آیدی نوین - بودجه بندی علوم و فنون کنکور انسانی 1401

بودجه بندی علوم و فنون کنکور انسانی 1401

بودجه بندی علوم فنون کنکور انسانی

درس خواندن برای هر گروه آزمایشی سختی خاصی دارد. رشته انسانی هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از راه‌هایی که می‌شود این سختی را برای داوطلبان این رشته کم کرد، درس خواندن بر اساس بودجه بندی کنکور انسانی سال های قبل است. در این مقاله قصد دارم از بودجه بندی علوم و فنون کنکور انسانی حرف بزنم تا در کنار مقاله‌ی بودجه بندی کلی درس‌های انسانی، این درس را هم به‌طور موشکافانه‌تری بررسی کنید. در ادامه با من همراه باش تا بودجه بندی علوم و فنون ادبی کنکور انسانی را به تفکیک بررسی کنیم.

یکی از تکنیک های موفقیت در کنکور، مطالعه دروس بر اساس بودجه بندی و اولویت بندی مباحث است. معمولا دانش‌آموزان با کمک مشاوران مباحث را با توجه به بودجه بندی هر درس در کنکور سال های مختلف و روال تغییر آن اولویت بندی می‌کنند.

دریافت برنامه ریزی اختصاصی از رتبه برترها

اگر دوست دارید که برنامه ریزی اختصاصی خود را با توجه به اولویت بندی مباحث به همراه بهترین روش مطالعه هر درس از مشاوران رتبه برتر رشته انسانی دریافت کنید فرم زیر را پر کنید:

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین توی کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدن! لیست رتبه برترهای آیدی نوین

 

اهمیت بودجه بندی علوم و فنون ادبی کنکور انسانی

حتماً برای تو هم سؤال پیش آمده که چرا تا این اندازه به بودجه بندی و اهمیت آن در برنامه ریزی کنکور انسانی تأکید می‌کنم. بررسی هرساله تست های کنکور نشون داده، طراحان سوال از یک روند کلی تبعیت میکنند و یکسری فصل‌ها و قسمت‌های کتاب درسی را مهم تلقی کرده و برای طراحی تست کنکور از آنها بهره میبرند. بودجه بندی کنکور بر اساس همین داستان مشخص می‌شود؛ یعنی اساتید و مشاوران با تجربه بعد از هر آزمون، سوالات دروس کنکور را تجزیه و تحلیل میکنند به همین ترتیب متوجه می‌شوند که از هر مبحث و قسمت کتاب درسی چند سؤال طراحی شده. درس علوم و فنون ادبی جزو اصلی‌ترین درس‌های رشته انسانی است که اگر تصیم داشته باشید رتبه خوبی در آزمون سراسری کسب کنید باید بتوانید این درس را با درصد بالا در کنکور پیش ببرید.

 

بودجه بندی علوم فنون ادبی انسانی به صورت کلی

درس علوم و فنون به‌عنوان یکی از دروس دفترچه تخصصی بوده و معمولاً از هر 3 مقطع، تست‌هایی به‌صورت جداگانه و ترکیبی در آزمون سراسری از این درس دیده می‌شود. اگر با برنامه ریزی کنکور مطالعه داشته باشید و به‌اندازه کافی روی این درس تسلط پیداکرده باشید، می‌توانید 30 سوال این درس در کنکور را در 30 دقیقه پاسخ دهید. البته قرار نیست لزوماً برای هر سوال 60 ثانیه وقت بگذارید؛ بلکه می‌توانید سوالات آسانتر مثل تاریخ ادبیات که کاملاً حفظی هستند را در کمتر از بیست ثانیه حل کنید و زمان اضافی را به تست‌های سخت اختصاص بدهید.

 

بودجه بندی علوم و فنون کنکور انسانی پایه دهم 1401

در جدول زیر بودجه بندی علوم و فنون انسانی را با تفیک مباحث و تعداد سوال هرکدام در کنکور نشان دادیم. با توجه به این جدول فقط 4 تست به‌صورت کاملاً مجزا از کتاب علوم و فنون ادبی دهم طرح شده و حدود 2 سوال ترکیبی از این پایه به همراه کتب یازدهم و دوازدهم هم مشاهده‌شده.

بودجه بندی علوم و فنون دهم 1401

 

مطلب پیشنهادی: بهترین روش مطالعه علوم و فنون کنکور

 

بودجه بندی علوم و فنون انسانی پایه یازدهم

درمجموع 6 تست ترکیبی از کتاب دهم و یازدهم مطرح شده که به مبحث سبک‌شناسی و مفهوم مربوط می‌شوند و در آزمون سراسری برخلاف کتاب دهم، باید منتظر 2 تست به‌صورت اختصاصی از قسمت بیان این کتاب باشید.

بودجه بندی علوم فنون یازدهم 1401

 

بودجه بندی علوم و فنون کنکور انسانی پایه دوازدهم

نکته جالب توجه این است که با توجه به بودجه بندی علوم و فنون کنکور انسانی سال 1400 در قسمت تاریخ ادبیات فقط از کتاب پایه دوازدهم سوال مطرح‌شده بود؛ در قسمت موسیقی شعر هم این پایه قابلیت ترکیب زیادی با دهم و یازدهم دارد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنم از اساتید باتجربه ما در آیدی نوین کمک بگیرید تا بتونید تست‌های ترکیبی این درس را به خوبی حل کنید.

بودجه بندی علوم فنون دوازدهم 1401

 

منابع اصلی مطالعه علوم و فنون کنکور انسانی

منبع اصلی که سازمان سنجش برای مطالعه معرفی کرده، کتاب‌های علوم و فنون ادبی سال دهم، یازدهم و دوازدهم هست. این درس در کل ماهیتی حفظی داره اما اگر بخوام ازلحاظ موضوع و مفهوم این درس رو بررسی کرده باشم میتونم 3 قسمت کلی رو مطرح کنم:

  1. سبک‌شناسی و تاریخ ادبیات: این بخش در سه مبحث کلی؛ تاریخ ادبیات، سبک‌شناسی و قرابت معنایی (مفهوم) مطرح میشه. آسونترین تست‌های درس علوم و فنون ادبی از قسمت تاریخ ادبیات مطرح میشه و اگر حافظه خوبی داشته باشی میتونی به سوالاتش که دقیقاً مشابه مطالب کتابه به‌راحتی جواب بدی.
  2. زیبایی‌شناسی: همونطور که از اسمش پیداست در حوزه جذابیت‌های کلامیه و به سه قسمت بیان، بدیع، ترکیبی بیان و بدیع تقسیم میشه. بیشتر سؤالات زیبایی‌شناسی به‌صورت مفهومی و ترکیب هردو مبحث بیان و بدیع مطرح میشه؛ لازمه بدونی تابه‌حال تو اکثر تستای این قسمت، هر سه کتاب دهم و یازدهم و دوازدهم رو باهم ادغام کرده بودن.
  3. موسیقی شعر: این قسمت خودش یک دسته کلی هست که زیرمجموعه دیگه‌ای نداره؛ درواقع سخت‌ترین قسمت درس علوم و فنون، جواب دادن به تستای این مبحثه. تستای مربوط به قافیه رو باکمی تمرکز میشه پشت سر گذاشت؛ اما عروض و اختیارات شاعری و وزنی میتونن خیلی پر چالش باشن.

فرم دریافت برنامه کنکوری اختصاصی

برای دریافت برنامه ریزی کنکور به همراه روش مطالعه و بهترین منابع رشته انسانی فرم زیر را پر کنید:

با برنامه ریزی کنکور آیدی نوین توی کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدن! (لیست در فرم ابتدای صفحه)

 

سوالات متداول

در ادامه چند سوال پر تکرار دانش آموزان از مشاور کنکور انسانی را پاسخ دادم. شما هم هر سوالی دارید میتوانید در قسمت کامنت های پست بپرسید تا هم از تجربه دانش‌آموزان دیگر استفاده کنید و هم مشاورین ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ بدهند.

1. ضریب درس علوم و فنون کنکور انسانی چند است؟

با توجه به تغییراتی که سازمان سنجش برای کنکور 1402 اعمال کرده؛ ضریب هر درس در زیرگروه‌های مختلف حذف‌شده و لازم است برای رشته‌های مختلف دانشگاه که در زیرگروه‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند به یک اندازه تلاش کنید. این درس با ضریب 8 برای تمام زیرگروه‌های رشته انسانی محاسبه میشه.

2. بودجه بندی علوم و فنون کنکور انسانی چطور مشخص می‌شود؟

هر سال بعد از کنکور سراسری اساتید مختلف با بررسی کنکور و تست های هر درس از جمله علوم و فنون بودجه بندی تست ها را به تفکیک پایه و مبحث استخراج میکنند. ما هر ساله بودجه بندی دروس مختلف را در آیدی نوین برای شما عزیزان قرار میدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }