. در این نوع برنامه ریزی به مقوله حجم و زمان به طور یکسان توجه میشه و همین دلیل باعث میشه که این نوع برنامه ریزی از قابلیت شخصی سازی بالایی برخوردار باشه. به عنوان مثال در این نوع برنامه ریزی شما باید در روز سه شنبه از ساعت 18 الی 20 فصل اول ریاضی رو تموم کنید. با توجه به قابلیت شخصی سازی قوی که این نوع برنامه ریزی داره میتونه این حجم و زمان برای هر فرد متغییر باشه و حداکثر راندمان رو از دانش آموزان نشون بده.

 

2- قواعد برنامه ریزی اصولی شروع از آبان برای کنکور

حالا که با انواع برنامه ریزی آشنا شدی باید قواعد پایه برنامه ریزی اصولی و صحیح رو بشناسی. این قواعد به ظاهر ساده تاثیر به شدت زیادی در عدم خستگیت و همینطور انگیزه ات برای ادامه برنامه ات داره.

شناخت خودت، اولین و مهمترین گام

اولین و مهمترین قاعده برنامه ریزی اصولی، شناخت توانایی ها، نقاط قوت ها و ضعفتونه. خیلی مهمه که شما بدونید به عنوان مثال توی درس شیمی نمیتونید به خوبی خودتون رو نشون بدید. یا اینکه خیلی راحت از پس درس فیزیک برمیاید. این شناخت باعث میشه توی برنامه ریزیتون درس هایی که توش ضعیفتر هستید رو بشناسید و زمان بیشتری بهش اختصاص بدید. اگه نمیدونید که توی کدوم دروس ضعف دارید شرکت در آزمون های آزمایشی پیشنهاد خیلی خوبیه که در ادامه براتون توضیح میدیم.

اهمیت استراحت در برنامه ریزی

استراحت کردن دومین قاعده برنامه ریزی اصولی شروع از آذر برای کنکور هست، خیلی از بچه هایی که قصد دارن به صورت جدی برای کنکور بخونن این مقوله رو رعایت نمیکنن(به عنوان مثال شبا دیر میخوابن یا پشت سرهم و بدون استراحت 3 الی 4 ساعت درس میخونن) در ادامه دو نوع استراحت در برنامه ریزی رو بهتون معرفی میکنیم.

1. استراحت های روزانه بین درس ها

نوع اول استراحت، استراحت های روزانه بین پارت های درسی هست. به عنوان مثال اگه قراره توی روز 6 ساعت درس بخونی این 6 ساعت رو چند تا پارت 1 ساعته تقسیم میکنی و بین هر پارت بین ده دقیقه الی یه ربع استراحت میکنی. البته استراحت کردن به معنی رفتن توی فضای مجازی نیست! این استراحت های کوتاه تاثیر خیلی زیادی روی راندمان تحصیلیتون میزاره و از خستگی ذهنتون جلوگیری میکنه.

2. استراحت و تفریح در طول هفته

بهتره که یه روز رو توی هفته برای خودت به صورت کامل خالی کنی و به تفریحات و استراحت بپردازی. بهتره تفریح هایی انتخاب کنی که میدونی کلی بهت انرژی میده و حالتو خوب میکنه. توی اون یه روز سعی کن حسابی خستگیت رو در کنی تا دوباره انرژی داشته باشی که بتونی درس هات رو به خوبی بخونی. تفریح خیلی خوبه ولی اینو یادت باشه که نباید بزاری بیشتر از یه روز بشه. به خودت یادآوری کن که هدف بزرگتری داری که باید انجامش بدی.

گزارش کار و نتایجش

یادداشت گزارش کاری که انجام دادی در پایان روز، بهت کمک میکنه تا روند پیشرفت خودت رو بعد از مدتی ببینی.و همینطور میانگین ساعت مطالعه ات رو توی هفته در بیاری. به عنوان مثال متوجه میشی که توی هفته 60 ساعت درس خوندی و این بهت کمک میکنه تا برای هفته آینده سعی کنی اینو به 65 الی 70 ساعت برسونی و همینطوری این روند رو ادامه بدی.

بهتره گزارش کارت رو دقیق بنویسی و همیشه بهش پایبند باشی، اگه یه روز هیچی درس نخوندی حتما بنویس که امروز هیچی درس نخوندم و این یادداشت کردن هارو هیچوقت کنار نزار.

 

3- اهمیت آزمون های آزمایشی در شروع از آذر برای کنکور

آزمون های آزمایشی یکی از مقوله های مهم در شروع از آبان برای کنکور به حساب میاد. این آزمون ها بیش از هر زمان دیگه ای توی پاییز مورد توجه قرار میگیره چون رسما موتور مطالعه جدی برای کنکور از این ماه ها شروع میشه. آزمون آزمایشی بهت کمک میکنه تا خودت رو بسنجی و از نقاط قوت و ضعفت باخبر بشی. اینجوری میتونی علاوه بر دیدن روند پیشرفتت رو درس هایی که توی آزمون های آزمایشی ضعف داری بیشتر تمرین کنی و توی آزمون های بعدی نتایج بهتری داشته باشی. مزیت بعدی شرکت در آزمون های آزمایشی آمادگی هرچه بیشتر برای کنکور سراسریه. شما توی کنکور بیشتر از هرچیز دیگه ای با تست سروکار دارید و این آزمون ها شبیه سازی خوبی برای کنکور سراسری و تمرین برای اون به حساب میاد.

 

4- استفاده از منابع کمک درسی در شروع از آبان و آذر برای کنکور

منابع کمک درسی مثل یه شتاب دهنده میمونه، استفاده از این منابع به دلیل توضیح از دید دیگه ای فهم و یادگیری دروس رو برات آسون تر میکنه با سوالات تستی و تحلیل اونا بهت کمک میکنه تا نکات مهم هر درس رو توی ذهنت تثبیت کنی. اگه قصد داری از بهترین منابع کمک درسی رشته خودت باخبر بشی فرم زیر رو پر کن تا از رتبه برتر های رشته خودت یک جلسه مشاوره رایگان بگیری.

 

دریافت لیست بهترین منابع کمک درسی  از رتبه برتر های آیدی نوین

فرم زیر رو پر کن تا یکی از رتبه برتر های رشته خودت طی چند ساعت بهت زنگ بزنه و لیست بهترین منابع کمک درسی رشته خودت رو بهت بده:

 این سال ها به دلیل رقابت فشرده و سنگین کنکور  منابع کمک درسی یک امر واجب و حیاتی به حساب میاد. 

 

5- مدیریت روابط در شروع از آبان و آذر برای کنکور

اخرین گام موثر در یک برنامه ریزی اصولی، مدیریت روابط عاطفی، دوستانه و خانوداگی در شروع از آبان و آذر برای کنکوره، روابط تو با آدم های مختلف تاثیر مستفیمی روی روند مطالعه و رشدت میزاره، اگه نتونی به خوبی روابط خودت رو مدیریت کنی به شدت روند پیشرفتت توی خطر قرار میگیره و امکان شکست و عدم تداوم برنامه ریزیت  افزایش پیدا میکنه.

مدیریت روابط خانوادگی

خانواده شما اولین و مهمترین کانون آرامش یا عدم آرامش شمارو شامل میشن. در ابتدا بهتره که سطح توقعاتتون رو از خانواده به شدت بیارید پایین و از ورود به مباحث حاشیه و… دوری کنید. خانواده میتونه کمک خیلی زیادی بهت بکنه ولی سعی کن از شرکت توی بحث های حاشیه ای فامیل دوری کنی و اون حاشیه امنی که توی خونه برای مطالعه برای خودت ساختی رو حفظ کنی.

مدیریت روابط دوستانه

برای مدیریت رابطت با دوستات باید دوست های آسیب زا رو از زندگیت حذف کنی حالا هرچه قدر هم که عزیز هستن. حالا دوست های آسیب زا کیا هستند؟

  • کسایی که مدام بهت میگن ماکه نمیخونیم توهم نیازی نیست بخونی و ولش کن و این حرفا
  • کسایی که مدام بهت انرژی منفی میدن و از درد ها و مشکلاتشون بهت میگن و باعث میشن حالت بد بشه
  • کسایی که حرف هایی میزنن که باعث میشه ذهنت درگیر بشه. شاید اون حرف ها در ظاهر بد نباشه اما باعث میشه تو نتونی روی درس خوندن تمرکز کنی و فکرت درگیر صحبت های اونا بشه.

جذف این دسته از آدم ها خیلی واجبه و بهت کمک میکنه یه مانع خیلی بزرگ رو از سر راهت برداری. حقیقتی که باید بدونی اینه که تو داری وقتت رو،  ذهنت رو، پولت رو به خاطر کنکور خرج و استفاده میکنی و باید توی این مسیری که داری میری کمی خودخواه باشی و اینو بدونی که موفقیت خودت از هرچیزی واجبتره.

مدیریت روابط عاطفی

آخرین رابطه که هر ساله باعث میشه خیلی ها به خاطرش از کنکور کلی عقب بمونن یا به کل بیخیالش بشن روابط عاطفی یا شکست در اونه. بچه ها اینو یادتون باشه که امسال سال سرنوشت سازتونه. شما بعدا کلی وقت برای تجربه احساسات و اتفاقات جدید هستید. این یک سال رو باید بیخیال این قضیه بشید و نزارید که تمرکزتون رو بهم بزنه. البته بعضی ها هم هستند که رابطه عاطفی عمیقی از قبل داشتن و الان نمیتونن به هر دلیلی کنارش بزارن. بهترین کار برای این دسته از آدما اینه که شریک عاطفیشون رو قانع بکنن که امسال سال سرنوشت سازشونه و باید تمرکزشون رو روی کنکور بزارن و سعی کنن از اینکه رابطشون رابطه سمی و آسیب زا بشه دوری کنن.

 

شرکت در کلاس های خصوصی در پاییز

در کنار کتاب های کمک آموزشی DVD های آموزشی و کلاس های کنکور و کلاس های خصوصی هم می تونه خیلی مفید باشه. مخصوصا برای کسایی که توی دروس ریاضی فیزیک از پایه مشکل دارن و با خوندن درسنامه ی کتاب های استاندارد، توانایی گرفتن درصد بالایی از تست ها رو ندارن.

از اهمیت کتاب درسی غافل نشو:

البته کلاس کنکور و DVD ها برای همه‌ی بچه ها توصیه نمی‌شه قطعا اولویت اولمون استفاده از کتاب درسی و درسنامه های کتاب های کمک آموزشیه به این دلیل که دیدن فیلم آموزشی یا کلاس کنکور زمان بر و انرژی بره. پس بعد از این دو فقط پس از ناامید شدن از دریافت نتیجه ی عالی از درسنامه ها استفاده کنید.

 

ساعت مطالعاتی در شروع از آبان و آذر برای کنکور 1402:

ساعت مطالعه‌ی مورد نیاز هرکسی برای رسیدن به این برنامه ی راهبردی بسته به سرعت مطالعاتی افراد و پیشینه ی مطالعاتیشون متفاوته ولی به طور میانگین دوازدهمی ها باید روز هایی که مدرسه دارند 6 ساعت و روز هایی که مدرسه ندارند 10-12 ساعت مطالعه کنند.

 

سخن پایانی

توی این مقاله قصد داشتیم با معرفی بهترین و موثرترین گام ها برای یک برنامه ریزی اصولی بهتون کمک بکنیم تا یه شروع پرقدرت رو از پاییز داشته باشید. اینو به یاد داشته باشید که حتی اگه تا الان اصلا درس نخوندید هنوز هم میتونید توی کنکور خودی نشون بدید و رتبه خوبی کسب کنید. فقط کافیه که از همین الان به صورت جدی شروع کنید و به آرزو هاتون قول رسیدن بدید. میدونی که بهترینارو برات آرزو میکنیم؟!

 

دریافت برنامه  از رتبه برتر های آیدی نوین

فرم زیر رو پر کن تا طی چند ساعت یکی از مشاورین رتبه برتر آیدی نوین باهات تماس بگیره، به سوالاتت پاسخ بده و بهت برنامه درسی اختصاصی خودت رو بده:

با برنامه ریزی اصولی که از سمت رتبه برتر های کنکور برات انجام میشه، خیالت راحته که داری از برنامه ای استفاده میکنی که قبلا امتحان خودشو پس داده و چندین دانش آموز دیگه رو رتبه برتر کرده. 

 

سوالات متداول

در شروع از آبان و آذر برای کنکور روزانه چند ساعت باید مطالعه داشته باشیم؟

برای شروع از پاییز برای کنکور بهترین تایم برای شروع مطالعه بین 3 الی 6 ساعته ولی اگه قبلا تجربه مطالعه جدی برای کنکور رو داشتید بهتره با روزی 8 الی 10 ساعت شروع کنید. در نهایت باید به روزی 10 الی 12 ساعت برسید.

توی آبان و آذر چند درصد کنکور را می توان بست؟

تقریبا چهل درصد از دوازدهم و یکی از پایه های ده یا یازدهم را به طور کامل میتوان در فصل پاییز برای کنکور 1402 (کنکوری که در تیر ماه برگزار میشود) بست.

آیا نیازه که برای شروع از پاییز درس هایی رو هم حذف کنیم؟

خوشبختانه هنوز نیازی به حذف دروس نیست و با کمی زرنگی میتونید با مطالعه دروس سخت و دشوار در ابتدای شروع مطالعتون از حذف اون ها در آینده جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }