آیدی نوین - بودجه بندی زیست شناسی کنکور

بودجه بندی زیست شناسی کنکور

بودجه بندی زیست شناسی کنکور

دانستن بودجه بندی زیست شناسی کنکور می‌تونه مزیت بزرگی به‌حساب بیاد، چون این درس مهم‌ترین و حساس‌ترین درس رشته تجربی هست. در سال‌های گذشته که زیرگروه‌های مختلف ضریب متفاوتی برای هر درس داشتن اهمیت زیست در بعضی رشته‌ها کمتر و در بعضی‌ها بیشتر بود؛ اما در کنکور 1402 ضریب همه درس‌ها در زیرگروه‌ها یکسان شده و برای زیست یک ضریب ماکسیمم در نظر گرفتن. از هر جنبه‌ای به قضیه نگاه کنی ضریب 12 برای یک درس خیلی زیاده به حدی که هرکسی رو وسوسه می‌کنه تا از خیر بقیه دروس بگذره و فقط روی این درس داخل برنامه ریزی کنکور تجربی خودش تمرکز کنه.

ولی خب با توجه به اینکه شرایط برای همه دانش آموزان یکسان هست، پس علاوه بر زیست شناسی اختلاف در درصد بقیه درس‌ها هم میتونه تعیین‌کننده خوبی برای تراز داوطلبان باشه. با اینکه بودجه بندی زیست شناسی کنکور راهنمای مناسبی برای درس خوندن و تعیین اولویت‌ها در برنامه ریزی کنکور به‌حساب میاد اما حرف زدن درباره بودجه بندی این درس کار چندان ساده‌ای نیست. چون اکثر تست‌ها به‌صورت ترکیبی و مفهومی مطرح میشن و ممکنه هر تست به یک یا چند فصل مربوط باشه.

در ادامه با بررسی بودجه بندی زیست کنکور از سال 98 تا 1401 و بعد از اون بودجه بندی سال 1402، روند تغییر اهمیت مباحث و تعداد تست مباحث مختلف در کنکور رو متوجه خواهید شد و بر همین اساس می‌تونید برنامه مطالعاتی مناسبی برای کنکور با توجه به روش مطالعه زیست خودتون طراحی کنید. همچنین در انتهای مطلب لینک دانلود نمونه سوال و جزوه زیست رو قراردادیم.

دریافت برنامه کنکور اختصاصی از رتبه برترها

برای دریافت برنامه ریزی اختصاصی خودت به همراه روش مطالعه رتبه برترهای تجربی فرم زیر رو پر کن:

با برنامه ریزی و مشاوره کنکور آیدی نوین توی کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدن! لیست رتبه برترهای آیدی نوین

 

بودجه بندی زیست شناسی کنکور سال 98 تا 1401

تست‌های زیست شناسی تا کنکور 1400، جزو سومین درس دفترچه تخصصی بودن و از سوال 156 تا 205 رو شامل می‌شد و داوطلب برای پاسخ به هر سوال 43 ثانیه زمان داشت که در مجموع میتونست 36 دقیقه رو به حل این 50 تست اختصاص بده. اما در آزمون 1401 کارشناسان تصمیم گرفتن تست‌های این درس رو به‌عنوان دومین درس دفترچه تخصصی از سوال 131 تا 180 مطرح کنن. اکثر داوطلبا تونستن 50 تا تست زیست رو در این سال تو 40 دقیقه پاسخ بدن.

جدول بودجه بندی زیست کنکور سال های 98 تا 1401

بودجه بندی زیست شناسی کنکور سال های 98 تا 1401

در دی‌ماه 1402 وقتی داوطلبا سر جلسه کنکور حاضر شدن خیلی چیزا فرق کرده بود. در درجه اول این دومرحله‌ای بودن آزمون یکم براشون ناملموس بود و نگران این بودن که نتونن هر دو مرحله رو با موفقیت پشت سر بذارن. از طرفی عده‌ای هم این‌رو فرصتی برای جبران دیدن و باکمال میل ازش استقبال کردن.

نکته بعدی این بود که سازمان سنجش تصمیم گرفت دفترچه دروس عمومی رو به‌کلی حذف کنه و داوطلبان از همون اول دفترچه تخصصی رو دریافت کردن. البته از قبل اطلاع‌رسانی شده بود که قراره از سوابق تحصیلی هر داوطلب برای دروس عمومی استفاده بشه. و درنهایت با دیدن تست‌های زیست شناسی به‌عنوان اولین درس گروه آزمایشی تجربی، نهایت شگفت‌زدگی برای دانش آموزان رخ داد.

مطلب پیشنهادی: بهترین منابع زیست کنکور

دریافت برنامه کنکور اختصاصی از رتبه برترها

برای دریافت برنامه ریزی اختصاصی خودت به همراه روش مطالعه رتبه برترهای تجربی فرم زیر رو پر کن:

با برنامه ریزی آیدی نوین توی کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدن! (لینک کارنامه ها در فرم اول!)

 

بودجه بندی زیست کنکور 1402

در کنکور دی ‌ماه 1402 تست‌های این درس از سوال 1 تا 45 مطرح شد و به این ترتیب دانش آموزان متوجه شدن تعداد تست‌های زیست از 50 به 45 تست کاهش یافته؛ بنابراین برای هر تست میتونن دقیقا یک دقیقه زمان اختصاص بدن و با فرصت بیشتری هر تست رو پاسخ بدن.

گزینه دیگه که باعث خوشحالی همه شد بیشتر بودن تعداد تست‌های آسون نسبت به سال‌های گذشته بود. بر اساس گفته کارشناسان، داوطلبان در 25 تست آسون و متوسط، 13 تست سخت و 7 تست چالشی باهم رقابت کردن و بودجه بندی زیست کنکور 1402 به شرح زیر بود:

بودجه بندی زیست شناسی کنکور دی ماه 1402

 

تعداد سوالات درس زیست 1402 پایه های مختلف

تعداد سوالات زیست پایه های مختلف در کنکور

 

حذفیاتی که به دلیل کرونا روی این کتاب اعمال‌شده بود، منجر به تغییر زیاد بودجه‌ بندی سوالات زیست 1402 شد، مثلاً:

  • در قسمت جانوری حدودا 15 تست اختلاف نسبت به سال‌های قبل وجود داشت.
  • همین‌طور در مبحث ژنتیک هم تقریباً 8 تست کمتر از قبل مطرح شده بود.
  • و زیست انسانی 40 درصد بارم رو به خودش اختصاص داده بود.
  • تعداد سوال‌های ترکیبی کمتر شده بود و فقط 5 سوال رو می‌شد به ترکیب فصل‌ها نسبت داد.

 

اگر بخوام تعداد سوالات کنکور رو بر اساس فصل‌های کتاب درسی براتون بررسی کنم، بهتون توصیه می‌کنم جدول زیر رو با دقت مطالعه و با دوره‌های گذشته مقایسه کنید. همونطور که در این جدول می‌بینید از فصل اول زیست دهم برخلاف ذهنیت داوطلبان 2 تست مطرح‌شده بود. خیلی از دانش آموزان این فصل رو برای تست‌زنی نمیخونن و فقط به یک مطالعه سرسری بسنده می‌کنند.

تعداد سوالات کنکور بر اساس فصل‌های کتاب

همونطور که باهم بررسی کردیم تست‌های زیست امسال کمی متفاوت‌تر از قبل بود اما برای داوطلبانی که روی این درس مسلط بودن مشکل چندانی به وجود نیومد و تونستن از پس آزمون به‌خوبی بربیان. اگه به هر دلیلی حس می‌کنی این تغییرات ممکنه بهت لطمه زده باشه و یا کنترل اوضاع رو از دستت خارج کرده، میتونی از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما تماس بگیری و ازشون بخوای کمکت کنن. به‌هرحال اونا با توجه به تجربه‌ای که دارن خودشون رو برای چالش‌ها و تغییرات پیش رو آماده کردن و خیلی سریع میتونن راه‌حل مناسبی برای رفع مشکلت بهت پیشنهاد بدن. همچنین در ادامه لینک جزوات و نمونه سوالات زیست 3 پایه دهم، یازدهم و دوازدهم رو قراردادیم که می‌تونی با استفاده از اونها برای کنکور آماده تر بشی و از تکنیک هایی که در هر لینک توضیح دادیم استفاده کنی.

دریافت برنامه کنکور اختصاصی از رتبه برترها

برای دریافت برنامه ریزی یا مشاوره کنکور تجربی اختصاصی فرم زیر رو پر کن:

با برنامه ریزی آیدی نوین توی کنکور 98، 99، 1400 و 1401 بیش از 500 داوطلب رتبه زیر 1000 شدن! (لینک کارنامه ها در فرم اول!)

 

جزوه های زیست دهم، یازدهم و دوازدهم

جزوه زیست دهم

جزوه زیست یازدهم

جزوه زیست دوازدهم

 

نمونه سوالات زیست دهم، یازدهم و دوازدهم

نمونه سوالات زیست دهم

نمونه سوالات زیست یازدهم

نمونه سوالات زیست دوازدهم

 

سوالات متداول

در ادامه به دو تا از سوالات پرتکرار دانش‌آموزان که از مشاورین ما داشتن پاسخ دادیم. تو هم میتونی سوالای خودت رو تو قسمت کامنتا مشاوران ما بپرسی.

1. بودجه بندی زیست شناسی کنکور چه اهمیتی دارد؟

با توجه به این بودجه‌بندی ها میتونی سوالات آزمون رو پیش‌بینی کنی و روال طراحی سوال رو یاد بگیری. با تمرکز روی این مسئله میتونی به‌راحتی اولویت‌بندی خوبی برای درس خوندن ترتیب بدی و ادامه مسیر رو با کمترین استرس پشت سر بذاری.

2. زیست شناسی کنکور 1402 چه تغییراتی داشت؟

از اصلی ترین تغییرات میتوان به تغییر روال طراحی سوال به خاطر حذفیات کتاب، اختصاص بیشترین ضریب به زیست شناسی و در نهایت یکسان شدن ضریب در همه زیرگروه ها اشاره کرد.

  • این درس از آزمون سوالات 1 تا 45 رو شامل می‌شد و اولین درس دفترچه تخصصی بود.
  • داوطلبان برای جواب دادن به هر سوال 60 ثانیه زمان داشتن.
  • روال طراحی سوال هم به خاطر حذفیات کتاب کمی تغییر کرده بود.
  • بیشترین ضریب برای زیست شناسی تعیین شد (ضریب 12)
  • و درنهایت برای همه زیرگروه‌ها این درس مثل سایر درس‌ها قراره با ضریب یکسان اعمال بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

array(0) { }