آیدی نوین - انصراف از دانشگاه دولتی

انصراف از دانشگاه دولتی

انصراف از دانشگاه دولتی

گاهی اوقات دانشجویان در طی دوران تحصیل دانشگاه خود ممکن است مشکلاتی برای آن‌ها پیش بیاید که مجبور شوند اقدام به انصراف از دانشگاه دولتی کنند. انصراف از دانشگاه دولتی دارای شرایط و قوانین منحصر به فردی هست که اگر دانشجو با آن‌ها آشنایی کامل نداشته باشد دچار مشکل می‌شود. ما در این مقاله شما را با شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه دولتی آشنا خواهیم کرد:

دلایل انصراف از دانشگاه دولتی

دانشجویان پس از قبولی در انتخاب رشته کنکور سراسری، در دانشگاه دولتی تحصیل می‌کنند و در رشته و دانشگاه مورد نظر در مقطع‌های کاردانی یا کارشناسی دوره تحصیلی خود را می‌گذرانند.

اما متاسفانه بعضی دانشجویان به دلیل عوامل مختلفی نظیر نارضایتی از دانشگاه، دانشجو نتوانند از پس هزینه‌های دانشگاه بربیاید، رشته‌ای که انتخاب کردند آینده شغلی ندارد، علاقه و تمایلی به ادامه در این رشته ندارد و… ممکن است تصمیم به انصراف از دانشگاه دولتی بگیرند و رشته یا دانشگاه خود را تغییر بدهند.

اگر دانشجویان با مراحل و شرایط انصراف از دانشگاه دولتی آشنا نباشند ممکن است که در دوران تحصیل دانشگاه رشته تحصیلی خود را از دست بدهد، دانشجویان آقا معافیت تحصیلی خود را از دست می‌دهند، با توجه به اینکه برای انصراف از دانشگاه دولتی باید هزینه پرداخت کنند اگر با شرایط و قوانین آشنا نباشد ممکن است مجبور شود هزینه اضافی پرداخت کند.

انصراف از دانشگاه به هر دلیلی سرمایه و وقت را از شما می‌گیرد پس بهتر است با انتخاب رشته درست و اصولی از این اتفاق جلوگیری کنید و بهترین نتیجه را از انتخاب رشته کنکور بگیرید تا مجبور به انصراف از دانشگاه نشوید. اگر برای انتخاب رشته به کمک نیاز دارید با پر کردن فرم زیر از مشاوران رتبه برتر کنکور و انتخاب رشته تخصصی آیدی نوین کمک بگیرید.

فرم دریافت مشاوره انتخاب رشته از رتبه برترها

اگر شما هم برای انتخاب رشته خود سردرگم هستید و به تمام قوانین تسلط کافی ندارید بهتر است با پر کردن فرم زیر این مراحل را به مشاوران رتبه برتر با خیال راحت بسپارید.

با برنامه ریزی و مشاوره کنکور آیدی نوین در کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدند! لیست کامل رتبه برترهای آیدی نوین

 

مراحل انصراف از دانشگاه دولتی

روند انصراف از دانشگاه‌های دولتی روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور هر کدام مراحل منحصر به فرد و متفاوتی دارد اما بیشتر مراحل انصراف در دانشگاه دولتی بصورت حضوری و از طریق سایت دانشگاه یا سامانه گلستان انجام می‌شود. در زیر مراحل انصراف از دانشگاه‌های دولتی را برای شما بازگو می‌کنیم:

مرحله اول: اولین قدم این است که دانشجو برای درخواست انصراف از دانشگاه دولتی باید به بخش آموزش دانشگاه مراجعه کند و فرم انصراف از دانشگاه را تکمیل کنند.

مرحله دوم: معمولا بررسی فرم‌های انصراف دانشجویان یک یا دو ماه طول می‌کشد به همین دلیل دانشجو باید در این مدت منتظر بماند تا فرم او توسط دانشگاه بررسی شود حال اگر دانشجو در این بازه زمانی اگر از درخواست خود منصرف بشود می‌تواند تا قبل از ثبت نهایی درخواست انصراف توسط دانشگاه، درخواست خود لغو کند.

مرحله سوم: بعد از اعلام نتیجه بررسی فرم درخواست انصراف از دانشگاه دولتی، دانشجو باید هزینه‌ای بابت انصراف از تحصیل به دانشگاه پرداخت کند و بعد از پرداخت هزینه، نامه انصراف از دانشگاه به دانشجو تحویل داده می‌شود.

مرحله چهارم: دانشجویان آقا پس از اینکه مراحل انصراف را گذراندند باید معافیت تحصیلی خود را باطل کنند.

شرایط انصراف از دانشگاه دولتی روزانه و شبانه

1-باید به صورت کتبی درخواست خود را به دانشگاه اعلام کند که درخواست رسیدگی او دو ماه زمان می‌برد. اگر دانشجو در طی این دو ماه از انصراف منصرف شود می‌تواند تا قبل از اعلام نتیجه توسط دانشگاه، درخواست خود را پس بگیرد. ولی اگر بعد از اعلام نتیجه انصراف از دانشگاه دولتی، از درخواست خود منصرف شد باید جریمه بدهد.

2-دانشجو بعد از انصراف از دانشگاه دولتی تا یک ماه نمی‌تواند در کنکور سراسری شرکت کند به همین دلیل بهتر است مراحل انصراف را تا 20 اسفند انجام بدهند تا بتوانند مجدد در کنکور شرکت کنند.

3-دانشجویان آقایان که مشمول سربازی هستند فقط یک بار می‌توانند انصراف بدهند.

3-اگر دانشجویان در دوران تحصیلی دانشگاه خود یک ترم در دانشگاه حاضر نباشند، دانشگاه دولتی آن را بعنوان دانشجو غایب و انصرافی درنظر می‌گیرد.

هزینه انصراف از دانشگاه دولتی

 

برای انصراف از دانشگاه‌های دولتی چقدر باید هزینه کنیم؟

هزینه انصراف از دانشگاه‌های دولتی که شامل روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس می‌باشد، متفاوت است و تا زمانی که دانشجو هزینه انصراف را پرداخت نکند حق شرکت در کنکور سراسری یا تحصیل در دانشگاه دیگری را ندارد. در ادامه هزینه انصراف در هر کدام از دانشگاه‌ها بررسی می‌کنیم:

دانشگاه روزانه

بخش مالی دانشگاه‌های روزانه میزان هزینه انصراف هر دانشجو را  براساس رشته و مقطع تحصیلی و نوع ترمی که دانشجو گذرانده تعیین می‌کند ولی در صورت کلی میزان جریمه هر ترم را براساس شهریه دوره‌های شبانه محاسبه می‌کند.

دانشگاه شبانه

دانشجوی انصرافی در دوره‌های شبانه باید 1/5 برابر شهریه ثابت را پرداخت کند.

دانشگاه پیام نور

هزینه انصراف از دانشگاه پیام نور هم مانند دوره شبانه می‌باشد و جریمه انصرافی 1/5 برابر شهریه ثابت دانشگاه در هر ترم محاسبه می‌شود.

دانشگاه غیرانتفاعی

امورمالی دانشگاه غیرانتفاعی هزینه انصرافی را طبق فرمول زیر محاسبه می‌کند:

مبلغ شهریه ثابت در هر ترم را با شهریه هفت واحد درسی جمع می‌کند و هزینه انصرافی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

برای انصراف از دانشگاه دولتی چه مدارکی لازم است؟

دانشجویان برای انصراف از دانشگاه دولتی باید مدارکی را تهیه و به دانشگاه تحویل بدهند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1-تکمیل فرم انصراف از دانشگاه

2-کارت دانشجویی

3-شناسنامه و کارت ملی

4-پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه

قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی

خدمت سربازی یکی از دورانی است که آقایان در مرحله‌ای از زندگی خود باید بگذرانند به همین دلیل آقایان برای اینکه از خدمت سربازی فرار کنند و یا چندسال آن را عقب بندازند تصمیم می‌گیرند در دانشگاه شرکت کنند و باید در طول سال تحصیلی دانشگاه معافیت تحصیلی بگیرند. حال اگر دانشجویی اقدام به انصراف به دانشگاه بگیرد شرایط فرق میکند و نظام وظیفه برای این دانشجویان قوانینی درنظر گرفته است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

-در اولین قدم بخش آموزش دانشگاه موظف است مشخصات دانشجوی انصرافی را به نظام وظیفه معرفی کند.

-دانشجوی انصرافی یک سال مهلت دارد وضعیت تحصیلی خود را مشخص کند اگر قصد ادامه تحصیل داشته باشد باید در طول این یک سال مجدد در کنکور شرکت کند و وارد دانشگاه شود ولی اگر قصد ادامه تحصیل نداشته باشد باید خودش را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند و دوران سربازی را بگذراند.

انصراف از دانشگاه دولتی و کنکور مجدد

وقتی دانشجو از دانشگاه دولتی انصراف میدهد در صورتی می‌تواند مجدد در کنکور شرکت که قوانین زیر را رعایت کرده باشد:

1-یکی از شرایط و قوانین انصراف در دانشگاه‌های دولتی روزانه این است که دانشجو باید حداقل دو ترم در این دانشگاه تحصیل کند و سپس اقدام به انصراف نماید در غیر این صورت در کنکور سال بعد مجاز به انتخاب رشته نمی‌باشد.

2-اگر دانشجو در انتخاب رشته کنکور سراسری پذیرفته باشد و اقدام به ثبت نام در دانشگاه مورد نظر نکند یا در دانشگاه محل تحصیل خود یک یا دو ترم در کلاس‌ها حضور پیدا نکند، در این صورت دانشگاه آن را بعنوان دانشجوی انصرافی یا دانشجوی ترک تحصیل شده درنظر می‌گیرد و همچنین تا یک سال نمی‌توانند در کنکور دانشگاه‌های دولتی انتخاب رشته کنند.

سخن پایانی

به دلیل اینکه انصراف از دانشگاه دولتی دارای مراحل پیچیده و هزینه‌های بالایی هست و علی‌الخصوص دانشجویان پسر به دلیل شرایط سربازی که دارند توصیه می‌کنم دانشجویان در هنگام انتخاب رشته دقت کافی داشته باشند و با تحقیقات کامل در مورد رشته و دانشگاه موردنظر از نظر آینده شغلی و علاقه و موقعیت دانشگاه انتخاب رشته کنند تا زمانی که در رشته مورد نظر قبول شدند و در دانشگاه مورد نظر تحصیل کردند احساس پشیمانی و تصمیم به انصراف نکنند. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است به شما پیشنهاد می‌کنیم با برنامه ریزی کنکور جلو بروید و بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور با کمک مشاوران حرفه‌ای انتخاب رشته کنید.

سوالات متداول

  1. عواقب بعد از انصراف از دانشگاه دولتی شامل چه مواردی است؟
    اگر دانشجویان تا اواسط اسفند مراحل را انجام ندهند تا یک ماه حق شرکت در کنکور سراسری را ندارند و دانشجویان آقا یک سال مهلت دارند وضعیت تحصیلی و سربازی خود را مشخص کنند.
  2. دانشجویان آقا در چه صورت می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند؟
    دانشجویان آقا به دلیل شرایط سربازی که دارند در هنگام تحصیل در دانشگاه باید کارت معافیت تحصیلی داشته باشند در غیر این صورت نظام وظیفه برای آنها غیبت می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }