آیدی نوین - مهم ترین تغییرات کنکور 1402 – 4 تغییر اساسی

مهم ترین تغییرات کنکور 1402 – 4 تغییر اساسی

تغییرات کنکور 1402

مهم ترین تغییرات کنکور 1402 کدامند؟ هر ساله، کنکور سراسری مشمول تغییرات کوچک و بزرگی میشه که دانستن راجبش برای هر کنکوری ضرورت داره. کنکور 1402 هم ازین مقوله جدا نیست و امسال تغییرات کنکور 1402 بیش از هر سال دیگه ای مورد توجه قرار گرفته، چرا که کنکور امسال مشمول تغییرات بزرگی شده که اگه ازش اطلاعی نداشته باشید ممکنه متحمل ضرر های سنگینی بشید. اگه شماهم سوالتون اینه که دقیقا این تغییرات چیه و برای چی تا این حد تغییرات کنکور 1402 از اهمیت بالایی برخورداره پیشنهاد میکنم که در ادامه از دسته مطالب مشاوره کنکور سایت آیدی نوین همراه ما باشید تا کاملا با 4 تغییر اساسی کنکور امسال آشنا بشید و دیگه ازین بابت نگران نباشید.

دریافت مشاوره از رتبه برتر های کنکور آیدی نوین

اگه توهم دغدغه قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتو در کنکور 1402 داری میتونی با پر کردن فرم زیر و دریافت یک جلسه مشاوره کاملا رایگان از رتبه برتر های کنکور رشته خودت و تضمین قبولیت کنکور 1402 ات رو با موفقیت بگذرونی و خیالت از بابت اون راحت باشه

کسب رتبه خوب در کنکور 1402 با الگوریتم جدید یادگیری آیدی نوین دیگه کار غیر ممکنی نیست!

 

تغییرات کنکور 1402: فرصت یا تهدید؟

تا اینجا فعلا 4 تغییر قطعی از سمت سازمان سنجش اعلام شده که به صورت تخصصی مزایا و معایب اون رو مورد بررسی قرار میدیم. ولی اگه سازمان سنجش به حرفش پایبند باشه، در مجموع باید خدمتتون عرض کنیم داوطلبان کنکور 1402 متاسفانه متحمل ضرر خواهند شد. مخصوصا داوطلبانی که امکانات کمتری برای تحصیل دارن و توی رفاه کمتری نسبت به بقیه هستند. در ابتدا پیشنهاد میکنیم که صحبت های جناب آقای دکتر فاطمی رو در مورد تغییرات کنکور 1402 بشنوید تا کاملا متوجه اون بشید.

 

تغییر اول: حذف دروس عمومی در کنکور 1402

تغییر اول کنکور در سال 1402 حذف دروس عمومی بود. در ادامه این تغییر رو از دو وجه (بحث ضرایب و وجه امتحانات نهایی دروس عمومی) مورد بررسی قرار میدیم و وجه خوب و بد اون رو به طور کامل بیان میکنیم.

از دید وجه اول، حذف دروس عمومی باعث کمتر شدن ساعت برگزاری جلسه کنکور شده. با این کار سازمان سنجش قصد داشته فشار سنگین غولی به اسم کنکور رو کمتر کنه تا داوطلبین کنکور بتونن حداکثر ظرفیت و بالاترین کیفیت پاسخگویی رو از خودشون در کنکور ارائه بدن.

از دید وجه دوم، این قضیه میتونه به ضرر بچه های کنکور 1402 باشه، چون این معیار و ملاک سنجش دروس عمومی هنوز مشخص نشده که قراره به چه صورت باشه؟ یا در بهترین حالت اگه امتحانات نهایی برگزار شد و اکثر بچه ها نمره 20 یا نمرات نزدیک بهم گرفتند چه اتفاقی رخ میده؟ یا حتی اینکه اینجا راه ارزیابی بچه ها به چه صورته؟

از دید دیگه مسئله برقراری امنیت برای برگزاری و انتشار سوال های امتحانات نهایی هست، که آیا آموزش و پروش میتونه امنیت سوالات رو برقرار کنه یا خیر؟ که متاسفانه آموزش و پرورش توانایی این کار رو از خودش تا الان نشون نداده!

برای مثال وقتی واکسن برای کرونا وارد ایران شد، اولین جایی که توزیع شد تهران بود. خب کسایی که ساکن تهران بودند نسبت به ساکنین استان سیستان و بلوچستان از راه های غیر قانونی دسترسی راحت تری به واکسن داشتند.

اگه قرار باشه امتحانات به صورت نهایی برگزار بشه و همینطور قرار باشه در مراکز استان ها سوالات طرح و تولید بشه و به سایر شهرستان ها ارسال بشه، قاعدتا دسترسی و تقلب در مراکز استان ها برای دانش آموزان مرفه تر سریع تر از بقیه اتفاق خواهد افتاد.

مخلص کلام، در دسته تغییرات کنکور 1402، حذف دروس عمومی یک جنبه مثبت داره و اون هم کم کردن فشار آزمون نهایی هست و دو وجه منفی داره که اولین مورد، ملاک ارزیابی دروس عمومی در امتحانات نهایی و نزدیک بودن نمرات دانش آموزان بهم دیگه هست. مورد دوم هم، بحث امنیت سوالات و تقلبه که توی تاثیر معدل نهایی بیشتر نمود پیدا میکنه.

اگه قرار باشه بحث معدل به صورت قطعی برای بچه های کنکور 1402 تاثیر گذار باشه، معدل سال دوازدهمشون ملاکه و خب برقراری امنیت امتحانات نهایی خرداد برای بچه های سال دوازدهم کار ساده ای نیست و آموزش و پرورش نشون داده که انقدر دقیق و درست نمیتونه این کار رو انجام بده. متاسفانه هنوز جزئیاتی در این مورد از طرف سازمان سنج و آموزش و پرورش اعلام نشده.

در مجموع تغییر اول کنکور به ضرر داوطلبین 1402 تموم خواهد شد. و این نتایج قاعدتا بعد از اولین کنکوری که برگزار بشه مشخص خواهد شد. دقیقا مثل سالی که بچه های نظام قدیم ضرر کردند و پذیرش بیشتر دانشگاه ها از نظام جدید ها بود و همترازی اتفاق افتاد و ناعدالتی واضحی شکل گرفت.

 

تغییر دوم: حذف زیر گروه ها از کنکور 1402

یکی از غیر کارشناسانه ترین کار ممکن از سازمان سنجش در تغییرات کنکور 1402، حذف زیر گروه ها از کنکور بود. در مرحله اول، مزیت این کار، آسون تر کردن فرایند انتخاب رشته خواهد بود، چون دیگه نیازی به چک کردن رتبه در زیر گروه ها نیست و دیگه همه بچه ها مثل هم مورد ارزیابی قرار میگیرند. ولی بزرگترین عیبی که این تغییر داره بی اهمیت کردن بحث ضرایب برای زیر گروه های سه رشته نظری در کنکور هست.

البته بحث ضرایب هنوز به قوت خودش باقیه و به عنوان مثال ضریب زیست شناسی برای بچه های رشته تجربی هنوز در اولویت بالایی قرار داره، ولی بزرگترین مشکلی که داره اینه که دانش آموزی که قصد داره برای رشته پزشکی، دندان پزشکی و رشته های پیراپزشکی ادامه تحصیل بده عملا درسی مثل زمین شناسی به هیچ دردش نمیخورد. این مورد در دوره های قبلی لحاظ شده بود و این دسته از داوطلبین نیازی به تمرکز روی درسی مثل زمین شناسی نداشتند. اما با تغییر جدیدی که برای کنکور 1402 اعمال شده، اگه قرار باشه به درسی مثل زمین شناسی ضریب بدن، این دسته از داوطلبان متضرر خواهند شد.

 

تغییر سوم: برگزاری کنکور در دو مرحله

یکی از تغییرات کنکور 1402 که بسیار پسندیده و کارشناسانه بود و خیلی به نفع دانش آموزان شد، برگزاری کنکور در دو نوبت هست.(ای کاش این کار خیلی زودتر انجام میشد!)

این تغییر از هیچ بعدی برای دانش آموزان ضرر نداره و یک کار خیلی مثبت برای سنجش داوطلبین به بهترین نحو هست. به این صورت که شما در دو نوبت در کنکور شرکت میکنید (نوبت تیر ماه و نوبت دی ماه) و در نهایت بهترین نتیجه از سمت شما به عنوان نتیجه نهایی شما لحاظ خواهد شد.

 

تغییر چهارم: تاثیر قطعی و مستقیم معدل در رتبه نهایی

در سال های گذشته ما صرفا تاثیر مثبت معدل رو روی رتبه نهایی داوطلبین برای ارزیابیشون داشتیم، به این صورت که شما بر اساس معدلی که در نهایت کسب میکردید رتبه ای داشتید، به عنوان مثال 2 هزار. حالا اگه شما توی کنکور شرکت میکردید و رتبه 10 هزار میشدید این رتبه معدل به کمک شما میومد و رتبه نهاییتون پایین تر میشد. ولی اگه رتبه معدلتون می‌شد 10 هزار و رتبه کنکورتون می‌شد 2 هزار دیگه رتبه معدلتون، رتبه نهاییتون رو بالا نمیبرد و تاثیری نداشت. اما در جدید ترین تغییرات کنکور 1402 رتبه معدل شما تاثیر مستقیم و قطعی داره و اگه رتبه معدلتون بالاتر از رتبه کنکورتون باشه، روی رتبه نهاییتون تاثیر میزاره و باعث میشه شما در نهایت تراز بالاتری رو کسب کنید و این یکی از منفی ترین تغییراتی هست که برای داوطلبین کنکور 1402 صورت گرفته.

 

سخن پایانی

در این مقاله راجب تغییرات کنکور 1402 براتون صحبت کردیم. امیدواریم این مطالب از دسته مطالب تغییرات کنکور براتون مفید بوده  باشه و به طور کامل راجب مزایا و معایب تغییرات کنکور 1402 اطلاعات کسب کنید. اگه در رابطه به کنکور امسالتون احساس نگرانی میکنید، موسسه آیدی نوین با مشاورین رتبه برترش در کنارتونه تا بهتون تضمین قبولی رو بده و با جدید ترین الگوریتم های اختصاصی خودش رتبه برتر شدن رو کار ممکن و هدف قابل رسیدنی کنه! برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان با رتبه برتر های رشته خودتون فرم زیر رو پر کنید:

دریافت مشاوره از رتبه برتر های کنکور آیدی نوین

پیشنهاد ویژه: اگه توهم دغدغه قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتو در کنکور 1402 داری میتونی با پر کردن فرم زیر و دریافت یک جلسه مشاوره کاملا رایگان از رتبه برتر های کنکور رشته خودت و تضمین قبولیت کنکور 1402 ات رو با موفقیت بگذرونی و خیالت از بابت اون راحت باشه

کسب رتبه خوب در کنکور 1402 با الگوریتم جدید یادگیری آیدی نوین دیگه کار غیر ممکنی نیست!

 

سوالات متداول

آیا تغییرات کنکور 1402 به ضرر دانش آموزان هست؟

بله، کنکور تغییرات خوب و بدی زیادی داشته ولی در مجموع متاسفانه این تغییرات به ضرر داوطلبین جدید خواهد بود. در این مقاله به صورت کامل این مسئله رو تحلیل کردیم.

تفاوت کنکور دی با تیر چیست؟

خوشبختانه امسال کنکور سراسری در دو نوبت دی و تیر برگزار میشه و بهترین نتیجه شما از این دو آزمون روی تراز شما لحاظ خواهد شد.

آیا معدلمون تاثیر منفی روی ترازمون میزاره؟

متاسفانه بله و اگه معدلتون در مقایسه با بقیه دانش آموز ها کمتر بشه روی تراز نهاییتون تاثیر مستقیم میزاره!

آیا دروس عمومی از کنکور 1402 حذف خواهد شد؟

بله بر اساس جدید ترین تغییرات در کنکور 1402 خبری از سوالات دروس عمومی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }